Golvet har fasning på alla 4 sidor. Detta kanske påverkar hur man bör lägga det? Skarvarna blir ju helt enkelt synligare.
 
BirgitS
Numren är i vilken ordning som brädorna ska läggas på plats. Det kan fortfarande vara så att bit 2 och 6 kommer från samma bräda liksom 5 och 7, under förutsättning att det leder till skarvförskjutningen enligt punkt 6. Det är bara de första raderna som ska monteras i "konstig" ordning för att säkerställa att det blir en stabil början. Glöm inte bort punkt 2.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Numren är i vilken ordning som brädorna ska läggas på plats. Det kan fortfarande vara så att bit 2 och 6 kommer från samma bräda liksom 5 och 7, under förutsättning att det leder till skarvförskjutningen enligt punkt 6. Det är bara de första raderna som ska monteras i "konstig" ordning för att säkerställa att det blir en stabil början. Glöm inte bort punkt 2.
Fast man lägger väl aldrig bräda 3 innan bräda 4. Då fungerar ju inte klickfunktionen?

Jag tycker det är svårt att få det helt osymmetriskt när jag prövar. På något sätt så hamnar man ändå i någon symmetri?

Skickade precis fråga till Pergo om hur många olika tryck dom har. Är 7st brädor per förpackning, frågan är om det finns fler än 7st tryck, annars är det ju bara att blanda ordningen per förpackning.
 
Jag öppnade x-paket och sorterade upp mönstren så jag kunde blanda vid läggning.
 
BirgitS
J jockebq skrev:
Fast man lägger väl aldrig bräda 3 innan bräda 4. Då fungerar ju inte klickfunktionen?
Läs anvisningen för hur du klickar ihop de första brädorna noga.
J jockebq skrev:
Jag tycker det är svårt att få det helt osymmetriskt när jag prövar. På något sätt så hamnar man ändå i någon symmetri?
Det beror ju delvis på hur brett rummet är. Har man otur så går brädorna jämnt upp på fösta raden och man skulle egentligen börja men en hel bräda på rad 2 vilket man förstås inte ska göra, och det finns andra rumsbredder som leder till att var tredje eller fjärde rad blir samma som rad 1. Ibland får man helt enkelt kapa en bräda 5 cm för att införa mer osymmetri. Sen finns det ju de som gillar symmetrier och medveten strävar efter 30 cm skillnad mellan varje rad.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Det viktiga är avståndet mellan kortskarvarna. Studerar man bilden så inser man att startbrädan för varje rad är det som kapats bort från raden innan. Undantaget är om denna startbräda blir för kort eller lika lång som föregående rads startbräda.
Ett paket innehåller normalt brädor i full längd.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Läs anvisningen för hur du klickar ihop de första brädorna noga.

Det beror ju delvis på hur brett rummet är. Har man otur så går brädorna jämnt upp på fösta raden och man skulle egentligen börja men en hel bräda på rad 2 vilket man förstås inte ska göra, och det finns andra rumsbredder som leder till att var tredje eller fjärde rad blir samma som rad 1. Ibland får man helt enkelt kapa en bräda 5 cm för att införa mer osymmetri. Sen finns det ju de som gillar symmetrier och medveten strävar efter 30 cm skillnad mellan varje rad.
Ja, jag har svårt att bestämma mig här. Gillar egentligen symmetri, men det kan se lite fejkat ut när allting linjerar upp.
Blir ju även extra tydligt när alla brädor är fasade.

J Johan456 skrev:
Det viktiga är avståndet mellan kortskarvarna. Studerar man bilden så inser man att startbrädan för varje rad är det som kapats bort från raden innan. Undantaget är om denna startbräda blir för kort eller lika lång som föregående rads startbräda.
Ett paket innehåller normalt brädor i full längd.
Fast om så är fallet så borde kortsidorna linjera automatiskt efter ett tag när längden i rummet är samma?

