Hej

Jag har denna mystiska kran i växthuset. Förre ägaren hade något automatiskt droppbevattningssystem. Finns någon enkel grej jag kan koppla på längst ut för att få mer normal kran neråt så det blir enklare att ta vatten där?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning,

Peter
 
tommib
Det är svårt att se om kranen och splittern är en enhet (troligen inte). Du borde kunna lossa mellan dem och vrida runt kranen. Ev kan du behöva lossa kranen helt och lina om den om den är dragen i botten.

Du kan definitivt lossa hela paketet från vinkelkopplingen som PEX-en sitter i. Sen sätter du en vanlig kulventil eller annan kran där. Kolla dimensionen bara. 20mm PEX brukar vara G20-gänga osv....

Edit: Morgontrött....... klart att det är PEM och inte PEX.....
 
Redigerat:
Du kan lossa den mystiska kranen helt från vinkeln som är fäst i väggen.
Sedan ersätta den med "vanlig" kran.

Stäng av vattnet först!
 
Fast det är PEM, om man ska vara petig... spelar dock inte så stor roll i sammanhanget...
 
  • Gilla
soleros
  • Laddar…
Lite fler bilder

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JOW skrev:
Typ en sånhär.[länk]
Bra tips denna gillade jag.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur vet jag om jag ska ha 15R eller 20R?
 
Ja, ta bort kranen, mät hålet invändigt och googla på rörgänga mått
 
tommib
Du kan nog bara skruva isär kranen och fördelaren. Det ser ut som att det sitter en helt vanlig gänga där emellan.

Antingen är det installerat på snedden med flit eller så har den som satte dit det inte varit medveten om att man kan lina kopplingar. Kranen ser ut att vara skruvad helt i botten. Om du instället använder lin och pasta i den kopplingen kan du få kranen rätt.
 
På rinkabyrörs sida finns bra storleks guide.. lin och lin"fett" bör man väl använda. Jag skulle byta kranen även om den gamla kan vridas, ser rätt seg ut.. en ny kran kostar inte mycket om du vill ha det smidigt
 
kulle
Du behöver inte byta någonting, det är en helt vanlig kran med förgrening som sitter där redan.
 
  • Gilla
daniel76
  • Laddar…
Ja, det är också ett alternativ, lossa kranen, lossa förgreningar, på med nytt lin och pasta.
Därefter montera kranen så att den är riktad nedåt.
 
Valfritt att använda y'et...
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.