Det finns massor av folk här som kan massor om hus. Det finns också massor av folk som behöver råd om hus. Dessa människor är på det hela taget mycket trevliga och sympatiska.

Så, jag föreslår följande: Ett underforum, arbetsnamn "Husgardet".

I detta forum så kan folk som behöver råd, tyckande eller kanske en extra hand i ett husjobb fråga efter hjälp. Det kan tex vara "Är det här verkligen rätt byggt?", "Hur bör man göra här?" eller "Hur planerar jag en smart layout på det här köket?". Man anger naturligtvis stad.

Vänliga människor som bor i närheten och har rätt kompetens kan då ställa upp, om de vill.

De som är hjälpsamma åker ut och stöttar på plats, efter att man kommit överens om tid och plats. Gärna en flera, så att man får lite mer input och lite mer trevligt snack.

Ersättningen standardiseras till:

* Fika (kaffe/te/kall dryck och tilltugg).
* Husesyn (självklart).
* Alla inblandade skriver en kort redogörelse i ursprungstråden, dels för att tacka, dels för att andra ska veta att det är "bra folk".
* Trevlig konversation.

Som en bonus så får man träffa trevligt och kompetent husfolk, och kanske nya vänner.

Det måste naturligtvis vara tydligt att stödet är just det, bara stöd, och inte på något sätt juridiskt bindande eller medförande juridiskt ansvar.

Jag tycker det skulle vara kul att hjälpa till ibland, och det skulle definitivt vara bra att ha ett nätverk av bra folk att bolla idéer och tankar med.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.