Planer på att bygga till ett befintligt stenhus. Huvudalternativet är att bygga till gaveln i 1 plan med virke för att bryta av. Lutar åt sadeltak likt alternativ 1. Bifogat finner ni 3st alternativ som jag skissat på. Dock är jag väldigt fantasilös så emottager gärna förslag:) Alt 1 och 2 är samma planlösning. Alt 3 är mindre breda rum än Alt 1 och 2. För att inte komma i kollision med befintliga gavelfönster tänkte jag att man kunde sänka planet något då jag även tyckte detta kunde ge en trevlig effekt invändigt samt att man kommer närmare marken med skjutpartierna i glas.

Vill undvika 2 plan även om det är yteffektivare då jag är rädd för att kostnaderna sticker iväg desto mer med tanke på anslutning befintlig takkonstruktion samt ljusinsläpp till befintlig ovanvåning där det endast finns ett fönster på annat håll än anslutande gavel.

Vad tror ni om de olika alternativen?
Vidare, vad tror ni ett ska t.o.m. isolering och osb invändigt kan gå loss på mellan tummen och pekfingret? Är 300-400KKR för optimistiskt för de ca 35 kvadraten (ca 7m x 5m)?

Antar Alt 3 med 2 plan medför ytterligare 100-200KKR.

Tack på förhand!
 
  • Arkitektonisk ritning av planlösningen för ett enplanshus med möbler och rum betecknade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över tre husfasader (öst, väst, söder) med olika tillbyggnadsalternativ för ett stenhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över tre fasadvyer av ett stenhus med tillbyggnad i virke; öster och väster med en plan, söder med sadeltak.
  • Arkitektonisk ritning av två våningsplanslayouter för tillbyggnad av ett stenhus.
  • Arkitektonisk skiss över ett stenhus från tre vinklar: väst, söder och öster, med tillbyggnadsalternativ.
För att kunna bedöma helheten krävs en tomtkarta med väderstrecksmarkering. Gärna också byggnadsår för det befintliga. Vad menar du md stenhus? Fasadtegel?
 
Hej,
Här kommer lägeskarta. Tanken var skjutpartier mot "innergård" med västerläge.
Är ett gammalt tegelhus från 1890. Tror det är Köpenhamns- eller Limhamnstegel e d bakom. Fast teglet är gulmålat. Planen på sikt är väl att försöka återskapa det gamla teglet. Dock inte prio ekonomiskt inom den närmsta tiden.

Tillbyggnaden är inritad i söder. Där finns inget idag. Det streckade är tänkt som takutsprång.
 
  • Lägeskarta med inritad tillbyggnad i söder och streckat takutsprång för ett gammalt tegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
S Sweetfancymoses skrev:
För att inte komma i kollision med befintliga gavelfönster tänkte jag att man kunde sänka planet något då jag även tyckte detta kunde ge en trevlig effekt invändigt samt att man kommer närmare marken med skjutpartierna i glas.
Kan ge problem med bygglovet på grund av krav på tillgänglighet, men det beror ju på vilka krav som gäller i din kommun.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Ja, då klarnar mycket. Västerläge för ett nytt vardagsrum och österläge för ett nytt sovrum känns helt riktigt. Jag är ganska säker på att det bästa är en tillbyggnad i ett plan med sadeltak. Att bygga till ett så fint hus i två plan med lyckat resultat är en mycket svår uppgift, även för en duktig arkitekt. Dessutom kan du behålla gavelfönstren på övervåningen. Tillbyggnaden bör inte samtidigt gå utanför båda knutarna på det befintliga huset. Möjligen kan du överväga en sidledsförskjutning, men jag kan inte se någon större vinst med det i det här läget. Tillbyggnaden bör ges en annan och lättare karaktär än det gamla så att det klart framgår att det är en tillbyggnad.
 
Tackar för svaren.

BirgitS, ska kolla med tillgängligheten. Har ingen koll vad som gäller tillbyggnader men kan tänka mig där är en hel del krav.

Precis som du beskriver justusandersson så vill jag inte påverka befintlig byggnad alltför mycket. Samtidigt vill jag inte heller att det ska se ut som man försöker mixa ihop det med befintligt, utan precis som du skriver försöka ha en lättare tillbyggnad som man likväl ser inte är från samma tid. Fönsterna hade jag tänkt mig med spröjs, typ lite av en punchverandakänsla. Fasad med någon lockpanel. Lutar åt stående men kanske lika snyggt med liggande? färg i någon mildare typ, vit, ljusgrå med stålgrå/antracitgrå fönsterknutar osv. Har ni någon bra känsla för sådant?:)
Befintligt hus är i typ ljusgult, Kungsbacka eller Helsingborg e d enligt Beckers färgkarta. Vitnyans på detaljer.

