Ja det var väl en härligt intetsägande rubrik? ;)

Det är nämligen som så att platsen för en eventuell köksfläkt kommer vara belägen just framför ett mindre fönster som vi ogärna vill bygga in/dölja för mycket.

Sambon har fastnat för nedanstående objekt som är en Whirlpool AKR 803/IX
AKR-803-IX.jpg

Anledningen till att jag letar efter ett alternativ till denna är att denna kolfilterfläkt betingar ett pris på över 15.000 vilket i min värld är något magstarkt.

Så, har ni några förslag på gångbara alternativ, förhoppningsvis med en prislapp under 10.000? (Kolfilter då imkanal saknas)

Tack på förhand!
 
Ikea har också "lampfläkten"
 
MASTE ni ha en flakt.....
Jag har ett liknande problem men bestamde att inte ha nagon-oppna fonstret istallet da det verkligen behovs.
Mvh, Mie
 
Ikea har som sagt en också men det är lite knepiga färger på den för min smak i alla fall.

Ett alternativ kan vara att köpa en sådan här fläkt: http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/frihangande/gorenje-idr4545e

Den är 39 cm i diameter vilket borde göra att man får in en hel del ljus. Nu vet jag inte hur högt/lågt ert fönster sitter men det känns ända som om en sådan fläkt du varit inne på kommer täcka rätt mycket av fönstret. Visst, det är fritt ovanför men så högt kan väl ändå inte fönstret sitta så att där kommer in ljus där "trådarna" sitter?

Du kanske redan har spanat in liknande fläktar men det var i alla fall lite humanare pris på denna...
 
Det finns bänkfläktar som kan byggas in vid sidan om spisen. De "poppar" upp när man behöver dem. Förmodligen inte billigare dock!
 
Tack för tipsen ännu så länge!

@ Locos
Det där fönstret sitter högre än normala fönster och är extremt litet men vi ville gärna behålla det "i spel" då köket i övrigt är förhållandevis litet.

Angående IKEA's fläkt, jo mistelmönstrad (?!) grön är lite svårt helt klart men man får kanske kika på den beige varianten och se hur den är.

Helt klart en humanare prislapp.

Men Whirlpool och IKEA kan väl inte vara ensamma om denna design?
 
Det borde väl gå att måla Ikea-fläkten i önskad kulör?

Jag undrar hur högt fönstret sitter, långsmalt uppe vid taket, eller?

Det går inte att sätta en fläkt ovanför fönstret?
 
Fönstret sitter väl ca 2 meter upp (vi har 2,65 till tak) och är ca 15 x 40 cm så det är ett litet fönster.

Hamnar fläkten ovanför så hamnar den väldigt högt över hällen.
 
Hej

dom.jpg

Jag upptäckte nyss en liten kul sak från husvagnsvärlden, en liten platt kolfilterfläkt som tar in oset nerifrån och skickar ut den renade luften åt sidorna. Den har inte speciellt hög kapacitet, men å andra sidan borde man ju kunna punkta den direkt ovanför det man vill "av-osa". Om man nu bara kunde montera den på något lämpligt (justerbart) stativ. Har någon ett tips på stativ att montera den på ?

mvh

Magnus
 
Hej


Glömde namnet: CK-2000 från Dometic


mvh

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.