Hej!

Söker tips på bra led-belysning att sätta under köksskåpen, som är smala lister, ungefär som Ikeas Omlopp. Något ställe där jag som privatperson kan köpa bra kvalitet.

Söker även tips på bra, platta spottar att sätta i vitrinskåp.
 
  • Gilla
Ursus_B
  • Laddar…
T
Varför inte Omlopp då?
De har ju dessutom runda puckar omlopp/vaxmyra som matchar.
 
IKEA Omlopp infällt i en täcksida monterat undertill på skåpen blir bra och man ser till att den hamnar i samma nivå som täcksidan.
Kapa täcksidan ca 11-12 cm och montera den biten ytterst. (tror IKEA bara 2400mm långa täcksidor)
Sedan monteras x st Omlopp lister, kan behövas underlägg på 4-6 mm för att hamna i nivå med täcksida.
Avsluta med att kapa till resterande del av täcksidan så att den passar mellan ljuslisten och väggen.
Du får göra lite plats för trådarna mellan skåp och täcksida.
Då får du en belysning som blir helt infälld och slät med undersidan av skåpet, utan synliga kablar.
 
  • Gilla
kajsalajsa
  • Laddar…
nikasp
A AndersS skrev:
IKEA Omlopp infällt i en täcksida monterat undertill på skåpen blir bra och man ser till att den hamnar i samma nivå som täcksidan.
Kapa täcksidan ca 11-12 cm och montera den biten ytterst. (tror IKEA bara 2400mm långa täcksidor)
Sedan monteras x st Omlopp lister, kan behövas underlägg på 4-6 mm för att hamna i nivå med täcksida.
Avsluta med att kapa till resterande del av täcksidan så att den passar mellan ljuslisten och väggen.
Du får göra lite plats för trådarna mellan skåp och täcksida.
Då får du en belysning som blir helt infälld och slät med undersidan av skåpet, utan synliga kablar.
Har du några bilder att bjuda på? Är inte helt med på lösningen.
 
Undersidan av en modern köksfläkt monterad över en spis, med synliga delar av en vägg och tak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långsmal LED-belysning monterad i takkant mot en grå bakgrund, med synlig träpanel till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vill koppla in belysningen i vanliga uttaget och även styra den m Plejd. Det är därför jag inte vill ha Ikeas
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Alla smidiga och små ledlister kopplas till en drivenhet inte direkt till 230V eller missförstår jag vad du efterfrågar?
 
Jag önskade förslag på annat som inte var Ikeas.
 
richardtenggren
Hide-a-lite G2 Extend är väl liknande?
 
K kajsalajsa skrev:
Jag önskade förslag på annat som inte var Ikeas.
Men vad menar du med vanliga uttag, är det att ledlisten ska kunna kopplas till 230V uttag? Vanliga LED-lister är lågspänning och behöver en trafo/driver.
Har satt lite av de här under köksskåp i kök och som är ganska tunna, men även de kräver trafo.
http://www.markslojd.se/Produkter/MARKSLÖJD/HOME/COUNTERTOP LAMPS.aspx
 
Redigerat:
Jag var ute efter exakt detsamma som dig.
Dvs dimbara ledlister (tydligen heter det dimmbar på primärsidan). I princip alla ledlister är mer eller mindre dimbara på sekundärsidan (bakom trafo) Tex IKEAs lösningar.
Jag köpte Hidealite extend i hopp om att det skulle gå att lösa. Efter mycket googlande och mailkonversationer med min elektriker slutade det med att jag fick köpa en liten dimmer i extend-serien, dvs blir inte lösningen som du och jag tänkt oss i alla fall.

Enklast och billigast hade tyvärr blivit att kört på IKEAs lösning på en gång...och lära sig leva med deras fjärrkontroll istället :(
 
richardtenggren
J Jonte87 skrev:
Jag var ute efter exakt detsamma som dig.
Dvs dimbara ledlister (tydligen heter det dimmbar på primärsidan). I princip alla ledlister är mer eller mindre dimbara på sekundärsidan (bakom trafo) Tex IKEAs lösningar.
Jag köpte Hidealite extend i hopp om att det skulle gå att lösa. Efter mycket googlande och mailkonversationer med min elektriker slutade det med att jag fick köpa en liten dimmer i extend-serien, dvs blir inte lösningen som du och jag tänkt oss i alla fall.

Enklast och billigast hade tyvärr blivit att kört på IKEAs lösning på en gång...och lära sig leva med deras fjärrkontroll istället :(
Man kan köra på Extend G2 och tex dimtrafo MDR, så har jag tänkt lösa det åt svärmor, beställde grejorna i helgen :)
 
  • Gilla
Jonte87
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men vad menar du med vanliga uttag, är det att ledlisten ska kunna kopplas till 230V uttag? Vanliga LED-lister är lågspänning och behöver en trafo/driver.
Har satt lite av de här under köksskåp i kök och som är ganska tunna, men även de kräver trafo.
[länk] LAMPS.aspx
Jag vill koppla in ledlisten över diakbänken till två olika strömbrytare (en sitter vid diskbänken och en vid dörren mot hallen). Dessa strömbrytare ska dessutom vara med dimningsfunktion med knapp, ej vred.

En av elektrikerna som har varit för att göra offert visade en ledlist från Ahlsell (heter de va?). Men som privatperson kan jag väl inte beställa av dem? Har fått en offert från en firma där priset lät väldigt högt och då blev jag nyfiken på vad saker kostar. Samt att jag vill jämföra priset på andra, men av bra kvalitet.
 
J Jonte87 skrev:
Jag var ute efter exakt detsamma som dig.
Dvs dimbara ledlister (tydligen heter det dimmbar på primärsidan). I princip alla ledlister är mer eller mindre dimbara på sekundärsidan (bakom trafo) Tex IKEAs lösningar.
Jag köpte Hidealite extend i hopp om att det skulle gå att lösa. Efter mycket googlande och mailkonversationer med min elektriker slutade det med att jag fick köpa en liten dimmer i extend-serien, dvs blir inte lösningen som du och jag tänkt oss i alla fall.

Enklast och billigast hade tyvärr blivit att kört på IKEAs lösning på en gång...och lära sig leva med deras fjärrkontroll istället :(
Hehe och slarva bort den där fjärrkontrollen...
 
richardtenggren
Hide-a-lite Extend G2 gör allt du begär som jag skrev ovan...
Men jag har installerat Ikea omlopp med styrning från en vanlig strömställare också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.