Har provat färgmatchningssidor både på Beckers och Alcro men tycker de funkar sisådär. Har någon tips på hemsidor som kan vara bättre? (medveten om att lokala färghandeln kan hjälpa till med detta också)
 
Jag har lite svårt för liggande panel i sådana här sammanhang. Antingen blir det sommarstugekänsla eller New England stuk. Stående panel med lockläkt och ganska smala brädor kan ge lite kioskkaraktär som inte behöver vara fel. Enklare spröjsverk på fönstren som ger kvadratiska men inte alltför små rutor kan verka som en tidsöverbryggning. Jag tycker man skall hitta det rätta fasaduttrycket först och sedan fundera på färgmatchningen. Olika fasadmaterial fungerar olika bra med vissa färgtoner.
 
Tackar för tipsen.

Är lite inne på samma sak. Stående lockläkt panel, fast kanske med en liggande panel på högpartiet på gaveln (triangeln) för att inte göra gaveln alltför massiv då jag inte vill ha fönster åt det hållet.

Tänkte mig en något tidslös spröjs i sådana fall med ca 4-6 resp 6-8 rutor.
 
Liggande panel över stående är en ovanlig variant som kan se lite knepig ut. Med en enplansutbyggnad tror jag inte du behöver laborera med sådant. Det är något man brukar ta till för att ta ner känslan av höjd. En variant i stället för träpanel är cementfiberskivor. Det kan ge ett modernare intryck. Googla runt lite på det.
 
Ska checka fibercementskivor. Menade så här men kanske är rätt att det inte behövs på en 1-planstillbyggnad. Trodde dock detta var ganska vanligt.
 
  • Arkitektonisk ritning av en husfasad mot söder med beteckning och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det förekommer så är det alltid stående panel överst och liggande underst. Den stående panelen brukar ofta kraga ut lite över den liggande. När jag ser fasadritningen över gaveln slår det mig att en liten förskjutning i sidled av tillbyggnaden skulle möjliggöra en bättre taklutning, i nivå med det gamla husets (gissar 38 grader).
 
J justusandersson skrev:
När det förekommer så är det alltid stående panel överst och liggande underst. Den stående panelen brukar ofta kraga ut lite över den liggande. När jag ser fasadritningen över gaveln slår det mig att en liten förskjutning i sidled av tillbyggnaden skulle möjliggöra en bättre taklutning, i nivå med det gamla husets (gissar 38 grader).
OK. I sådana fall faller det alternativet då jag tycker som du att det finns risk för stugkänsla med liggande panel i detta fallet.

Hur pass stor förskjutning tänker du då? att nocken passerar fönster eller att fasaden livar med befintligt?
I sådana fall, vilket håll tror ni vore lämpligast att förskjuta det åt, åt trädgårdshållet (väster) eller åt gatuhållet (öster)?

För och nackdelar med förskjutningen:
Österut:
+ Större baksida/trädgård som är husets bästa egenskap.
- Medför en trängre parkeringsplats i djupled. Större bil får då ej plats framför tillbyggnaden. Dock funkar det fortfarande sidan om att parkera med vad som.

Västerut:
Argument likt ovan fast tvärtom med för- och nackdelar:)
- Om längre sidoförskjutning än befintligt fasadliv så kan kanske översikten av trädgården minska lite. Kännas något trängre.

Tacksam för alla svar. Alltid kanon att få ta del av andras syn på saker. Lätt att stirra sig blind på sin egna syn/idé:)
 
Vet inte om det är av betydelse. Men planen är även att riva en del av befintligt förråd. Delen som endast har tak över sig. Tänker att trädgården blir mer användbar på så vis. Ytan där känns mycket mer användbar än gavelytan i trädgårdssynpunkt. Rödmarkerat enligt nedan visar "rivningsplanen".
 
  • Ritad planvy av ett byggnadskomplex med en del markerad i rött för rivning, enbart tak indikerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker mig en förskjutning (inte minskad husbredd) så att nocken passerar fönstern och att du kan ta ut bättre taklutning. Om du ska förskjuta åt öster eller väster är svårbedömt utan att veta hur det ser ut samt eventuella byggrestriktioner pga avstånd till tomtgräns mm. Som en ren "kartlösning" tycker jag att förskjutning åt öster ger den bästa rumsbildningen mht väderstreck.
 
Bra idé. Hade kunnat se snyggt ut. Får dock inte riktigt till det med tomten skulle jag tro då jag tappar antingen en P-plats (vilket jag hade kunnat tänka mig vid en mycket bra planlösning) eller en bit av trädgården (vilket jag absolut inte vill:)).

Antar att det var så här du menade (bild 1).

Har även ett nytt förslag som kanske inte är alltför genomtänkt. Leker lite med tanken på balkong ovanpå. Gavel i stenmaterial ända upp till räckeshöjd och kortsidor i trä kompletterat med smidesräcke för att lätta upp. Vad tror ni om detta? skulle man kunnat ha alla sidor i trä på ett snyggt sätt? (bild 2)
På detta vis hade man heller inte behövt trappa tillbyggnaden pga taklutning osv.
 
  • Arkitektoniska ritningar av en villa från öster, väster och söder med förslag på balkong och gavel i sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar av husets fasader mot öster, väster och söder; en plan parkering, balkong och smidesräcke syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.