Hej,

Vi har precis köpt en tomt som är kuperad med berg i dagen. Tomten har inte någon husfirma ansluten till sig och eventuellt tänker vi bygga ett lösvirkeshus. För att få fram ett underlag för vidare diskussion med en husfirma alternativt som första steget i processen att bygga ett lösvirkeshus önskar vi förslag på arkitekter som har erfarenhet av att rita hus som nyttjar tomtens naturliga förutsättningar. Resultatet av arkitektens arbete tror vi är ett "första utkast" på ett husförslag inritat på en nybyggnadskarta plus en skissad planlösning.






 
Kunde lika gärna varit jag som skrivit, så jag tar också gärna emot tips! :)
 
Låter precis om vår tomt som vi "spontanköpte" ;)

En sak som är bra att veta är att det går att göra väldigt stora ändringar på "modulhus" så att de blir helt unika, näst in till. Vi tog ett sluttningshus från en husfirma och modifierade det väldigt mycket till ett bra "pris" enligt en arkitekt som vi pratade med.
 
Om ni skriver lite mer om vilken typ av stil ni vill ha på huset (rent arkitektoniskt) så kanske ni får fler svar.

Skulle du be någon ge dig ett tips på "en bra bil" utan att ge någon ytterligare beskrivning av dina önskemål - för det är just det du gör just nu angående arkitekter...
 
Hej! Det här ämnet är i högsta grad för oss intressant att höra mer om. Instämmer vad gäller beskrivning av tomten. För att nyansera är vi intresserade av följande inriktning:

  • Rita/Bygga i sten/lättbetong
    Fokus på energieffektivitet
    Kostnadseffektiva lösningar
    Stil: Modern, funkis
Hälsningar Pär

 
Vi är (minst) två forumister som bygger med ett arkitektkontor i sthlm och där våra bägge hus skiljer sig markant från varandra med hänsyn tagen till landsända, tomt, detaljplan och beställares mycket skilda önskemål.

Mitt eget hus är precis färdigt och jag är extremt nöjd med dessa arkitekters visioner och förmåga att på liten yta - framför allt estetiskt - få in alla de praktiska funktioner som låg till grund i just min kravspec.

Om du är seriöst intresserad kan du gärna messa mig.
 
Forsgren skrev:
Ja, vad handlar tråden om? I min enfald kanske jag trodde att det handlade lite om det som är ämnet för den. Hade inte insikt i att alla arkitekter är likadana och gör lika bra jobb. Bara för ett företag är seriöst innebär väl ändock inte att de är lika bra eller har samma fokus?
I sådana fall är det ju väldigt skoj då det inte är någon skillnad på arkitekter vad gäller inriktning enligt dig.
Självklart finns det arkitekter med olika inriktning, men alla vettiga kan jobba med kuperade tomter. De flesta behärska mer än ett par material.

När det gäller arkitekter överlag så är det som med t ex bilar, man får vad man betalar för.

Gert Wingårdh har ritat flera vackra villor på kuperade tomter, men hans kontor gör bara villauppdrag om budgeten är omfattande och beställaren redig, proffsig och generös. Nästan inga beställare passar in på alla dom kriterierna.

Andra exempel på duktiga villaarkitekter är Tomas Sandell, Hans Murman, Anders Landström, Gunilla Svensson, Christer Malmström, Erik Wikerstål mfl. har samma inställning som ovan, och är alla i nationell klass rent kvalitetsmässigt. Det finns hundratals kontor utöver dessa som håller hyfsat hög klass.

Jag rekommenderar boken "Guide till Sveriges arkitektföretag".
http://www.arkitekt.se/guide Den är gratis. Här står massor med arkitekter listade (med referensprojekt) och dessutom får man några sidor guide om hur byggprocessen och annat går till.

Man får dock räkna med att ett etablerat arkitektföretag behöver mellan 10-20% av byggkostnaden i arvode. Då ingår å andra sidan juridisk hjälp, komplett bygghandling, alla teknikkonsulternas arvode, uppföljning och besiktning, kvalitetsansvar, energibalansberäkning, hjälp vid upphandling av entreprenör osv.

Kvadratmeterpriset behöver för den sakens skull inte hamna över det som lite dyrare "prefabricerade hus" brukar kosta.

Men oftast brukar det krypa in fördyrande ändringar och annat eftersom beställaren blir så glad i alla specialgrejer som går att fixa.. men det är en annan historia ;)

---
 
Hej,

Tack för bra svar. Uppskattas. Jag skall söka mig vidare med hjälp av den informationen.
 
Man bör också beakta att titeln 'arkitekt' inte är skyddad. Det innebär egentligen inte att en i arkitektyrket outbildad behöver vara oproffsig men det ger ändå ett visst skydd för oss 'vanliga' husbeställare att arkitekten genomgått den formella femåriga högskoleutbildningen.
 
