Tjänar man något att dra ner värmekurvan om man är borta 1-2 veckor under vintern och har fjärrvärme. kanske bara ger en symbolisk inverkan på räkningen, vilken till störstadel är den fasta avgiften.
 
Ja, för varje grad du sänker så sparar du energi.
 
Inte möhe, finns enkelt sätt att spara pengar på.
 
Så länge du betalar för energi och ej har någon effektdebitering så kan du spara pengar.
Dock är det flera parametrar som påverkar komforten.
Bla värmetrögheten.

Det kan vara bättre att sänka kurvan några timmar innan ni åker hemifrån samt öka kurvan några timmar innan ni är hemma igen.

Kul hemmaprojekt. Men kommer krävas en del intrimmning innan det funkar perfekt.

Kan du läsa av värmemängdsmätaren med egen utrustning eller är du beroende av leverantörens uppgifter?
 
fgo fgo skrev:
Kan du läsa av värmemängdsmätaren med egen utrustning eller är du beroende av leverantörens uppgifter?
Om det är en "villacentral" så brukar energimätaren vara avläsbar av bl.a. följande värden: total energiförbrukning, total volym, T in, T retur, delta T, flöde, effekt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är en "villacentral" så brukar energimätaren vara avläsbar av bl.a. följande värden: total energiförbrukning, total volym, T in, T retur, delta T, flöde, effekt.
Via displayen gissar jag att du menar(?)
Kan vara bra i detta läge att koppla upp sig mot mätaren och logga värden.
 
fgo fgo skrev:
Kul hemmaprojekt. Men kommer krävas en del intrimmning innan det funkar perfekt.
Behövs ingen direkt intrimmning, typ alla reglercentraler till fjv-central har "nattsänkning" inbyggd i sig, det som kan skilja är om det finns urverk eller inte, å om det är dygn-/veckour eller längre.
 
C Christoffer L skrev:
Tjänar man något att dra ner värmekurvan om man är borta 1-2 veckor under vintern och har fjärrvärme. kanske bara ger en symbolisk inverkan på räkningen, vilken till störstadel är den fasta avgiften.
Du behöver väl inte mixtra med kurvan? Det brukar finnas ett reglage med +/- i relation till standardtemperaturen. Om du sänker den så mycket det går brukar det vara 8 grader under standard. 12 grader istället för 20 i en vecka gör nog rätt stor skillnad på din räkning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Man brukar säga att man sparar 5% för varje grad man sänker temperaturen. Sänker man många grader blir det ännu något mer.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Du behöver väl inte mixtra med kurvan? Det brukar finnas ett reglage med +/- i relation till standardtemperaturen. Om du sänker den så mycket det går brukar det vara 8 grader under standard. 12 grader istället för 20 i en vecka gör nog rätt stor skillnad på din räkning.
Varför hålla på och ändra parallellförskjutningen?

Typ alla reglercentraler har "nattsänkning", där man har en speciell inställning för hur mycket "nattsänkningen" ska sänka temperaturen, och då räcker det att växla mellan "dag"/"sol" och "natt"/"måne".
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varför hålla på och ändra parallellförskjutningen?

Typ alla reglercentraler har "nattsänkning", där man har en speciell inställning för hur mycket "nattsänkningen" ska sänka temperaturen, och då räcker det att växla mellan "dag"/"sol" och "natt"/"måne".
Hade jag gjort det själv så hade jag gärna sett att det fanns en ingång för att aktivera sänkningen.
Då hade man kunnat anpassa sänkningen betydligt bättre än bara tid/dag.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varför hålla på och ändra parallellförskjutningen?

Typ alla reglercentraler har "nattsänkning", där man har en speciell inställning för hur mycket "nattsänkningen" ska sänka temperaturen, och då räcker det att växla mellan "dag"/"sol" och "natt"/"måne".
Sant. Det går också. Jag tänkte på min central som ser ut såhär.
Värmesystemkontroll med vred, kablar, rör, termometer och etiketter, industriellt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har vanligtvis nattsänkning på 4 grader med tiduret. Så hade jag velat sänka 4 grader hade jag ställt den nedre på "måne". Men hade jag velat sänka mer så är det enklare att vrida den övre till -6 eller -8.
 
Jag tänkte bara dra ner ett eller ett par - på ratten med huset enligt bilden.
 
Men då ska den stå på sol och inte som nu på klocka, öppna locket, nere till vänster finns ett par små grejer. den enda du ska röra på är den med månen, troligtvis så är inga ryttare på uret ställda. Ställ in hur mycket som ska nattsänkas och vid bortresa vridas vredet till måne. Klart det kan vara lite svalt i huset, när ni kommer hem, då det inte slår om till dag själv, utan det måste du göra manuellt.
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Men då ska den stå på sol och inte som nu på klocka, öppna locket, nere till vänster finns ett par små grejer. den enda du ska röra på är den med månen, troligtvis så är inga ryttare på uret ställda. Ställ in hur mycket som ska nattsänkas och vid bortresa vridas vredet till måne. Klart det kan vara lite svalt i huset, när ni kommer hem, då det inte slår om till dag själv, utan det måste du göra manuellt.
Yes, vi har inte nattsänkning aktivt, då att bara flytta ett par hack på minus sidan borde räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.