Hej!

Dags att bygga min första altan och behöver lite tips på vägen :)

Jag har ritat upp hur jag tänker konstruktionen. Det blir en korslagd bärlina vilandes på plattor då marken är platt där altanen ska vara.

Sidan på 11 m kommer fästat i betongplattan. Vi gjöt in M10 gängstänger när vi byggde huset för att få bra fäste för altanen. Resterande bärpunkter kommer bli vilandes på plattor. Antingen direkt mot trät eller med stöttor vilandes på plattorna enligt bifogad bild.

Det jag funderar på är spännvidd på konstruktionen och dimension av materialet.

Bäst hade varit om det fungerar med 45x145 som både bärlinor och skruvreglar men det skulle nog få plats med 45x170 också om det behövs. Är det nån för eller nackdel att ha samma dimension bärlinan/ramen som på skruvreglarna?

Fungerar det enligt min skiss eller behövs det fler plattor för stödpunkter? Behöver det kottlas mellan varje skruvregel?
Jag har läst spännvidstabellen men blir inte klok på hur den ska läsas på rätt sätt :)

Önskar lite råd hur jag bör bygga.

Tanken är 34x145 trallvirke.

Tack på förhand.

Mvh Stellan

Ritat konstruktionsdiagram för en altan i SketchUp med dimensioner och stödpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av konstruktion för altan med dimensionering och bärpunkter på plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en altankonstruktion intill ett grått hus med gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altanens stomkonstruktion i trä med korslagda bärlinor och stödpelare vilar på betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Jag har 45x145 både som bärlina och reglar. Avståndet mellan cement plattor c:a 1,2-1,5 meter inte så noga.

kolla på inlägg #12
[länk]
Kolla även #4-7
[länk]
Tack så mycket :) Det får nog bli liknande ditt då.

Ingen anna som har åsikter om konstruktionen? Ser det okej ut?

Stellan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.