Testade i Sketchup att göra en hyffsat slumpmässig layout. Inte helt nöjd med utseendet på det jag ser hittills:
3D-visualisering av en modern innergård med tegelgolv, väggar, fönster och trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några tips på hur jag kan göra annorlunda? Billigare att testa i Sketchup ;)
 
BirgitS
J jockebq skrev:
Fast om så är fallet så borde kortsidorna linjera automatiskt efter ett tag när längden i rummet är samma?

Testade i Sketchup att göra en hyffsat slumpmässig layout. Inte helt nöjd med utseendet på det jag ser hittills:
[bild]

Några tips på hur jag kan göra annorlunda? Billigare att testa i Sketchup ;)
Med vissa bredder kan det ju bli efter kanske 20 rader och det ser man ju inte.
Man ser ju inte golv i verkligheten på samma sätt som i Sketchup. Skarvarna blir ju inte alls så tydliga när de är många rader bort.

Men om man tycker att raderna upprepas för ofta så är det bara att ta bort t.ex. 5 cm från startbrädan på en rad
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med vissa bredder kan det ju bli efter kanske 20 rader och det ser man ju inte.
Man ser ju inte golv i verkligheten på samma sätt som i Sketchup. Skarvarna blir ju inte alls så tydliga när de är många rader bort.

Men om man tycker att raderna upprepas för ofta så är det bara att ta bort t.ex. 5 cm från startbrädan på en rad
Verkar som att rummets längd ställer till det en del.
8,53m är rummet där det går åt som mest golv och plankorna är 1380mm. Med denna längd så är det svårt att återanvända avkapningar utan att få alldeles för korta bitar i ändarna, alternativt att skarvarna hamnar mot varandra.
Så då får man slänga en gigantisk mängd avkapningar?
 
BirgitS
Så kan det ju tyvärr bli i vissa rum. Men på 8,53 m längd så är det väl trots allt inte så många procent av totalen.
 
Med möblering och ev. mattor blir det helt annorlunda. Så ska vill du fortsätta leka med programmet ska du också möblera.
 
Och Pergo har olika längder på golv, det finns t.ex. "långplank" av vissa som jag använt mig av
Men du hade nog redan köpt golvet om jag minns rätt.
 
Du måste lägga så att du har minst 30 cm mellan kortskarven till föregående rad och den du lägger nu sen ha minst en 30 cm lång bräda att börja och avsluta raderna med.
Följer du det så får du ett stadigt golv och kan du använda vilka mått du vill på brädorna, det är en smaksak hur man vill att det ska se ut.
Jag te.x gillar inte när det är ett tydligt "trapp mönster" mellan alla skarvar över hela golvet utan att det är lite mer slumpmässigt och levande.
Jag hade börjat kapa upp 3 st bitar att börja med på 138 , 92 och 46 cm och sen fortsatt med bitarna man får över från slutet och blanda ihop dom med en hel bräda lite då och då, kanske kapa av en för att få in lite nya mått beroende på rummet. Det blir lättare att få till om man lägger flera rader åt gången

Sen kan man ha flera paket öppna och plocka brädor ifrån om man är orolig för att får upprepade mönster på brädorna
 
J jockebq skrev:
Fast man lägger väl aldrig bräda 3 innan bräda 4. Då fungerar ju inte klickfunktionen?

Jag tycker det är svårt att få det helt osymmetriskt när jag prövar. På något sätt så hamnar man ändå i någon symmetri?

Skickade precis fråga till Pergo om hur många olika tryck dom har. Är 7st brädor per förpackning, frågan är om det finns fler än 7st tryck, annars är det ju bara att blanda ordningen per förpackning.
Det går att klicka i "från båda håll", beskrivningen av ordningen på de två första raderna är ju för att få ihop dem rätt. Skulle du börja med bara 1 rad blir det pilligt/svårt att få raden att bli helt rak, och du kommer få krångla med klicken för att få ihop dem bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.