Har byggt huset och då gått ut med vatten och avlopp via källaravloppet i gamla delen.
Detta gör att det är ett hål mellan badrummet i källaren och krypgrund i nya delen.

Det går ut
1 st 110-rör
2 st 20mm kopparrör
2 st plaströr

Har ni något förslag på hur man täcker över hålet snyggast och enklast?
Badrummet ska göras om om några år så är inte så orolig för tätskikt och liknande. Hålet är precis vid taket.

Se bild.
 
  • VVS-installation under diskbänk med kopparrör, ventiler och grått avloppsrör. Öppen lucka visar isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Gullfiber eller liknande
Fogskum men det klibbar fast på rören
 
hsd hsd skrev:
Gullfiber eller liknande
Fogskum men det klibbar fast på rören
Ja självklart ska jag ha isolering. Men hur täcker jag snyggt för hålet med isolering sedan?
 
hsd
Tja , förr i tiden var det asbest och någon textil....
Det är knöligt hur man än gör, men en gipsskiva och mäta ut och ta upp hål sen kapa så den går att passa in ,spackla å måla borde vara enklast
 
fogskum sen måla på det?
annars att göra en lucka du sågar för alla rören. du kommer dela den i delar. det är mitt förslag
 
K kallabaz skrev:
Ja självklart ska jag ha isolering. Men hur täcker jag snyggt för hålet med isolering sedan?
Sätt upp några skivor tillfälligt så tätt du kan mot rören som "form" sedan fogskummar du och tar bort formen och skär rent. Målar över det så bör det kunna bli snyggt. Går även att tejpa rören så att skummet inte fastnar allt för mycket på rören.
Lite formsläpp spray på formskivorna gör det enklare att få bort formen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.