T
Har nyligen köpt en Makita borrhammare. Köpte borr i dimension 22 för att spräcka sten.

Nu tänkte jag dock komplettera med lite borr i tunnare dimensioner samt några mejslar.

Hittade bla detta set:
Makita D-42444
Ett öppet Makita borr- och mejselset i en väska, inklusive olika storlekar av hammarborrar och mejslar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Spetsmejsel 140 mm
  • Spetsmejsel 250 mm
  • Flatmejsel 20 x 140 mm
  • Flatmejsel 20 x 250 mm
  • Bredmejsel 40 x 250 mm
  • Hammarborr Ø 5/6/8/10 x 110 mm
  • Hammarborr Ø 6/8/10/12 x 160 mm
  • Hammarborr Ø 8/10 x 210 mm
  • Hammarborr Ø 12/14 x 260 mm
Tyckte att den verkar allsidig. Såg dock flertalet recensioner på Amazon är de jämförde detta med Kina-skit.

Stämmer det med era erfarenheter? Finns det motsvarande set som fungerar bra enligt era erfarenheter?
 
Rickard.
Varför vill du ha ett set?

Är det för förvaringen så köp den med bäst sån (ps dom där ”metall”väskorna är riktigt dåliga) och allt eftersom borrarna ger upp köper du valfria nya.

Betongborrar är jämförbart med slippapper (typ) så man köper efter behov och efter ett tag har man ett litet lager med bra att ha storlekarna man själv använder mest :)
 
T
Jag vill ha ett set så jag har de vanligaste borrarna hemma när jag behöver dem.

Så frågan är om Makitas borrar är så dåliga som recensionerna säger? Och vad man ska välja för tillverkare i sånt fall. Bosch och Dewalt bla har ju liknande set.
 
Redigerat:
Skulle köpt ett gäng olika och slängt ner dem i borrmaskinslådan direkt istället. Typ Milwaukee, DeWalt eller något annat kvalitets märke.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Makita och gör inga borrar själv (rimligt antagande) utan köper in från lämplig tillverkare så kvalitén kan variera massor, köper du en och en så får du garanterat en mycket bättre borr än i lådan du länkade vilket är varför jag skrev som jag skrev i första inlägget.

”Alla” gör likadant.
 
Köpte en sån där sats för några år sedan, har aldrig använt dom mindre borrarna men dom större har jag använt någon enstaka gång.

Köpte igentligen satsen som ett infall för att få mejslarna, men annars har jag alla mina "märkes"borrar i borrmaskinslådan. Det är som enklast så.
 
T Ejmelie skrev:
Jag vill ha ett set så jag har de vanligaste borrarna hemma när jag behöver dem.

Så frågan är om Makitas borrar är så dåliga som recensionerna säger? Och vad man ska välja för tillverkare i sånt fall. Bosch och Dewalt bla har ju liknande set.
Vilka är de vanligaste storlekarna?
Köp några lösa, om du redan nu vet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T
Ok men oavsett vilka dimensioner jag köper, är makita skit som det står i vissa recensioner?
Vilka tillverkare är att föredra?

Någon skrev tex att Makita köper in borrar från andra tillverkare. Och att alla gör likadant. Hur ska man då veta vilka som har ok kvalitet?

Just nu tänker jag främst köpa in några mejslar och borrar i mindre dimensioner.
 
T Ejmelie skrev:
Ok men oavsett vilka dimensioner jag köper, är makita skit som det står i vissa recensioner?
Vilka tillverkare är att föredra?

Någon skrev tex att Makita köper in borrar från andra tillverkare. Och att alla gör likadant. Hur ska man då veta vilka som har ok kvalitet?

Just nu tänker jag främst köpa in några mejslar och borrar i mindre dimensioner.
Jag må ha fel men tror du får Makita av högre kvalitet om du köper lösa borr eller en mindre sats med 5-6st i.
 
Se till att köpa borrar med 4skär när du köper och man får vad man betalar för när det gäller hammarborrar.
 
Tycker inte det gör så stor skillnad på 2 eller fyra skär så länge det är kvalitets borr.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har detta kit då det följde med något annat jag köpte. Kvaliteten är tveksam på borren men de funkar, mejslarna riktigt dåliga. För ett startskit av mejslar så rekommenderar jag Bosch som har ett sett i plastfodral med 3 stycken. För borr antingen Bosch igen och de set dom har med typ 5-12mm där du kan komplettera löst med extra långa borr eller vad du nu kan tänkas behöva. Även dewalt kit är okay och framförallt deras lösa längre borr med 4 skär.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.