Håller på att inreda ett hemmagym i källaren. Status just nu är att jag lagt ett grått klinker, slammat betongväggarna med putsbruk som ska målas vita med silikatfärg samt vitmålat taket som också är putsliknande. Takhöjd 2.08 m. Rummet är 3,5 x 2,7 meter.

Nu undrar jag vilken belysning jag ska satsa på. Får inte blända. Får gärna kännas varmt.

Jag har en del spotljus i huset. Brukar gilla att kunna punktbelysa. Men rummet är ganska litet, är lite rädd att taket blir mörkt och golvet ljust bara. En variant kanske kan vara väggspottar som lyser båda upp och ner?

Hjälp mig med lite tips är ni snälla!

/C

Edit: ser att en bild på det klinker jag valde är med, får inte bort bilden så nu får ni den. :)
 
  • 3836361A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har också gjort ett källargym som är i nästan samma storlek, vårt blev 3x3 m. Vi hade redan ett uttag för en lampa mitt i taket så för att spara in på jobbet så valde vi att bara sätta en plafond där. Vi målade väggarna helt vita så även om plafonden egentligen inte är så stark så blir det väldigt ljust och trevligt. Framförallt så är det helt blädfritt eftersom glaset på plafonden är frostat.

Nu har vi betongbjälklag så spottar var aldrig aktuellt för oss men även om jag hade haft träbjälklag så hade jag nog tvekat inför spottar. Det är visserligen bra med "rakt" ljus när man vill stå vid spegeln och spänna sig men när man gör övningarna så blir man nog lätt bländad. Tänk tex. på hur det blir när man vill köra bänkpress och stirrar rakt upp i en spot.

Ett problem som vi lider mer utav är att det är en ganska tråkig ljudmiljö i vårt gym. Vi har putsade väggar som är vitmålade samt ett slätt vitmålat betongvalv till tak Det gör att det fort blir väldigt bullrigt med allt eko. Vi har försökt att råda bot på det genom att lägga en balkongmatta över hela golvet men det gjorde ingen nämnvärd sillnad. Nu funderar vi på att antingen sätta upp ett draperi på ena väggen eller kosta på oss ett par riktiga ljudabsorbetner. Jag hade även som förslag att göra egna ljudabsorbenter genom att framkalla några klassiska Arnold-bilder på canvas och fylla utrymmet bakom canvasen med isolering. Allt för att få den klassiska gym-känslan fast med lite mera stil. Dock så var min fru inte riktigt lika taggad på den iden som jag var. :p
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Ok, ja det är kanske det bästa trotsallt. En enkel plafond brukar ju inte gå lös på så mycket stålars heller. Ska prova lite hemma med att rikta ljuset uppåt och nedåt. Tycker det är snyggt med spotar som belyser vägg och tak. Då slipper man nog bländas också.

Ljudmiljön har jag inte riktigt tänkt på än. Har noterat att ljudet studsar men eftersom jag inte har fått hem mina vikter än så vet jag inte hur det blir i praktiken. Kommer ha gummiklädda saker iofs.

Hittade en intressant tråd om man vill bygga själv: http://www.minhembio.com/Idala
 
På fina putsade väggar brukar det vara snyggt med släpljus från belysning som sitter nära väggen.
Det är ju redan rätt lågt i tak så jag skulle undvika belysning som hänger ner i mitten av rummet som man riskerar att slå till när man tränar/vevar runt.
Spottar som sitter placerat på vajer eller skena i taket rätt nära väggen skulle jag ha satsat på. Då kan man enkelt flytta omkring, vrida och vända på spottarna tills man är nöjd utan att de för den delen kommer i vägen för träningen. Med vajer eller skena slipper du dessutom bestyret med att fälla in alla spottar och lägga tiden på att lyfta skrot istället :)
 
Släpljus på putsade väggar är riktigt trevligt.
Det är något jag skulle försöka få till.

Bäst blir infälld belysnings med så låg takhöjd. Säger i alla fall jag som är över 1.9 lång. Känslan av att "slå huvudet" i armaturerna blir annars påtaglig. Det finns LED downlights med mkt låga infällnadsmått. Vi pratar 2-3cm. Bra märken är t.ex. Designlight och Hide-a-lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.