Hej, jag har varit hos stadsbyggnadskontoret och försökt hämta ut rätt ritningar för att avgöra om en vägg är bärande.

Dock har jag hittat här på forumet att en del har hittat en ritningstyp som jag inte såg på microfilmen i arkivet, någon form av bjälklagsritning.

Jag bifogar här vad jag har hittat, i filen "Ombyggnad-ändring.jpg" har jag markerat med rött vad jag vill ta bort och med blått vad jag vill bygga upp.

De andra filerna är original från -32 och ombyggnationen som gjordes i slutet av 50-talet. Lägenheten ligger i Kristineberg, Sthlm.

Är det någon som har några åsikter? Tacksam för alla svar.

/Tobias
 
  • Original.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ombyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ombyggnad-ändring.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nu undersökt väggen lite, den är uppbyggd av någon centimeter puts, vass och träplank.

Så känns väldigt tveksamt att det har någong bärande funktion.

/Tobias
 
börja såga i den och om bladet nyper så är den utsatt för tryck.
bra metod att ta till om man är 99%säker på att den inte är bärande.
 
Skulle inte bli förvånad om ytterväggarna och trapphusets väggar är de som är bärande. Bärande är troligtvis även väggarna som vetter mot lägenheterna från trapphusen på ömse sidor. De tjocka väggarna som avgränsar toaletterna/badrummen.
Hade en arbetskamrat som bodde intill tunnelbanan i Kristineberg på 70-talet. Vill minnas att det var ett stenhus. Tycker inte det roligt att bärande väggar då skulle bestå av trä.
 
De väggar du markerat med rött är med stor sannolikhet inte bärande.
 
Hej, tack för svaren.

Väggen är numera borta, satte sågen i och det nöp inte. Veckan efter jag började riva så hittade jag en likadan lägenhem på hemnet där de hade rivit hela garderoben, så de hade uppenbarligen kommit fram till samma sak som mig.

/Tobias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.