Vi har köpt ett hus byggt 1959, 180 kvm enplanshus.

Idag finns en kombipanna från 1975 med för dålig kapacitet att värma upp vatten. På pannan finns två elpatroner. Huset har vattenburet värmesystem och en luftvärmepump. Värmen i huset är bra, men vi vill i framtiden få ner kostnaden för el, men det finns inte mycket varmvatten till dusch och bad.

Vi ska även innom kort installera vattenburen golvvärme i kök och hall. Nu funderar vi på hur vi bäst kan lösa husets vatten/ värmesystem.

Alt. 1 Byta ut den gamla kombipannan mot vad ?? , en helhetslösning där man senare kan koppla in ev. bergvärme eller annat mer ekonomiskt än eluppvärmning. Kanske köpa en luft/ vattenvärmepump och koppla till systemet?

Alt 2. Köpa till en extra varmvattenberedare och ev en till luftvärmepump för att få ner elkostnaderna och för att få mer varmvatten och behålla den gamla kombipannan så länge den går.

Fler alternativ??

Vi bor norr om stockholm.

Nån som har en susning av vad de olika alternativen kan kosta och vem som man kan anlita för detta, finns det nåt ställe man kan vända sig till för rådgivning?
 
Om ni har tänkt bo kvar där så är alt 2 uteslutet. En långsiktig lösning ger en bättre komfort, bättre ekonomi och ni slipper fundera på värmesystem på länge. :)

Börja med att skaffa en bra ackumulatortank om ni inte redan har det, det är "hjärtat" i ert värmesystem.

Om ni skall välja värmepump eller inte skulle jag vilja påstå har två och en halv faktor som inverkar;
1. Er egen arbetsinsats, vill ni fortsätta elda ved med det arbete det innebär och har egen skog så är det oslagbart billigast.

2. Om ni har självdragsventilation så är eldstaden en väsentlig del av ventiationen. Med andra ord om ni tänker installera värmepump så behöver ni se över ventilationen också.

2,5 Era radiatorer, för att få bra ekonomi en värmepump behövs låg framledningstemperatur (Under 55 grader kallaste dagen). Det går naturligtvis att byta radiatorer eller komplettera med fler för att lösa detta problem men jag vill ändå nämna det.

När det gäller bergvärme eller luft/vatten så är idag bergvärme mer ekonomiskt pga. ROT-avdraget förutsatt att ni inte har väldigt långt till ner till berget.

En sådan här installation gissar jag går på i runda slängar 170-190 tkr med ganska mycket osäkerhet förstås. Stockholm har en egen prisnivå än övriga svedala har jag förstått :surprised: . Ett bra tips är att du använder offerttjänsten på http://www.varmepumpsforum.com d^_^b
 
Tack för svar!

Mycket att fundera på, nån ackumulatortank har vi inte, funderar på om man som tillfällig lösning kan köpa en varmvattenberedare, för att lösa problemet med för lite varmvatten, är det bortkastat sen om man tex väljer bergvärme? Om man har bergvärme, behöver man då även elpatroner för att att komplettera när det är riktigt kallt? Har man en ackumulatortank för att lagra varmvatten även vid bergvärme?

Elda med ved gör vi inte idag, mer än i öppna spisen, kombipannan har tidigare används med olja, nu endast med el.
 
Förr var riktlinjen att man dimensionerade värmepumparna efter ~70% av energibehovet och använde sedan eltillats till resten. Med stigande elpriser och billigare pumpar med högre effekt har denna procentsats ökat och idag ligger den närmare 100%. Själv resoenerade jag så och dimensionerade värmepumpen för att helt slippa eltillskott. Lite dyrare installation men jag tror det är långsiktigt rätt.:p

En värmepump kan kopplas till en ackumulatortank, men det är inte så vanligt då de helintegrerade pumparna är ganska dominerande på marknanden. Personligen tycker jag inte de ger en bra flexibilitet och man är låst till att i princip bara framställa värme mha. värmepumpen. Oavsett så lagras varmvattnet i en tank, varmvattenberedare, men det finns ett antal olika konstruktioner på dem. En ackumulatortank kan också agera som varmvattenberedare.

En elvarmvattenberedare har du inte nytta av vid en korrekt dimensionerad bergvärmeinstallation. Däremot så kostar de inte många kronor begagnade på blocket, så som en övergångslösning är det nog klokt så ni hinner fundera lite på hur ni vill göra.

Tänk också på att mark eller sjövärme också kan vara alternativ som är billigare och minst lika bra som bergvärme. Det är samma värmepump men olika sätt att hämta energin från marken.
 
Redigerat:
Tack för tipset om varmvattenberedare på blocket! En sån får det bli tills vi bestämt oss för uppvärmningssystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.