Det är dags att bestämma sig för besiktningsman för 2-årsbesiktning och jag skulle gärna vilja få tips på firmor i Göteborgstrakten som ni varit nöjda med. Naturligtvis är den firma som besiktade innan tillträde en god kandidat men vill gärna ha fler alternativ.

Jag undrar också vad vi kan anmärka på? Ingår ex. spruckna fogar mellan väggar och tak i garantin? Dom flesta fogar mellan ytterväggar/tak är spruckna, liksom mitt på vissa väggpartier, mellan gipsplattor i innertak etc. Vi är också tveksamma till parkettgolvet som vi tycker har "rest sig" både på över- och undervåning (vi känner skarvarna väldigt väl med fötterna och de syns även väl vid "rätt" ljusinfall). På vissa ställen är det även glipor mellan golvbrädorna och vägglisten. Annat som vi vill ta upp är spottar vars dimmer inte funkar korrekt samt susande radiator och tappenvattenrör som det "slår i" varje gång man stänger en blandare.

Ja, det finns en del att anmärka på och jag förstår att det är svårt att lista allt men skulle gärna få en uppfattning om vilken nivå vi ska lägga sig på? Ska/kan även garaget besiktas?
 
Redigerat:
Observera att olika garantier gäller beroende på vilket avtal som entreprenaden utförts efter. Vissa nyare entreprenader har 5 års garantitid. Kolla ditt avtal.
Fel/utföranden som inte fanns vid inflyttningen utan som uppkommit under garantitiden tar besiktingmannen upp vid garantibesiktingen (GB). Fel som uppkommit via fel användning, skötsel etc noteras bara med anmärkning att belasta beställaren (B).
Certifierade besiktningsmän hittar du hos SBR.
http://www.sbr.se/besiktning-kontrollansvar-byggkonsulter/entreprenadbesik
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.