Ska byta ut köket i sommarhuset. Jag tänkte då göra ett hål runt 1m mellan kök och vardagsrum över diskbänken, för att öppna upp mellan rummen. På båda sidor om hålet kommer att sitta överskåp. Hålet kommer att gå något lägre än underkant av skåpen. Så till min fråga:

Hur får man detta snyggast?

Ska jag kakla mellan bänkskiva och överskåp och lämna utrymmet mellan skåpen (under hålet) till något annat material? Tex glasskiva, som då formas som en halvmåne i överkant?

Att kakla och skära kaklet mellan skåpen i en halvmåne är väl ett projekt att misslyckas?

Kanske ta ett glas som bakgrund längs hela köksbänken ung 3m, och forma efter hålet?

Sätt upp något annat material med halvmåne över diskbänken tex plåt, kakla resten?

Har ni några bra idéer?
 
Ett förslag (från en som gillar mosaik skarpt ;)) är att använda just glasmosaik då det lilla formatet gör det betydligt lättare att anpassa till den halvrunda formen i öppningens underkant, blir ursnyggt :) ;)

MVH/Christina.
 
Kan vara en idé men jag kommer nog att antingen behöva skära bitarna eller så kommer det att bli ganska stora fogar på sina ställen.

Kom på en idé till som går till samtliga materialval och det är att såga till en kantlist som en halvmåne som täcker kanten av tex kaklet då skulle jag kunna skära detta i en tillräckligt bra båge.
 
que skrev:
Kan vara en idé men jag kommer nog att antingen behöva skära bitarna eller så kommer det att bli ganska stora fogar på sina ställen.
Till mosaik använder du en liten mosaiktång vilken gör att du inte skär på samma sätt som med en kakelskärare, du "knaprar" av tills du är nöjd med formen.
Faktiskt inte alls så svårt, men din idé med list funkar säkert också, problemet där är bara vilken diameter du tänkt dig på öppningen, ju större dess svårare att få till i bara en eller två delar.
Blir det många skarvar på "listen" så är det inte så lätt att fästa samt att det blir mindre snyggt när/om det rör på sig och skarvarna spricker.

Lycka till/Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.