För att lösa en halvakut platsbrist funderar vi på att bygga en mindre komplementbyggnad på mina föräldrars tomt som ska fungera som kontor för min sambo som jobbar hemifrån med mediaproduktion. Först hade vi tänkt att bygga en lite dugligare frigga men vi har även kikat på lite större varianter som skulle kunna fungera som övernattningsbostad om vi skulle flytta från stan (byggplatsen kommer att bli avstyckad om mina föräldrar skulle sälja huset i framtiden).

Sambon har sett Lillevilla 100 på bauhaus och gillade den skarpt, jag har dock inte sett den i verkligheten. Vi har rätt mycket lösvirke uppsågat som är torkat och klart som vi gärna använder. Därför är jag ute efter tips på förslag på mindre lättbyggda småstugor i storlek mellan 20 och 35 kvadrat. Det som måste få plats är ett lite större skrivbord, någon bokhylla ett pentry och ett utrymme som skulle kunna göras om till liten toa och dusch i framtiden. Gärna smarta och luftiga loftlösningar. Vi har tillgång till el och vatten i närheten.

Som jämförelse så kan jag nämna att Lillevilla 100 kostar drygt 60 000:-, och det är där i kvarteret som själva konstruktionen bör hamna, men funktionen är viktigare än att exakt hålla budget.

Alla synpunkter mottages med tacksamhet.
 
En ide. Om man tänker sig ett arbetsrum, litet badrum med dush och hallen med ett loft över sig samt pentry/allrum med rygåstak så tror jag att jag fick in alla dina önskningar på en gång.

Tipset är att ni börjar skissa på vad ni vill klämma in och börjar uppskatta hur stort varje rum behöver bli
 
mats_o skrev:
En ide. Om man tänker sig ett arbetsrum, litet badrum med dush och hallen med ett loft över sig samt pentry/allrum med rygåstak så tror jag att jag fick in alla dina önskningar på en gång.

Tipset är att ni börjar skissa på vad ni vill klämma in och börjar uppskatta hur stort varje rum behöver bli
Hej och tack för ditt svar!
Det är ungefär i de banorna som jag har tänkt. Jag skulle dock vilja ha lite mer kött på benen innan jag sätter mig och ritar, då mina ritningar tenderar till att sväva ut och dra iväg i både storlek, standard och pris. :)

Här är en länk till Lillevilla 100, http://www.luoman.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=437&Itemid=150 alternativ "B" tror jag är ganska bra, men storleken är i det nedre spannet utrymmesmässigt.
 
Du Behöver väl kanske inte göra dem så avancerade men jag brukar göra en enkel skiss/ritning bara för att se om jag har bommat nått.

Men om vi tänker oss en dörr mitt på långsidan så lägger vi arbetsrummet åt ena hållet. Det får bli fullbredd. Rakt fram vill jag ha det lilla badrummet och åt det håll so blev över hamnar då pentry och allrum. En fördel med denna lösning är att du får pentry och badrum vägg i vägg vilket gör rörinstallationerna mycket enkla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.