Vi ska renovera lite här hemma och har tagit in några offerter.
Samtliga som har lämnat in offer vill ha 50% av totalkostnaden i förskott vid byggstart.
Vi pratar om renovering som ligger under 150k totalt samt ca 4-4,5 veckas arbete.
Materialkostnaden ligger på ca 30-50k i samtliga offerter, resten är arbetet.
Två av firmorna har bra rykte och enligt Allabolag.se så är de lönsamma och har bra finanser, så det lär inte vara så att de inte har råd med att fronta material i den prisnivån.

Jag känner mig iaf obekväm med att lägga ut 70k+ dag 1 när man inte har fått något gjort. Jag skulle vara beredd på att tex betala faktura för material NÄR det är inköpt och levererat/hos mig samt betala under tidens gång i flera omgångar t ex X% efter halva tiden/arbetet är utfört, resten när allt är klar/besiktigat/godkänt.

Tänker jag fel här? Förslag på andra vettiga / "vida accepterade" upplägg?

Känns som att det lite av "vi litar inte på dig, men du ska lita på oss" mentalitet, alternativt att man själv agerar bank åt de.
 
Det var det väldigt märkligt, har aldrig varit med om det och skulle aldrig gå med på det!
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Absolut inget i förskott.

Betala material vid leverans till dig.

Betala mantid direkt efter utfört arbete, per dag om det behövs.

Jobbar ni istället med fast pris, identifiera delmoment och betala för dessa delar när dom är klara.

Accepteras inte ovanstående, välj någon annan. Förskottsbetala aldrig.
 
  • Gilla
Boan och 9 till
  • Laddar…
wildeside
Har aldrig tagit förskott av mina kunder vid större jobb fakturerar jag större materialleveranser efter leverans, jag har iaf 30 dagar på mig att betala min faktura. Fakturering för arbete och mindre materialleveranser faktureras i efterskott enligt betalplan i skriftlig form vid beställning av jobbet.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Håller med föregående. Betala inget i förskott och försök att omförhandla eller hitta en annan firma.
Se även till att få allting ordentligt avtalat och dokumenterat vem du än väljer!
 
  • Gilla
sharif
  • Laddar…
BirgitS
Jag har nyss fått in 3 offerter på ombyggnad och renovering av en lägenhet. Det gäller också fyra veckors jobb och ungefär samma belopp. Ett företag skriver att de fakturerar allt när det är klart, ett att de fakturerar 50 % när en vecka har gått och då med 10 dagar till förfallodatum, dvs när betalningen sker har halva tiden gått, och resten när det är klart samt ett fakturerar 1/3 efter 2 veckor och resten när det är klart.
 
sharif skrev:
Vi ska renovera lite här hemma och har tagit in några offerter.
Samtliga som har lämnat in offer vill ha 50% av totalkostnaden i förskott vid byggstart.

Känns som att det lite av "vi litar inte på dig, men du ska lita på oss" mentalitet, alternativt att man själv agerar bank åt de.
Kan du komma på någon särskild anledning till att dessa firmor begär förskottsbetalning av er? Exempelvis betalningsanmärkning.
 
tommib
Fråga firmorna varför de ska ha betalt i förskott? Är det du som klassas som problemkund? Betalningsanmärkning som gör att firmorna inte får kredit hos sina leverantörer?