Jag skulle nog skilja på arkitekt och konstruktörsbiten av kostnadsskäl. Det är få arkitektfirmor som också är konstruktörskunniga. Är de det så brukar det också kosta därefter. Jag skulle nog också välja en arkitekt som tar betalt per timme och inte en som tar en procent på den uppskattade byggkostnaden. Om man nu vill hålla nere kostnaderna vill säga. Ofta brukar byggaren stå för projekteringen, (inkl. konstruktionsritningar), av bygget så har du en bygglovsritning plus fönsterspec och några ytterligare detaljer specificerade så räcker det ofta långt.

Kommer du med ett för detaljerat offertunderlag till en byggare så brukar det bara vara de stora och dyrare byggfirmorna som har overheadpersonal nog att räkna på det. De mindre firmorna kan lätt anse att man inte har råd med några dagars offertberäknande på ett arbete som man i slutändan kanske inte får. Eller så slänger man iväg ett pris som man är säker på ska täcka ens kostnader och ge en bra vinst, vilket lätt ger en dyrare kostnad än nödvändigt.

Kan man ta fram ett good enough material så kan man också diskutera fram bra lösningar som inte kostar för mycket med byggaren.

Annars tror jag att de flesta arkitekter klarar av att rita hus efter tomtens förutsättningar. Om det blir ett hus ni sedan gillar är en annan fråga. ;)

mvh
David
 
För min egen del gjorde arkitektena bygglovshandlingen; entreprenören fixade behövliga konstruktionsritningar etc och arkitekterna följde och var delaktig i bygget fram till färdigt hus.

Jag håller fullständigt med det David skriver. Bygglovshandlingarna behöver inte vara så detaljerade som man skulle kunna tro. Vid byggsamrådet tas frågorna om bl a takstolar, uppvärmningssystem etc men då bör naturligtvis byggaren/entreprenören också närvara.
 
Vid byggsamrådet tas frågorna om bl a takstolar, uppvärmningssystem etc men då bör naturligtvis byggaren/entreprenören också närvara.
Har ni fått ha med er entreprenören på byggsamrådet? Oftast vill kommunen bara ha med Byggherren och KA.

mvh
David
 
En seriös arkitektritad villa av typen som vi ser i tidningar som Residence eller Arkitektur är alla byggda på en bygghandling som en arkitekt tagit fram i samarbete med övriga ingenjörer.

Det är också lättare att pressa priset mot en större byggfirma om man har en felfri komplett bygghandling, då finns det minimalt med utrymme för fel och problem, beställaren får exakt vad arkitekten ritat, och man kan välja den billigaste byggaren eftersom bygghandlingen styr exakt vad som skall göras.

Att bara ta fram ett bygglov och sedan låta entreprenören ta hela det tekniska ansvaret är vanligt, men mycket riskabelt eftersom entreprenören gör allt för att spara kostnader och skära ner. Det leder till klumpiga standardlösningar, kompromisser och i slutänden ett mindre effektivt hus, både estetiskt och energimässigt.

(Beror såklart på vad man vill ha, vissa nöjer sig med en trälåda med sverigetakstolar och feta standardlösta snickeridetaljer som man kladdar färg på, då kan man handla huset som byggsats från polen eller tyskland och låta vilken montör som helst slå ihop skräpet...)
 
Det finns iofs gradskillnader i helvetet. Det behöver inte antingen vara Älvsbyhus eller Gert Wingårdh utan det finns en rad alternativ där i mellan. Men det är precis som du säger:
"Det är också lättare att pressa priset mot en större byggfirma om man har en felfri komplett bygghandling"

Större var ordet. Mindre men därmed inte sagt sämre firmor står ofta över vad som kan uppfattas som krångliga offertförfrågningar. Fast i sämre konjunkturtider kanske det är annorlunda.

mvh
David
 
Nu ska vi inte utgå från att vi alla bygger i storstadsområden  ;). Får man, som jag fått, tag på ett seriöst mindre byggföretag som får utmärkt samarbete med arkitekten kan resultatet bli mycket bra och utan nerdragning på varken material, kvalitet eller finish.

För min del var läget än mer bekymmersamt eftersom "de stora" byggbolagen inte var intresserade av att bygga mitt hus. Min egen utmaning var att få ett litet stenhus med många funktioner samtidigt som jag inte ville göra avkall på estetiken.

Det är också lättare att pressa priset mot en större byggfirma om man har en felfri komplett bygghandling, då finns det minimalt med utrymme för fel och problem, beställaren får exakt vad arkitekten ritat, och man kan välja den billigaste byggaren eftersom bygghandlingen styr exakt vad som skall göras.
Jag ifrågasätter alls inte värdet av komplett bygghandling. Däremot kan det också vara av värde att byggare och arkiktekt samarbetar under byggets gång då det trots allt är lätt att något inte blir exakt som man tänkt sig och att man då på plats kan göra goda justeringar. Även en byggare med komplett bygghandling kan fuska och den slutliga finishen är något som inte behöver vara given.

Men tyvärr är det så att man kan lägga ner hur mycket jobb som helst på förarbetet - en gnutta tur måste man också ha för att få samarbetet med alla involverade att stämma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.