Jag ska bygga ett hus med Hjältevadshus. Jag hade först även tänkt beställa ett garage genom dem. Men nu börjar jag bli osäker. Jag tycker att garaget verkar vara orimligt dyrt.

Garaget som är ett dubbelgarage med måtten 6,9x9,6 kostar 178.000 kr. Då ingår ingen grund, ingen eldragning, ingen isolering. Det ingår två garageportar (motor som tillval). Ingen separat dörr och inga fönster ingår.

Sedan vill dom ha 53.000 kr för att montera det. Alltså sammanlagt 231.000 kr utan grund. Det som ingår är byggnaden med grundmålning inklusive takpannor.

Låter priset rimligt?

Att man kan komma billigare undan genom att bygga själv är jag medveten om. Dock är inte det ett alternativ. Jag kommer att göra så mycket på huset att jag vill ha ett färdigt garage. Där orkar jag faktiskt inte bygga själv.

Vad finns det för bra alternativ till Hjältevadshus garage? Jag vill ha ett dubbelgarage och jag vill ha takpannor m.m så att det ser schysst ut och passar ihop med huset. Vill också att det ska ingå montering eller finnas som alternativ. Förslag?
 
Ingen?
 
Vi byggde garage iår samtidigt som huset byggdes upp. Vi köpte garaget omonterat för 117600 och isolerad platta för 51000, sammanlagt 168600. Garaget är 7,3x8,5 med 5m bred dubbelport, helt oisolerat, inga fönster men med en ytterdörr och innervägg med dörr. Vi tog hjälp av en snickare 1 dag för att resa väggar och sätta takstolar, resten gjorde vi själva. Vi gjorde detta parallellt med huset innan vi fick tillgång och kunde börja färdigställa huset på insidan.

Kan nästan garantera att monteringskostnaden blir billigare om du inte tar det genom husleverantören.
 
Mikael_L
Anna1984 skrev:
Jag ska bygga ett hus med Hjältevadshus. Jag hade först även tänkt beställa ett garage genom dem. Men nu börjar jag bli osäker. Jag tycker att garaget verkar vara orimligt dyrt.

Garaget som är ett dubbelgarage med måtten 6,9x9,6 kostar 178.000 kr. Då ingår ingen grund, ingen eldragning, ingen isolering. Det ingår två garageportar (motor som tillval). Ingen separat dörr och inga fönster ingår.

Sedan vill dom ha 53.000 kr för att montera det. Alltså sammanlagt 231.000 kr utan grund. Det som ingår är byggnaden med grundmålning inklusive takpannor.

Låter priset rimligt?
Nej !

Det där garaget blir nästan lika dyrt som vad hela vårt (självbyggda) hus blev.

Kolla arlanda snickerifabrik. Men då måste du sen också hitta någon som snickrar upp det åt dig.

Och då kan du väl nästan snickaren bygga direkt från lösvirke, så blir det kanske ännu billigare?!

Lövångers bygg
brukar också vara vassa på garagepriser.
 
Redigerat:
Arlanda Snickerifabrik beställde jag just ett garage av (idag). I våras fick jag prisuppgift på 35 tkr för montering, men vi gör det själva. Pris på garaget hittar du på deras hemsida.
Jag har jämfört med främst Mellbygarage, när man valt till grövre stomme, isolering, råsponttak osv så blir det samma summa ungefär (lite dyare i mitt fall).
Så jag rekommenderar dem, men har ju inte sett slutet än så jag har ingen större erfarenhet av dem än.
 
Hur du än gör, bygg garaget först! Då har du en utmärkt snickarverkstad under tiden du bygger det andra huset.
 
Jämförde precis med Arlanda snickeri. Tycker att priserna inte var så mycket billigare om jag tittade på ett dubbelagarage i samma storlek.

Arlanda snickeri:
Dubbelgarage (7500x9600) 151.500 kr
Isolering 27,500 kr
Grundmålning 10.500 kr
Sammanlagt 189.500 kr

Hjältevadhus:
Dubbelgarage (6900x9600) 178.000 kr
Isolering 12.000 kr
Grundmålning ingår
Sammanlagt 190.000 kr
 
Mikael_L
Ingick det fönster dörrar, innerväggsskivor osv i något av alternativen?
Och vad var det för "kvalitet" på fönster/dörrar i såfall? (tvåglas, tregals osv)
Isoleringstjocklek?
 
I grundpriset ingår varken dörrar eller fönster varken för Arlanda eller Hjältevadhus. Detta är tillval.
 
Mikael_L
OK.
Men då må jag nog med förlov tycka att både Arlanda och hjältevad är för dyra.

Själv skulle jag kört på lösvirke.
 
Mikael_L
Anna1984 skrev:
I grundpriset ingår varken dörrar eller fönster varken för Arlanda eller Hjältevadhus. Detta är tillval.
Säker på det?
Det här läser jag på Arlandasnickeris hemsida:

"Takavvattning
Hängrännor och stuprör i galvaniserad lackad plåt som finns i svart vit samt aluzink som tillval. Fotplåtar och vindskiveplåtar.

Fönster
Fönster Traryd 900x500 2glas isolerglas U1,öppningsbara med fönsterbleck.

Dörr
Dörr Alexia 9x20 vit 18gr med trycke.

Portar
Garageport-takskjutport 5000x2000mm av typen Craword G60line vit



Och vad gäller deras isoleringssats så skulle jag ringa till närmaste bygghandel och fråga vad exakt samma kostar, framkört till huset.
Blir det bättre så är ju valet givet.
Men det verkar ingå OSB-skivor i deras isoleringssats, de kostar ju dubbelt så mycket som gips (som också givetvis ingår) så det ska man också tänka på när man jämför.

Och en smått löjlig grej är garagets vägghöjd 2200 mm och dörrens storlek. 9x20.
Men det går väl att höja upp resp få en 10x21, kan jag tänka.

Fast 2200 vägghöjd är å andra sidan ganska perfekt ifall man sätter ett varv med LECA eller liknande på grunden (som jag gjorde).
 
Redigerat:
I priserna från Arlanda snickerifabrik ingår port, dörr, fönster osv. Det står precis som Mikael_L skrev vad som ingår på sidan.
Jag har under julen monterat ett garage som levererades från Arlanda Snickerifabrik, jag är glad att jag valde dem. Jag har visserligen aldrig monterat något annat garage heller men allting var bra uppmärkt och hyfsat lätt att montera. 4 stora väggblock så inga små sektioner som skall skarvas. Vi fick hjälp (mot ersättning såklart) av kranbilen att stanna kvar och lyfta allt på plats. 2.5 timme sedan var alla takstolar på plats. Redan första kvällen var råsponten på plats. Då var vi 2 pers som jobbade, utan spikpistol :s

Ser man till priset så jämförde jag endast mot Mellbygarage och som jag skrev tidigare blev Mellbygarage något dyrare efter att ha lagt till alla tillval som jag ville ha. Men det var i princip samma pris.

Vägghöjd fick jag på 2.4, kostade några tusingar extra. Räknade på att köpa isolersatsen själv från bygghandeln, blev ungefär samma pris.

När jag pratade med dem fick jag uppfattningen att det inte är några som helst problem att göra lite specialbeställningar. Nu gjorde jag inget special så jag vet inte hur det skulle påverka priset.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.