Hej,

Utanför vårt nyinköpta 1850-talstorp skall vi bygga nytt, separat uthus med WC och Dusch ca 15 m2.

Planen är att försöka bygga så att det passar in i miljön, dvs inte ser nybyggt ut - köpa gamla fönster och dörrar och efterlikna fasaden på övriga hus mm.

Invändig kommer uthuset att ha en våt-del för dusch och en torr-del för toaletten, handdfatet, omklädning, skåp mm.

Väggarna i torrutrymmet skall få pärlspont, medan väggarna i våtdelen skall byggas av gamla tegelstenar.

Golvet i torrdelen blir nog såpat trägolv, men VAD skall jag välja för golv till våtdelen???

Det måste ju fylla funktionen att vara helt tätt, desutom skall det vara "tidsenligt".
Jag bara VÄGRAR att lägga in plastmatta ! Har fått förslag på trätrall ovanpå platsmatta, men gillar inte riktigt den idén...

Har någon av er kloka därute något förlösande förslag?

Tacksam för idéer !

Hls eLisa
 
eLisa skrev:
Har någon av er kloka därute något förlösande förslag?
::) Begagnad klinker. :-/
 
Om du kan få tag på begagnad Höganäs klinkers i rustikbrunt så tror jag det kan funka.
Annars är rådet rustik klinker "ny" från en välsorterad kakelfirma.
www.kakelcentralen.se där kan du få mycket tips och ideer.
 
Skulle nog använda de gamla tegelstenarna i golvet också. Grymt snyggt ;D

För att få lite variation kan tegelstenarna i golvet läggas i ett annat mönster.

/Fredrik
 
Tack för goda råd !
Nappade nog mest på att använda teglet även på golvet... Kanske kan dela tegelstenarna så att de inte blir så höga...?

Skall jag då lägga dem med fix och fog som man gör med klinkers, eller med sättsand som man gör utomhus?
Och vilket underlag skall jag ha under?

Kruxet är ju också att huset (golvet) kommer att behöva tåla stora temperaturskillnader - från nära 0-gradigt till uppvärmt (kanske till och med av golvvärmeslingor) utan att det spricker och vattenskador riskeras.

ojoj - rådvill,
eLisa
 
Hmm suger inte tegel åt sig vatten?
Kanske inte så bra i ett våtrum även om det låter snyggt.
 
Qvesarums Byggnadsvård
http://www.qvesarum.se
säljer antika terrakottaplattor, Nytillverkade, handslagna terrakottaplattor och handslaget golvtegel.

De vet nog hur bra de fungerar i ett badrum.

/EB
 
Tack för tips och länk !

Jag har hört att det skall finnas en stenolja som man kan mätta teglet med för att det inte skall suga åt sig.
Kollar vidare !

/eLisa
 
skulle nog inte laborera så mycket med ett våtutrymme,
det är ju ruskigt trkigt med vattenskador :-/
 
TN skrev:
Hmm suger inte tegel åt sig vatten?
Kanske inte så bra i ett våtrum även om det låter snyggt.
I flera ekobyar har man använt tegel till våtrummen för att slippa använda moderna våtrumsspärrar. Man har helt enkelt byggt våtrummen som en separat tegelbyggnad inuti trähusen. 2 lager tegel och med en isolering av perlite (ett material som görs av sten).

På detta sätt så finns det inget organiskt material i väggarna som kan mögla. Teglet "andas" och ger tillbaka fukten till luften när luften är torrare.

Exempel där man (delvis) har byggt enligt denna filosofi är ekobyarna Understenshöjden i Stockholm respektive Hällen utanför Uppsala. Åtminstone i Understenshöjden kan man se tegelväggarna utvändigt på fasaden. Rekommenderar boken "Living dreams - Om ekobyggande - en hållbar livsstil" som handlar om dessa två ekobyar.

/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.