Vi ska till hösten flytta in i nytt hus och tänker då byta alla golv.

Vi har lessnat på ek och söker nu ett alternativ.

• Inredningsstilen går nästan genomgående i vitt och med ljusa väggar.
• Därtill bruna skinnmöbler.
• Köket blir helvitt med helsvarta bänkskivor.

Jag är inne på valnötsgolv eller något åt det lite mörkare hållet. Min fru vill gärna ha lite ljusare som ask.

Budgeten är inte spikad, men då det handlar om styvt 100 kvadrat vore det bra om det inte översteg 250 kr/kvm.

Förslag?
 
T
Kör på bambu eftersom ni inte är överens!
 
Om ni vill ha snygg valnöt så kostar det betydligt mer. Ni kan kolla på Byggmax, där finns det bra priser. Deras golv är lite jobbigare att lägga och en del brädor är inte lika fina så de får man kassera. Men när det väl ligger på plats så ser det finfint ut. De har både ljusa och mörka golv till bra priser, tycker däremot inte att deras valnötsgolv är speciellt fint.

Köp inte den tunnaste parketten eller laminat. Det finns t.ex. ask borstad coffe http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-13428.aspx och afrikans ek som verkar mörkare http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-65007.aspx. Om man köper afrikanska träslag så bör man kolla att de är ok först. En del träslag som t.ex. afrikansk valnöt finns med på listor att man ska undvika p.g.a. av etiska skäl.
 
Valnöt eller rökt ek hade jag gått på i er situation.
 
Akta er för att köpa golv på Byggmax. Grannen höll på i 2 dagar för att lägga ett golv på under 20 m2. Ett golv i den storleken borde ta 5-6 h.
 
Vi har byggmaxgolv och våra sovrum på 9-15 kvm tog några timmar för en person att lägga. Vardagsrum/kök på 60 kvm tog däremot en hel dag för 2-3 personer. Kortändarna är jättesvåra att få i så man får först sätta i alla kortändar så att man får rätt längd på en "rad". Sedan så skjuter man in hela radens långsida så om det är ett långt rum så måste man då vara flera som hjälper till.
 
T
byggankan skrev:
Vi har byggmaxgolv och våra sovrum på 9-15 kvm tog några timmar för en person att lägga. Vardagsrum/kök på 60 kvm tog däremot en hel dag för 2-3 personer. Kortändarna är jättesvåra att få i så man får först sätta i alla kortändar så att man får rätt längd på en "rad". Sedan så skjuter man in hela radens långsida så om det är ett långt rum så måste man då vara flera som hjälper till.
Inte bara Byggmax som har denna lösning på klickgolv. Såga till ett par kilar som man lägger under efter hand på så vis kan man ensam lägga golvet.
 
Tack för tipsen. Har byggmax ekparkett i nuvarande huset och är nöjd med kvaliteten. Håller dock med om att deras valnöt inte är så snygg.

Någon som har tips om var man kan få tag i golv till bra pris (på nätet exempelvis) - vi ska ju köpa bortåt 120 kvm så det blir ju pallvis.
 
byggankan skrev:
....

Köp inte den tunnaste parketten eller laminat.
...
av vilken anledning avråder du från t.ex. Bygmmax 10mm parkett? Funderar själv på den då jag har lite lågt i tak på övervåningen, 228cm, och vill bygga så lite som möjligt, även om 4-5mm inte gör så stor skillnad i slutändan.

/staffan
 
Jag är lite sugen på Byggmax askplanka: http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-13444.aspx#
Kan det vara nåt för dig Frankeman?
Vad tror ni? Blir det rörigt eller snyggt att lägga den i tre rum som är 40 kvm tillsammans?
Någon som lagt in just det golvet och har åsikter. Andra åsikter eller tips?
 
Den tunnaste parketten verkar vara känslig, har sett fall där den är trasig redan i affären. Laminat avråder jag från för att det är så kallt. Mina föräldrar hade det på övervåningen i sitt förra hus och det var svinkallt att gå på och då va det ju ändå varmt på våningen under.
 
Den tunnaste parketten verkar vara känslig, har sett fall där den är trasig redan i affären. Laminat avråder jag från för att det är så kallt. Mina föräldrar hade det på övervåningen i sitt förra hus och det var svinkallt att gå på och då va det ju ändå varmt på våningen under.
 
@genvagen

Byggmax vitlackade askplanka ser ju supernice ut! Den måste jag åka ut och känna på.

Vet inte vad du menar med rörigt. Personligen föredrar jag alltid hela plank då det ger ett jämnare och renare intryck. Snyggare och exklusivare känsla. Samma princip borde väl gälla oavsett rummets storlek tänker jag.
 
När jag kollade på Byggmax askplanka så var en del plankor ljusa och fina och ca 1/3 av plankorna hade stora mörka partier. Ask kan ju se ut så och jag tycker egentligen att det är snyggt. Men det kräver kanske en del pusslande att få det snyggt med tanke på de stora skillnaderna i färg mellan olika plankor.
Kolla och kom med åsikter.
Finns det ingen som lagt in just det golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.