Bor i enplansvilla och känner oss trångbodda när vi är 6 personer i familjen. Vill ha fem sovrum och ett allrum till barnen/gästrum. Vardagsrum, kök och badrum vill vi inte ändra på. Idag ligger tvättstugan där omkl/bast var tidigare och tidigare tvättstuga/klädv agerar som liiiitet allrum/gästrum. Sovrummet mellan stora badrummet och nuvarande allrum/gästrum är litet. 7,5 kvm endast. Det som står som förråd på planlösningen används idag som sovrum och dörren till garaget är flyttad till passagen.

Funderingen är om vi ska bygga ut bakåt, bakom nuvarande sovrum och tvättstuga. Dilemmat är att 5 meter ut har vi ett stort uthus. (Har markerat med små pilar på planritning där uthuset börjar bak.)Men man kan alltså bygga ut 5*7 meter där. Men det känns inte så kul att gå genom tvättstugan för att ta sig till den nya delen. Eller kan man bara ändra planlösning utan att bygga ut men ändå få fem vettiga sovrum?

Bifogar bild på hur jag önskar att utbyggnaden skulle bli, men jag har ritat den två meter för långt ut, vilket innebär att vi isf måste ta bort uthuset bak som vi gärna vill ha kvar... Bygger vi ut bak så kanske vi även flyttar tvättstugan till nuvarande sovrum bakom garaget. Tanken är ju också att vi vill komma undan så billigt som möjligt och flytt av vatten/avlopp brukar ju inte vara helt gratis. Alla idéer mottages.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man flytta uthuset?
 
Nja... Det är på 35 kvadrat. I värsta fall går det väl... Men det står rätt bra där det står idag eftersom det avgränsar bra mot grannen och vi har inte så många andra ställen att ha det på.
 
Går det inte att förlänga huset åt "höger" istället, med två sovrum med dörr in från vardagsrummet?
 
Tyvärr. För lite utrymme på tomten. Utbyggnad måste bli bakåt eller också ändra planlösning helt om man inte bygger ut. Har även tänkt tanken att göra taklyft men det känns både dyrt och som ett jätteprojekt som kanske medför att vi inte kan bo hemma under byggtiden. Inreda vind går ej då vi har 27 graders lutning och w-takstolar.
 
Vad sägs om att bygga ut huset med 7*5 meter bakåt i två våningar, och samtidigt göra ett taklyft på garaget och ha sovrum ovanpå där? Då får ni 140 kvm ny yta att spela på. Det borde lätt räcka till 6 ordentliga sovrum. De två större sovrummen på nedervåningen kan ni göra om till allrum om ni tar bort garderob och klädkammare.

Annars undrar jag om det inte är bättre att faktiskt flytta. 140 kvm ny yta är ett miljonprojekt.
 
Tanken på flytt och nybygge har också slagit oss. Även att bara lyfta garagetaket och göra övervåning på garaget. Frågan är om det blir snyggt till huset. Jag gissar att garagedelen då blir högre än husdelen och det tror jag kan se knasigt ut. Angående nybygge så tror jag aldrig vi får tillbaks pengarna om vi skulle sälja det nybyggda huset senare i livet. Vi bor i en håla i Västerbotten och huspriserna ligger för ett bra hus på ca 1,8 mille.
vi bor gärna kvar i huset med tanke på att vi har bra tomt och läge och så. Vi sliter våra hår just nu för att hitta en bra lösning på det befintliga huset.
 
Jag tycker ärligt talat att ni verkar bo i fel hus. Ni är 6 personer men har tre sovrum och inget allrum. Ni saknar alltså tre sovrum och ett rum till. Att bygga ut ert nuvarande hus verkar måttligt lämpligt med tanke på läge/planlösning, samtidigt som ni knappast kommer att kunna få igen pengarna en utbyggnad kostar som värdeökning på huset. Troligen är det mycket kostnadseffektivare att köpa ett stort, begagnat, hus i området som är i hyfsat bra skick så att ni inte behöver renovera så mycket. Och sedan sälja ert nuvarande hus.

Om ni skulle hitta en bra lösning på utbyggnad så tror jag det blir svårt att göra det under en halv miljon.
 
Min förhoppning är att en utbyggnad på 40 kvm kan gå på 400'.

Men fler idéer på planlösning utbyggnad önskas. :)
 
Hade lite svårt att se på din skiss hur många nya rum du tänkt dig och så vidare så jag vet inte om jag missat något men jag gjorde ett snabbt förslag på en mindre utbyggnad. Kräver att tvättstugan flyttas men om ni placerar den där jag ritade in gästrummet kan ni även få in ingång till tvättstugan från garaget.

Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Idag har vi alltså fyra sovrum (två stora/normalstora mot baksidan, ett minilitet mot framsidan och ett normalstort bakom garaget fd förråd). Vi är fem stycken i familjen som alltid bor hemma och sjätte familjemedlemmen bor bara ibland men vi vill självklart ha ett sovrum till den också. Det tänker vi kan fungera som gästrum också.

Nu har vi varit inne på att bygga ut bak, 35 kvm. Behålla nya tvättstugan intakt, bygga två nya sovrum + en liten wc m dusch och använda fd förråd på planritning(nu sovrum) till allrum och passage till den nya delen... Vad tror ni om det?
 
En billig lösning kanske kan vara att bygga om hela garaget till bostad. Antingen avstår ni från garage eller så kanske ni har möjlighet att använda uthuset som garage, alternativ bygga ut uthuset med garagedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.