Detta är en djungel... men just nu funderar vi på en riktigt ljust grå fasad med vita detaljer och grå takpannor. Andra stunder funderar vi på vitt-vitt mot det grå taket. Vi kan också välja till svart tak men jag känner som om det kommer "tynga ned" och bli alltför markerat... kanske... Själva huset är 1 plan. Någon som har förslag på en fin grå färg?
 
Jag har en följdfråga, är det putsat hus ni pratar om eller träfasad?
Har jag förstått det hela rätt med att nu vill ha ett så pass ljusgrått hus att det nästan är vitt?
Har du gått in på någon färghandlares hemsida,många tillverkare har hus där man kan provmåla virituellt. Ger iaf ett rätt så bra hum om vad som blir bra och inte lika bra.
Tyvärr har jag ingen färgkod att ge dig.

mvh
 
C
Själv vurmar jag för grått med vinröda knutar. Kan tänka mig att exempelvis ett grått tak, "flash" eller vad dom brukar kalla det för när det är s.a.s spräckligt, skulle kunna passa till det. Det var iaf tanken här innan bygglovskraven satte käppar i hjulen.
 
Målar med demidekks froströk...ser vit ut men då jag målar knutarna vita ser man att det är en gråton i färgen. Froströk heter fasad färgens ton och lätthet på knutarna...funkar kalas till nytt svart tak. Men allt är ju en fråga om tycke och smak.
 
Vi har precis samma dilemma.

Funderar på ncs s 1002-y. Men är rädd för att det blir alldeles för vitt. Med vita knutar kanske det inte blir någon kontrast. Vi har provmålat någon planka med 1002-y och 2002-y. 2002-y blir nog alldeles för mycket gråton...
 
På vårt hus hade vi NCS1500, såg ut så här...
 
  • DSC_1961.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Bulldog skrev:
På vårt hus hade vi NCS1500, såg ut så här...
O.O

Vilket hus!
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Jessica Pessica skrev:
Jag har en följdfråga, är det putsat hus ni pratar om eller träfasad?
Träfasad.

dieraf72 skrev:
Målar med demidekks froströk...ser vit ut men då jag målar knutarna vita ser man att det är en gråton i färgen. Froströk heter fasad färgens ton och lätthet på knutarna...funkar kalas till nytt svart tak. Men allt är ju en fråga om tycke och smak.
Okej, ska ta och kolla in de färger du pratar om. Det är precis så som du beskriver som vi vill ha det. Ljus fasad men ändå kontrast mot de vita detaljerna.

Hus_Tomten skrev:
Vi har precis samma dilemma.

Funderar på ncs s 1002-y. Men är rädd för att det blir alldeles för vitt. Med vita knutar kanske det inte blir någon kontrast. Vi har provmålat någon planka med 1002-y och 2002-y. 2002-y blir nog alldeles för mycket gråton...
Ja, jag vill ju ha kontrast om än inte så mycket och jag tror att s 1002-y blir för vit. Kollade upp 2002-y och tyckte, bara sett på skärmen, att den ser för grå ut. Ska leta vidare, tack för era tips!
 
Nu har jag inte koden i huvudet men...det är Alcro Bestå och färgen heter "EMALJ" Vi har börjat att måla denna på vårt hus.kanon snygg väldigt ljus grå/vit färg.
 
D dieraf72 skrev:
Målar med demidekks froströk...ser vit ut men då jag målar knutarna vita ser man att det är en gråton i färgen. Froströk heter fasad färgens ton och lätthet på knutarna...funkar kalas till nytt svart tak. Men allt är ju en fråga om tycke och smak.
Gamma tråd men - har du möjligtvis en bild på ditt hus att visa? Vi väljer mellan Froströk och Skuggvit!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.