Liten villa vill bli större. Bygga ut ett rum är planen, på tok för liten utbyggnad egentligen för att det ska löna sig, men vi trivs där vi bor. Kanske 15 kvm.

Min fråga: I vilken ordning projekterar jag nåt sånt här?

Konstruktion
Arkitekt
Byggnadslov
Godkännande från grannar
Entreprenör

Tacksam för pekningar mot rätt startpunkt!

Kort beskrivning:
Vi vill bygga ut 15 kvm i ett plan från hus på platta. Funkisburk, papptak. Vi kommer inte klara avståndskrav från grannar. Inget vatten/avlopp berörs.
 
Såhär skulle jag lägga upp det.
En sådan liten utbyggnad behövs det ingen konstruktionsritning för anser jag så den posten kan ni ta bort. En snickare kommer klara sig med bygglovsritn

  1. Rita själv eller anlita arkitekt. För bygglov behövs inga superritningar, men byggnadsmåtten måste vara med
  2. Sök bygglov (det inkluderar koll med grannar)
  3. Konstruktion
  4. Entreprenör
 
Jag skulle tala med en byggnadsingenjör som arbetar på arkitektfirma/som arkitekt. Den första saken att få kläm på är

-var du placerar tillbyggnaden i förhållande till befintlig byggnad.
- hur tillbyggaden skall konstrueras för att hålla långsiktigt, framförallt anslutningen till befintligt hus och ingrepp i bärande konstruktion.
- bedömning kring möjligheterna att få bygglov.

När man har fått grepp om ovanstånede skulle jag gå vidare genom att:
- Rita upp och söka bygglov.
- Kolla upp KA, myndighetskrav etc.
- Skapa enkelt förfrågningsunderlag samt gemomföra de utredningar man ev. behöver göra (tänker främst på anslutning av installationer i tillbyggnaden och systemval - el, uppvärminng, lufftväxling). Val av entreprenadform (GE, TE).

När man fått bygglov eller förhandsbesked:
- offertförfrågan till entreprenörer
 
Det finns oerhört mycket kunskap på det här forumet.

Jag tackar och bockar! Jag börjar med mina egna skisser tror jag, när jag verkligen vet vad jag själv vill går jag vidare.

Tack!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.