Vi har fått tips om en Polskt återförsäljare som kan leverera fönster från en stor Polsk fönstertillverkare med egen bil till Sverige.
Problemet är dock att återförsäljaren av fönstren vill ha 50 % av summan i förskott (25 000 kr) och resten vid leverans.
Det kan man väl i och för sig förstå samtidigt som det också är en risk för oss. :O

Går det låsa pengarna på ett tex. ett bankkonto till dess att fönstren levererats ok till oss eller hur kan man göra så vi inte blir lurade?
 
Snailman
tja, det normala är väl om det är en svensk åtrerförsäljare av polska fönster att de vill ha ca halva summan i förskott, det innebär att man får fullbetala kostnaden för fönstren när man beställer, så återförsäljaren behöver då inte ta någon som helst egen risk, det är nämligen hans vinst som man får betala vid leveransen, då jag lagt märke till att det verkar vanligt att dubbla priset på fönstren i sverige...


Skulle det inte vara så i det här fallet vill jag gärna ha ett pm om vilken återförsäljare du anlitat:)
 
H
Det är nog värt att åkaq ner till Polen och besiktiga fönstren före leverans och även kontrollera
vad som gäller vid ev. transportskador. Garantier o.s.v.
 
Det är ett Polskt företag som vi funderar på att köpa via men tyvärr har jag inte tid att åka ner själv och titta på fönstren.
 
H
Är det ett känt Polskt märke är det säkert ingen fara, men om det skulle vara fel mått, skador på fönstren/karmarna vad gör du då?
 
Tillverkaren är det nog inga problem med men återförsäljaren är ett mindre Polskt byggföretag och där kan det ju finnas en liten risk att de kan försöka luras (liksom ibland också Svenska företag gör).

Vill försöka gardera lite där liksom de gör när de vill ha 50 % i förskottsbetalning.
 
H
Har du möjlighet att prata med tillverkaren? Känner de till byggföretaget?
Du kanske kan köpa direkt av tillverkaren?
 
Måste du köpa av just dem? Det finns kanske andra leverantörer med mer normala betalningsrutiner.
 
Fönster är ju oftast anpassade för ett specielt hus och om en kund backar ur så har ju återförsäljaren ett stort problem så krav på förskotts betalning är inte så konstigt.

Det gäller bara som köpare att gardera sig mot ev. problem.
 
andersmc skrev:
Måste du köpa av just dem? Det finns kanske andra leverantörer med mer normala betalningsrutiner.
Jag gissar att priset är en viktig faktor, med tanke på att TS funderar på att köpa fönster från Polen när det vimlar av bra fönsterleveratörer i Sverige?

Men som vanligt när det gäller denna typ av affärer är det ett risktagande. Lyckas det och fönstrena är lika bra som utlovat är det säkerligen en lyckad affär. Annars är det nog bara att bokföra pengarna som läropengar och se det som en investering i det egna förnuftet (som förhoppningsvis har blivit ett snäpp bättre) :rolleyes:
 
Jag har ringt runt lite och bankgaranti är en möjlighet och sedan finns Payson och PayPal.

Har också frågat en Svensk fönsterimportör av ett annat fabrikat från Polen och han kräver också 50% i förskottsbetalning. Däremot är det enklare att kolla upp ett Svenskt företag än ett Polskt.
Pris och leveranstid är däremot bättre via den Polska återförsäljaren.

Den Polske återförsäljaren föreslår att jag betala förskottet direkt till fönstertillverkaren.
 
Zero skrev:
Jag har ringt runt lite och bankgaranti är en möjlighet och sedan finns Payson och PayPal.
Ok.
Internetgirot jag tipsade om i inlägg nr. 2 var alltså inget alternativ?
 
eviljava skrev:
Ok.
Internetgirot jag tipsade om i inlägg nr. 2 var alltså inget alternativ?
Det kan det kanske vara men säljaren kan varken Svenska eller Engelska och vill helst ha betalt direkt så jag funderar på om jag skall våga betala direkt till fönstertillverkaren?

Det är kanske inte helst säkert det heller om återförsäljaren har möjlighet att avboka beställningen och på så sätt få ut pengarna?
 
Kan du inte försöka kontakta fönsterleverantören och köpa direkt av dem? Precis som HEM2121 skriver lite längre upp.

Förmodligen blir det även lite billigare. Steget från att betala tillverkaren för fönstren till att även få dem att leverera dem (mot kostnad givetvis) är ju inte så stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.