Ska göra om en del av källaren till bad-/duschrum och har fastnat fullständigt på belysningsfrågan. Visst är det romantiskt med tända stearinljus och värmeljus.... men kanske inte varje gång man ska tvaga sig :D

Takhöjden är endast 195 cm så det finns inte utrymme för några större kristallkronor precis. Dessutom finns det en del rör i taket att ta hänsyn till.

Har funderat på att bygga någon form av kornisch längs med kanterna och lägga dit en raggarslang. Eller hitta snygg väggbelysning... (Vägrar ha lysrör!)

Någon som har förslag på hur jag löser detta, eller som kanske redan har löst samma problem?!
 
Går det inte med spottar?
 
Jo, men det går inte att bygga in dem i taket, det skulle vara alternativet med armatur då och där har jag inte hittat något som inte är så "högt". Kanske inte så praktiskt med spottar i pannhöjd....även om de är riktbara.
 
Bygg in spotar i taket men skippa den gamla halogenlampan, där går energin bara bort i värme. Köp LED-lampa med reflektor och montera in, ingen värmeutveckling=du slipper bygga "huv".
Jag har köpt några nya LED-armaturer och när jag jämför dem bredvid gamla halogenlampan går det inte att se skillnad på färgtemperaturen. Inget kallt blått ljus här inte.
Går dessutom bra att dimma på sekundärsidan om du använder ett linjärt nätaggregat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.