O
Jag har en fläktkonvektor med trasig elektronik och vill koppla in motorn direkt och styra manuellt av/på.

Så här ser typskylten ut:
Etikett från Daewoo med tekniska specifikationer för en elektrisk apparat, inkluderar modellnummer och spänningsinformation.

Den har 6 ledare: N (Blå), V1 (Röd), V2 (Vit), V3 (Svart), C1 (Turkos) och C2 (Brun).

Jag vet att N är neutralledare, V1-V3 är tre olika lindningar och att C1-C2 är kopplade till en kondensatorn. Däremot har jag helt glömt det lilla jag lärt mig om enfasmoterer. Jag gissar att de tre lindningarna har med de tre fasta hastighetslägen som finns på fläktkonvektorn, men jag förstår inte hur det hänger ihop elektriskt.

Någon som kan förklara?
 
Det är möjligt att att motorn använder flera lindningar för olika hastigheter. Finns det inget kopplingsschema någonstans? En enfasmotor ska kopplas så här. Är det en äkta enfasmotor så finns inte lindningen som kondensatorn är parallellkopplad med på bilden.

Diagram av delta-kopplad trefasmotor med enfasmatning och kondensator för framåtroterande rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just varvtalet 520v/min tyder på att motorn inte har olika poltal. Troligen bara olika eftersläpning av synkronvarvtalet 1000 eller 1500v/min. Hade det varit lägre än 500varv , säg 470 hade det kunnat varit olika poltal.

Redigerat...inser nu att mitt inlägg inte riktigt är relevant till frågan.
Men det får stå kvar då det kanske hjälper någon annan.
 
  • Gilla
Staraction
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är möjligt att att motorn använder flera lindningar för olika hastigheter. Finns det inget kopplingsschema någonstans?
Jag hittade tyvärr inget kopplingsschema eller läsbart datablad. Började skruva isär motorn och tanken var att börja mäta och lista ut hur den är kopplad. Sen påminde jag mig om att med 8 grader i lokalen var det viktigaste att få den att snurra och lade ner projektet. Chansade att lägga 240V på en slinga i taget och upptäckte då att den snurrade ungefär lika snabbt på två av dem och lite långsammare på den tredje. Nu har den snurrat på konstant på en av de snabbare hastigheterna och den verkar inte må dåligt av det. Så värmebehovet är löst, och projektet kan gå vidare. Om jag orkar och kommer ihåg det när jag är klar kanske jag går till botten med det hela och återvänder till tråden. Risken är dock stor att jag hittar roligare projekt och att den åker till tippen istället.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.