Hej!

I dagsläget har vi några elradiatorer och en liten vedspis i köket samt en insats i öppna spisen, modell Oskar. Förra året gick det motsvarande 14MWh för att hålla 17-20 grader inne.

Vi har bestämt oss för att konvertera till vattenburen värme för att öka komforten och kunna hålla en jämn temperatur inne.

Det finns ingen källare och därför inget pannrum heller. Det skulle ev gå att få in en mindre ackumulatortank inne i huset. Vi har även ett stall 22 m från huset där det finns betydligt bättre plats. Det kanske är dumt att ha värmekällan i en annan byggnad? Huset som vi värmer är från slutet av 1800-talet och ca 120 m² fördelat på två plan.

Frågan är vilken värmekälla som är mest lämpad med avseende på komfort och ekonomi?
Fråga gärna om något är oklart eller om mer information om utgångsläget behövs.
 
Redigerat:
Det beror på...man KAN göra mycket, bekvämlighet & ev tillgång till egen ved och hur mycket man vill investera är viktiga parametrar. Först skall man fråga sig om det verkligen lönar sig att investera i ett vattenburet system, en eller ett par pelletskaminer kan annars komplettera befintliga eldstäder om det finns lediga skorstenspipor .Men det finns också pelletskaminer som inte ens behöver skorsten, utan man drar ut avgaserna genom ytterväggen (tex med Ariterm "KMP drag"),.

En vattenmantlad pelletskamin eller kakelugn är det man brukar använda i hus som saknar källare men har vattenburen värme. Finns det fler pipor i skorstenen kan det vara ett alternativ. Värmepump (luft/vatten, mark/vatten eller jord/vatten)i olika konfigurationer också vägas in i kalkylen.

Att ha pannan i ett uthus med kulvert medför höga investeringskostnaden men också det som är mest flexibelt, kolla tex denna "klassiker"
http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/index.htm. Spillvärmen från panncentralen kommer dock inte huset tillgodo på samma sätt som om man har ett pannrum i källaren. (En bergvärmepump med borrhål är iofs inte så billig den heller...)


Mest komfort får du med en berg- eller jordvärmepump. Billigast bränsle men minst komfort (om man inte anser arbetet med ved & eldning är en tillgång...)med en vedpanneanläggning. Har man inte egen ved är skillnaden inte så jättetstor kostnadsmässigt om man väljer ved/, pellets eller värmepump till ett vattenburet system. (Förutsatt att inte elpriset skenar), att vara oberoende av el kan ju iofs vara trevligt på landet om det ofta är strömavbrott...

14000 kWh per år på 120m2 är inte heller någon jättekostnad om det inkluderar hushållsel (17-20 grader inne är dock lite kyligt....).

Det finns för och nackdelar med alla val....
 
Tack för ditt svar PST!

Vi har en ledig skorstenspipa så det skulle vara relativt lite jobb att sätta in en pelletskamin. Hur är effekterna som brukar anges på vattenmantalade kaminer? Kan man lita på uppgifterna eller är de betydligt mindre än "riktiga" ved/pelletspannor? Det är ganska tilltalande med en vattenmantlad kamin men jag har fått för mig att de inte ger så stor effekt.

Vi har tillgång till egen ved men då tillkommer traktor, timmervagn, klyv osv så det blir en ganska stor kostnad. Dessutom en hel del årligt arbete.

14000 kWh var bara till värme, med det nya värmesystemet vill vi ha några grader varmare så det blir kanske 16000 kWh i framtiden.

Ang berg/jordvärme är jag lite tveksam till den relativt stora investeringen i något som känns som ganska avancerat och kanske inte har nått tillräcklig livslängd och driftsäkerhet.

Det pratas mycket om att vi snart kommer att få samma höga prisnivå på elen som de har i Tyskland, är det någon som vet hur mycket elen kostar där nu?
 
Du kan iofs köpa färdigkluven ved för ca 30 öre / kWh, pellets kostar drygt 50 öre/kWh.


Eftersom du redan har två ställen att elda med ved i tror jag kombinationen med dessa och en pelletskamin är bra. Pelletskaminen behöver inte fyllas på varannan timme. Mindre mängder egen ved kräver inga jätteinvesteringar, långved (stammar) kan du köpa billigare än kluven ved och då behövs bara timmersax, motorsåg (gärna eldriven) och en hydaulklyv (Rustas för ca 1500 funkar ok) samt möjligen en skottkärra, en sågbänk för långveden är också lätt att bygga själv.

Sen går det säkert lätt att leja någon som tar hem veden från skogen, även om en egen traktor är kul.

Se dock till att även ha en elpatron/panna i systemet så att det går att hålla värmen när du reser bort eller ligger i influensa...
 
