Hejsan -

Efter många års köande har vi precis fått en vettig kommunal tomt i Linköping (sensationellt). Vi är relativt händiga, men vi har inte så mycket fritid, vilket begränsar egna insatser en del - jag kan däremot tänka mig att bygga kök och lägga golv etc om det ger "bra betalt".

Har precis börjat botanisera bland hustillverkare, och jag skulle gärna vilja ha förslag som uppfyller följande ungefärliga kravspec.

Allmänt:
Enkel design, inget spektakulärt, men relativt hög kvalitet på material och utförande (t.ex. trä i innerväggar, inte bara gips). Gärna Funkis-inspirerat om han får bestämma, eller Bullerbyn om hon får bestämma. Grund måste vara platta på mark - kommunen kräver lättviktsfyll typ leca under grunden och platta lär ge bäst viktspridning. Vi tänker oss prisklassen 1.5 - 2M för huset nyckelfärdigt inkl. grund, men exklusive tomt, markarbeten, anslutningar (va, el, tel, fjärrvärme), fyll, panter, garage, byggel+räntor. Naturligtvis är ett billigare alternativ att föredra framför ett dyrare om kravspecen i övrigt uppfylls (så klart). Minst 4 sovrum (3+1 arb rum).

Saker vi gillar:
Enkel design, altaner i många vädersträck, verandor, inbyggda garderober, gott om förvaring, "master bedroom" med "dressingroom" och direkt ingång till badrum (jo, vi har bott i USA några år...).
Saker vi inte gillar:
Att spackla skruvskallar, pyttesmå sovrum under snetak, lyhörda hus som känns som byggbaracker.

Alt 1:
Enplanshus i vinkel minst 140kvm - tänker oss en separat sovrumsdel med ett eget allrum som är hyggligt skiljt från v-rum och matrum. Gillar väl i princip öppna planlösningar, men vill ha möjlighet att stänga igen lite vid behov (skjutdörrar kanske)

Alt 2:
1.5 eller tvåplan i något större storlek - kanske 160+ kvm. Tänker mig 3 sovrum och allrum på övervåningen och en balkong. Ganska standard på nedervåningen.

Har ni förlag på tillverkare/modeller, helst med prisuppgifter?

mvh Johan
 
Hej,

Götenehus har många olika varianter på två plans hus med lite nyfunkis stuk, bla Nyholm som vi tittat på. Nyholm ligger enl uppgift på 1,8 milj nyckelfärdigt i Malmö men är då relativt litet: 140 kvm eller något liknande.

Mvh/Brelle
 
Y
Hej,

Kolla på www.otark.com
Vi bor sedan drygt 10 år tillbaka i ett sådant funkishus i 2 våningar (stenhus). I deras lilla broschyr finns just en planlösning med masterbed-dressroom-badrum.
Jag vet dock inte vad det kostar idag.

YA :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.