Har ett isolerat garage på gjuten platta på ca 45 m2.
Har precis renoverat det med nymålade väggar och klinkers.

Har precis fått in en multisensor som visar temp på ca 9 grader och luftfuktighet på runt 70%.

Skulle nog behöva få in en luftvärmepump för att få upp temperaturen något och därmed få ned luftfuktigheten.


Frågan är vilken luftvärmepump man ska ha? Jag behöver inte ha 20 grader varmt men runt 15?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Den var väldigt dyr

Går det att hitta någon för runt 10 tro?
 
Ett problem med många luftvärmepumpar är att som inte går att ställa alltför långt ner i temperatur , den behöver värme för att kunna avfrosta utedelen tror jag. Men å andra sidan så kostar det väl inte många kronor att hålla 15-18 grader , jag skulle nog satsa på en märkespump, ev, begagnad .Känner en som köpte på Jula och jag tror han bytte 3 gånger på garantin innan han tröttnade och köpte en begagnad Mitsubishi
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Lånar tråden lite. Är ute efter en luftvärmepump till mitt garage som är ca 50kvm isolerat. Mitt krav är att den ska ha underhållsvärme och att man kan kontrollera via WIFI. De offerter jag fått känns så dyra. Och eftersom jag inte kan någonting om luftvärmepumpar testar jag här. Är denna tillräcklig för mina behov tro? https://www.elgiganten.se/product/h...VR0CRBR3JnwdCEAAYASAAEgJFWfD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Är garaget välisolerat bör den räcka till men det är inga höga prestanda. 8-graders läget kan också visa sig vara 6 - 7 grader i verkligheten bl.a. beroende på att innerdelen sitter högt upp. Jag tycker det är bättre att satsa några tusen till och få en modell som kan ställa in steglöst 10 - 30 °C och som har effekt över för att hyfsat snabbt höja temperaturen om man ska vara i garaget och pyssla men bara har låg temperatur normalt.
 
  • Gilla
Beddo
  • Laddar…
B Beddo skrev:
Lånar tråden lite. Är ute efter en luftvärmepump till mitt garage som är ca 50kvm isolerat. Mitt krav är att den ska ha underhållsvärme och att man kan kontrollera via WIFI. De offerter jag fått känns så dyra. Och eftersom jag inte kan någonting om luftvärmepumpar testar jag här. Är denna tillräcklig för mina behov tro? [länk]
Jag köpte den här till mitt garage på 50 kvm. Fick råd en polare son arbetar som kyltekniker om att den var ett bra val. Hans generella tips var att köpa från Polarpumpen, ser att den modellen du länkar till även säljs där så enligt det tipset så borde den nog räcka.

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-siesta-s25
 
  • Gilla
Beddo
  • Laddar…
Tack för era bra svar
 
Det är vl nästan inte lönt att dra ner temperaturen till under 10 grader med värmepump då avisningen blir dyrare . Med högre innetemperatur så kan pumpen använda sig av den vid avisering men vid lägre temperatur krävs eltillskott….killgissar jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.