En "riktig" vedanläggning är minst lika dyr som bergvärme o dyrare än jordvärme, Då det finns ett stall kanske det finns en åker vid huset oxå??
Då blir det inte dyrt att gräva/plöja ner slang, Med en förbrukning på 16000 kWh/år behöver ni bara 6-7 kW värmepump för att klara er utan tillskottsel o årsförbrukningen sänks från 16000 till 4-5000 kWh/år beroende på vilket cop ni får o det avgörs av om ni dimensionerar så att tillskottsel ej behövs + att ni har låg temp på radiatorvattnet .. Då det ska byggas nytt så är det bara att ta i med ordentliga radiatorer..

En vedpanna är lika dyr som en värmepump o en acktank kostar lika mycket som ett borrhål o är dyrare än jordvärmeslinga om den möjligheten finns, Panna 30-45000:- + Acktank 25-30000:- + att ni ska ha kulvert till huset á 340:-/m o om det ska va en slavtank i huset blir det 12000:- till för en 500 l tank med slingor för vv..
Bara materialet passerar 100000:- då det ska till laddomat, cirk.pumpar, Shuntstyrning ev skorsten mm mm..

Men frågan är om ni inte ska köra som ni har det o komplettera med en L/L vp för ca 20-25000:-

Jo ang 14000 kWh/år är veden i kaminerna inräknad då oxå el hur många m3 ved eldar ni upp??
1 m3 ved ca 1000 kWh
 
Jag vet inte hur jag kunde missa det men i år har vi en luftvärmepump, tyvärr är den alldeles för klen för att klara något annat än att hålla grundvärmen under natten. Förra året förbrukning var 11 m³ ved, jag räknar med 70% verkningsgrad, alltså ca 7700 kWh. Elementen drog drygt 6000 kWh. Varmvattnet tror jag inte kostar så mycket då vvb är mycket liten, 35-45l, vilket gör att det blir mycket snabba duschar.

Billigaste veden som jag har hittat kostar 340 kr/m³ stjälp mått, vilket ger 340/(0,6*1000)= 56öre/kWh (staplat), fortfarande billigt men inte 30 öre /kWh, kanske jag får leta bättre :)
Om det slutar med vedeldning så blir det färdig långved för 4400kr för 20 m³, 22 öre/kWh plus omkostnader, nu har jag redan motorsåg så det tillkommer en klyv och lite annat.

Jag har varit inne på ungefär samma tankegångar som 2an, det kostar nog lika mycket med en riktig vedanläggning som jordvärme. Det handlar mer om vad man vill ha, inte lika mycket om kostnaden. Nu har vi plats för slang till jordvärmen så det kanske är den mest prisvärda och bekväma lösningen?
 
Hej! :)
Ytjordvärme är en bra grej, men kanske inte för Västernorrland? Mer för södra Sverige.
Bergvärme och luftvärme är bra, men fungerar inte bra under -10 grader, då brukar spetsvärme utnyttjas (el, olja tex). Anledningen att man dimensionerar så att man behöver spetsvärme är för att det är för dyrt att låta all värme komma från tex bergvärme, då måste man borra djupare eller fler hål.

Men innan du funderar på nytt värmesystem bör ni tänka på vad du kan göra för att minska värmebehovet. Tex isolera vinden, byta ut fönster osv. Om du har frånluftsventilation kan du installera en värmepunp för att tillvarata energin och värma upp tappvarmvattnet med.
 
Det är inga problem med jordvärme i västernorrland, Går då fint i v-botten..

Just detta med hur mycket ved det blir från t.ex säck har en kompis just kollat då säljaren bad att han kunde kolla, En 1,5 m3 säck blev det 0,82 m3 staplat o den andra blev det 0,84 m3 av så det är nästan bara hälften vilket gör det än mer konstigt att nån köper av dom som tar 600:-/1 m3 säck.. Blir fan dyrare än att köra på el..
 
Tror nog att 2an överdriver priserna för vedanläggningen en smula. Över 100 kkr skall det inte behöva bli.

Å jävlar, 1000 inlägg...
 
Min åsikt: berg eller markvärmepump dimensionerad för 90% av värmebehovet. Toppa upp det att elda i den befintliga braskassetten
 
Har ni torpargrund som det går att ta sig under...?
Vad har ni för DUT är ni bor?
 
Redigerat:
Kul att det fortfarande ramlar in svar i tråden

I dagsläget lutar det lite åt en vedpanna med pelletsbrännare, kulvert osv, det känns som en flexibel lösning som kan vara bekväm.
Samtidigt är det lockande med enkelheten hos en värmepump.

Det går inte att krypa in under grunden, endast 100-200 mm.

DUT är -22grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.