jag skulle behöva hjälp/tips på hur jag ska göra för att få det snyggt vid kaminplatsen vid muren i sovrummet.

jag murade med ögonmått så klinkersen lutar lite som ni säkert ser på bilderna men det får vara så.

nu behöver jag hjälp med hur jag ska lösa listverket, var rätt säker på att det fanns nivålister för stora skillnader men kan bara hitta för 15 mm skillnad, och jag behöver för ca 35 mm.

jag hade tänkt metallister i guld alternativt aluminiumfärg.

hur fäster man dessa? lim eller dubbelhäftande tejp? det blir svårt att skruva eftersom det är sten/murbruk förutom parketten.

jag bifogar bilder i nästa inlägg!

tacksam för hjälp!
 
Här kommer 2 mobilbilder

ImageUploadedByByggahus.se1387791855.721890.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1387791898.537048.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade satt en trälist i samma träslag "på högkant" och sedan skruvat mässingslisten i den. Då kan du ju såga en kilformad list och komensera för lutningen.
 
Fanjunkarn skrev:
Jag hade satt en trälist i samma träslag "på högkant" och sedan skruvat mässingslisten i den. Då kan du ju såga en kilformad list och komensera för lutningen.
Samma här. Hade tom övervägt att fräsa till den så att den går in mot kaklet men en fogbredds avstånd. Detta fylls med mjukfog i samma färg som foden. Trålisten kan då rundas av ordentligt så att risken att man slår sig på den minskar.
 
Okej det lät smart!
Golvet är lönn parkett från byggmax, undrar vart man får tag i lönnvirke?
 
S
thestrut skrev:
Okej det lät smart!
Golvet är lönn parkett från byggmax, undrar vart man får tag i lönnvirke?
svårt hos byggmax. kolla en större bygghandlare
 
Kolla med närmaste möbelsnickare
 
Går det inte att kapa till klinkers som går ner?
 
Golvet är ask och alltså inte lönn som jag sa tidigare..

Ska höra mig för angående virket..

Hur tänkte du angående klinkers ända ner? Det är rätt ojämnt längs kanten så en täcklist är nog enklast och vad jag hade tänkt från början:)

Har ju iof bitar av golvet kvar men jag kom inte på något bra sätt att använda det...
 
S
ta inte av golvet till att bygga en list brukar inte bli värst snyggt.
kanske bryta av med något mörkare träskag.
 
Kan du inte använda samma golvlister som du ska ha för övrigt i rummet?
Nedkapade om höjden är för stor. Ev sätt dem raka och fyll upp med murbruk in mot klinkern.

Alt 1: gå till en plåtis och be att han klipper till och bockar "skräddarsytt".

Alt 2: Sätt en vinkellist som täcker golvspringan, och behåll den murade sockeln upp till klinkern.
 
Redigerat:
de listerna jag har syns lite på bilden, tror inte det blir så snyggt om man använder vita lister.

jag ska försöka få tag i virke av ask, och göra en golvlist lika eller nästan lika högt som klinkersen, sedan dit med en metallist i guld eller alu.

mot muren tänkte jag använda en vit kvartslist eller vad det kallas, en väldigt klen liten list med avrundad yttersida
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.