Hejsan.

Tänkte kolla om ni har några bra tips på hur jag kan förbättre ventilationen och värmespridningen i mitt lilla 70tals1plans hus.

Det är inte speciellt stort, ca80-90 kvadrat kommer inte ihåg exakt.
Det värms via direktverkande el samt en luftvärmepump.
Finns även en kamin där det myseldas och kompletteras när det är kallare ute.

FTX finns det ingen ekonomisk möjlighet till inom den närmaste framtiden.
Vill helst inte ha några surrande luftflyttare, vill undvika utanpåliggande kablage.

Vad jag behöver hjälp med:
Får periodiskt fukt i underkanten av fönstren i vissa rum. (för lite ventilation?)
Värmen från kaminen stannar mest kvar inne i vardagsrummet. (räcker det med ett ventilationsgaller i väggen in til köket)
Det drar ganska kallt från tillluftventilen i vardagsrummet och det blir lite kallt på golvet där. (drar det mindre om jag sätter in fler tillluft i tex sovrum?)

Bifogat en mkt proffsig bild ;)
1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan bifoga mer bilder och info om det hjälper :)
 
Problemet blir ju att värme förflyttas bäst genom undertryck och nu skapas undertryck i badrum, toa och vardagsrum där du har frånluft. Att "flytta" värme är inte det lättaste, små typ PAX fläktar räcker inte tyvärr.
Tilluft räknar man att man ska ha en per 25 kvm eller en per rum, men inte i kök eller badrum så du bör komplettera med två tilluft till i varje sovrum. Det kommer också att sätta fart på luftombytet i huset så då kan den varma luften från luftvärmeväxlaren också spridas mer i huset, samtidigt drar du förstås in mer kall luft utifrån men summa sumarum skulle jag tro att du får en bättre verkningsgrad bara på det.

Konvektorer kan vara bra i sovrummen också så du få rmer rörelse på luften.
 
Snigelfis skrev:
...
Det är inte speciellt stort, ca80-90 kvadrat kommer inte ihåg exakt.
Det värms via direktverkande el samt en luftvärmepump.
Finns även en kamin där det myseldas och kompletteras när det är kallare ute.

FTX finns det ingen ekonomisk möjlighet till inom den närmaste framtiden.
...
Har du tittat allvarligt på detta?
På ett vanligt enplanshus borde inte en enkel FTX-installation bli så farligt dyr.
Enkel rördragning som kan göras "på vinden" utan ingrepp i bostaden i övrigt.

Ditt hus är ganska likt mitt i konfigurationen, utom att mitt är något större, inte har element och är nyare.
FTX-systemet gör att tilluften håller behaglig temperatur, inget kalldrag förekommer, och fukt på fönster saknas helt.
Dessutom förmodar jag att det sparar en hel del energi, som annars hade ventilerats ut.

För övrigt:
Bilden är alldeles utmärkt och instruktiv, där får du pluspoäng (y)
Men att ha frånluft alldeles ovanför kaminen verkar helgalet.
Då suger du väl ut all den goa värmen när du eldar?
 
Tack för förslagen

Jag har ju inte tagit in offerter på det, bara uppfattat det som kostsamt från vad jag läst på nätet.
Ska ev kika på det efter sommarens bravader är avklarade.

Men mer tillluft i sovrummen låter som ett bra först steg så länge.
För är det 1 per 25kvadrat som är rekommendationen är det ju väldigt underdimensionerat i dagsläget.
Är ju relativt snabbt och enkelt gjort.

Ja jag tycker också att det är konstigt, det kommer då inte in någon luft där när den är fullt öppen så det måste vara frånluft?.
Ska man stänga igen denna helt tro?
DSC_0340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är nog en typisk frånluftsventil.
men den ser ut att vara skruvad i botten, dvs nästan helt stängd.
Du kan ju kolla om det är något luftdrag med ett stearinljus eller en cigarett.

Så här ser de vanligaste tilluftventilerna ut
tilluftsventil_stor.png
 
Frågan är om du har råd att inte installera FTX då det blir riktigt dyrt att ventilera bra utan värmeåtervinning.
 
Sökt och räknat och återbetalningstiden på ett FTX system tror jag tyvärr inte är intressant för mitt hus.

Elen kostar i dagsläget 1500-1900:- vinterhalvåret per månad totalt med nätavgift och driftsel.
Då är det inkl disk/tvättmaskiner, vitvaror, datorer och tvapparater, alla elradiatorer samt 2st luftvärmepumpar (har en på garaget med)

FTX system kostar lågt räknat 50000 installerat och klart med rot enligt vad jag hittat, förmodligen högre i mitt område då det är mindre firmor som konkurrerar.

Nu vet jag inte exakt hur mkt jag kan förväntas spara med FTX installerat men om man höftar till med 300:-/mån besparing på uppvärmningen.
Det kan vara lägre med eftersom mitt hus inte direkt är optimalt, det är inte "tätt" då det är byggt på 70talet.
Ingen plast på väggar och tak, spån på vinden samt tunna väggar.

Men vi säger 300:-/mån ändå för att ha något att räkna på.
För att komma +/- 0 i investering vs besparing är det 166 månader.
Och då är det 166 vintermånader då ingen värme är på sommarhalvåret.

Tänker jag i fel banor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.