I övrigt håller jag med resten. Aldrig förskott. Någonsin. Jag har haft en hantverkare hemma som precis hade startat sitt företag. Vi var första kunden, bokstavligt talat. Han hade dock gjort arbete hos oss tidigare som anställd i en annan firma. Han frågade om förskott, vilket jag är glad att han vågade göra, men jag sa nej. Däremot erbjöd jag honom att fakturera vecka för vecka, med löfte om att betalning skulle ske omedelbart (dvs han hade pengarna på måndag). Detta accepterades och var inga bekymmer. Hans firma går nu bra vad jag vet, jag rekommenderar honom till alla som frågar. Min poäng är att inte ens under dessa förutsättningar med en hantverkare jag verkligen litar på och tycker om skulle jag betala i förskott. Däremot är jag beredd att hjälpa till så gott jag kan med en vettig betalningsmodell. I detta fall handlade det också om en oro hos honom om att han behövde köpa alla verktyg direkt. Han fick låna mina och jag erbjöd mig att köpa in om han saknade något specifikt. Efter att vi hade pratat om det kom vi fram till att han inte behövde alla verktyg direkt och att han kunde hyra vissa saker initialt.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Jag har nyss fått in 3 offerter på ombyggnad och renovering av en lägenhet. Det gäller också fyra veckors jobb och ungefär samma belopp. Ett företag skriver att de fakturerar allt när det är klart, ett att de fakturerar 50 % när en vecka har gått och då med 10 dagar till förfallodatum, dvs när betalningen sker har halva tiden gått, och resten när det är klart samt ett fakturerar 1/3 efter 2 veckor och resten när det är klart.
Betala viss del efter viss tid är också livsfarligt eftersom man inte på förhand vet hur stor del av arbetet som ska utföras. Delbetalning ska ALDRIG kopplas till en kalendertid utan alltid till färdigställandet av ett delmoment. Fulspel att öht föreslå ett sådant upplägg.
 
  • Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
MathiasS skrev:
Betala viss del efter viss tid är också livsfarligt eftersom man inte på förhand vet hur stor del av arbetet som ska utföras. Delbetalning ska ALDRIG kopplas till en kalendertid utan alltid till färdigställandet av ett delmoment. Fulspel att öht föreslå ett sådant upplägg.
Med det företag vi nu slutförhandlar med är det ändrat till att första fakturan får skickas när de moment som borde vara klara efter två veckor är gjorda. Sen finns det ju förseningsvite också.
 
Henri skrev:
Kan du komma på någon särskild anledning till att dessa firmor begär förskottsbetalning av er? Exempelvis betalningsanmärkning.
Ingen anledning alls faktiskt. Har aldrig i mitt liv haft en betalningsanmärkning och ekonomin är god. Ingen av dessa har heller tagit/begärt en kreditupplysning eller öht tagit upp ekonomi i övrigt.
Verkar som sagt att det är standard offert / mall de kör med.


Den ena firman (de som vi vill gå vidare med, då allt annat kändes bra med de) har jag ställt en fråga till om detta, men inte fått ett svar än.
Jag har full förståelse att finns klåpare där ute som strular med betalning och så sitter företaget där med massa arbetstimmar och materialkostnad i sjön. Därför erbjöd jag mig bl a att betala material up-front (levererat) och att betalningen delas upp per arbetsmoment (då det handlar om fast pris på renoveringen). Detta kan jag tycka minskar risken både för företaget i fråga och mig som kund. Får se vad de säger om detta.

Tack för alla svar, då är det iaf inte "bara jag som tänker konstigt"
 
BirgitS skrev:
Med det företag vi nu slutförhandlar med är det ändrat till att första fakturan får skickas när de moment som borde vara klara efter två veckor är gjorda. Sen finns det ju förseningsvite också.
Det låter mycket rimligare. Betalt efter prestation är rätt melodi.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Beträffande betalningsanmärkning kan det ju även vara så som tommib skrev: "Betalningsanmärkning som gör att firmorna inte får kredit hos sina leverantörer?"
 
Bättre att göra som tidigare påpekat att betala för/vid leverans. Även om de köper material eller har lönekostnader så har de 30 dagar på sig att betala dessa normalt. Säg att ni kommer överens om 15 dagar så är det fortfarande relativt riskfritt för företaget samtidigt som du hela tiden ser vad du betalar för.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Betalade materialet vartefter (firman/byggvaruhuset de handlade av fakturerade oss enligt överenskommelse när de varit där och handlat, specificerat till minsta skruv/snickarpenna) och arbetstiden betalade vi för när det var klart alltihoppa. Funkade bra.. (Anlitade dem flertalet gånger på samma premisser)

Den andra firmorna vi anlitat har tagit bet för allt efter slutfört jobb (material och arbetskraft) ä
Aldrig varit tal om förskottsbetalning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.