G
Tjenare! Det ska installeras en frånluftfläkt i vår lilla WC. Tänkte köra på en Pax Calima för lite bättre ventilation när man är där samt lite grundventilation.

Och då tänkte jag att en takdosa hade passat bra, dels så kan man dra fram fast fas och nolla till fläkten, och så får jag möjlighet att köra taklampa i framtiden. Utrymmet kommer man lätt åt från landgången på vinden så inga problem att komma åt.

Frågan är dock hur man bäst ska göra med takdosa/matning till fläkten då centrum i WCt går rakt upp i regel på vinden, se bifogad bild runt ring. Det utrymmet som är närmast är ju där jag märkte med X, men då blir ju inte takdosan centrerad i WC och det ser väl dumt ut?

Precis i rummet bredvid till höger finns en befintlig takdosa, Dit går ju idag noll och tändtråd. Man kanske man dra dit en fast fast och sen dra slang till fläkten och mata den vägen?

Kom gärna med förslag, tänkte se om detta ens är genomförbart innan jag går vidare :)

Tack!
 
  • Tak i WC med utmärkt plats för takdosa markerad med röd cirkel och en befintlig ventilationsöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering på vinden med ett synligt bjälklag och en markerad punkt för en tänkt takdosa eller ventilationsfläktinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du två separata frågor? Var placera takdosa och hur mata fläkten? Jag ser inget egentligt samband mellan dem.

Att placera en takdosa precis i centrum tycker jag är en snickarfråga för att förstärka takbalken. Jag kan snickra men törs inte ge råd om bärande saker i ett forum.

Matning till fläkten kan komma från i stor sett valfri plats, t.ex rummet intill förutsatt att du inte ska ha en strömbrytare för manövrering placerad invid belysningsströmbrytaren. Det måste vara mycket tydligt uppmärkt på gruppförteckningen ifall rummet intill hör till en annan grupp. Så bäst är ju om du kan fiska fram ström ifrån WCn. Borra ett hål i en regel kan en elektriker göra utan att rådfråga en snickare.
 
G
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du två separata frågor? Var placera takdosa och hur mata fläkten? Jag ser inget egentligt samband mellan dem.

Att placera en takdosa precis i centrum tycker jag är en snickarfråga för att förstärka takbalken. Jag kan snickra men törs inte ge råd om bärande saker i ett forum.

Matning till fläkten kan komma från i stor sett valfri plats, t.ex rummet intill förutsatt att du inte ska ha en strömbrytare för manövrering placerad invid belysningsströmbrytaren. Det måste vara mycket tydligt uppmärkt på gruppförteckningen ifall rummet intill hör till en annan grupp. Så bäst är ju om du kan fiska fram ström ifrån WCn. Borra ett hål i en regel kan en elektriker göra utan att rådfråga en snickare.
Tack för svaret!
Ja det blev nog två frågor! Har ju vart inställd på att matningen måste komma från samma rum, därav dosan.
Men ok så matningen (fas noll) kan alltså komma från annat rum sålänge det framgår i gruppföteckning?

Och påtal om dosan, så vågar man väl, inte ens en elektriker borra i reglar bara sådär?
Därför kanske den placering helt går bort om man vill unvika dyra utredningar mm :)
För att placera dosa vid sidan så att den ej hamnar i CC i rum gör man väl inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.