Trappan i huset är gammal (och vi har inte råd med en ny.)
Det är dock inga större fel på den, vi har stadgat upp den så den är robust och har blivit jämnare, den knarrar även minimalt.
Trappan består av pärlspont under sättstegen, detta märkte vi när vi slet bort de bruna tunna skivorna som fanns där innan. Vi börjar tycka det är lite charmigt med pärlsponten och funderar på att behålla den istället för att sätta över.

Meningen är att vi ska slipa ner och måla om trappan. Skulle det vara roligt att köra på en annan färg än vit? Vi funderar på att pärlsponten ska få en färg och sättstegen ska bli vita/laserade.

Hur skulle ni gjort? Någon som har ett roligt förslag till oss? :)
I övrigt är huset gammaldags och vi bevarar gärna gamla dörrar osv för charmens skull.

20140314_171226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20140314_171226.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bortse från sista bilden! Det blev lite fel!
 
Hej,

Roligt att ni vill behålla den gamla trappan. Jag skulle nog välja täckande färg och samma färg på planstegen och sättstegen. Det tycker jag passar en gamal trappa bättre. Färgen är nog bäst att välja beroende på vilken färg ni ska ha på väggarna. Annars är det väldigt snygt att måla gamla snickerier gråa.
 
Mycket vacker trappa. Måla med linoljefärg och som sagt är grått en klassisk och vacker färg på äldre snickerier. Blanda vitt med grön umbra för att få en mjukt varmgrå färg.
 
Tack för de fantastiska tipsen! Nu känns det nästan självklart att måla trappan i samma färg och gärna grått. Har googlat lite bilder och inser precis den där gammaldags känslan :)
Frågan är hur väggarna ska bli för att ge ett snyggt intryck.. målat, tapetserat eller panel - och vilken färg/mönster?

"Blanda vitt med grön umbra" lät som en bra idé - blir dessa två färger gråaktigt ihop? Jag är inte så bra på färg men ska fråga i färghandeln om råd! En varmare grå färg känns lite finare.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Skulle det inte va snyggt med panel på halva väggen som följer trappans vinkel. Kan ju vara lite beroende av vad som finns i hallen nere också. Jag tycker det är snyggt med bröstpanel i gamla hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.