Hej!

Håller på att montera en takarmatur om ska skruvas i skruvhålen i takdosan. Jag skulle behöva ha skruvhålen förskjutna 45grader. Allt är fast så det skulle behövas någon typ av adapterring eller liknande till det.

Någon som vet hur jag skulle kunna bli hjälpt?

Vänligen, T
 
Hur ser lampan ut?
 
Såhär, skulle vilja ha den förskjuten så "stången" går rakt åt sidan istället.
Takmonterad lampa med en guldfärgad stång och stor rund skärm som lyser, mot en vit yta och taklist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takfästet till armaturen är några mm järn så det känns som ett tungjobbat projekt att borra i den. Lättast vore att ha nån adapter så man kan justera skruvhålen som man vill i takdosan. Det finns ju plats för det.

Takdosa med exponerade elledningar och fästelement inför montering av armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hitta en lagom tjock och stabil plastbit. Borra två försänkta hål där du ska sätta fast den i taket, samt två hål där du vill fästa lampan, limma dit två muttrar med en bricka under.

Fäst sen plastbiten i takdosan, skruva sen dit lampan.
 
dd88 dd88 skrev:
Hitta en lagom tjock och stabil plastbit. Borra två försänkta hål där du ska sätta fast den i taket, samt två hål där du vill fästa lampan, limma dit två muttrar med en bricka under.

Fäst sen plastbiten i takdosan, skruva sen dit lampan.

Jo tanken har slagit mig att göra nått liknande, men hade hoppas på en färdig lösning.

Har idag ett doslock som isolering mellan takfästet och utrymmet i dosan. Tänkte då att jag skulle kunna skruva in den rätt i den isolerande plastbiten som du föreslår. Dock är doslocket lite för vekt så skulle behöva nått rejälare.

Lutar nog åt att skaffa en bra borr och göra upp två nya hål istället.
 
Finns ingen färdig påbyggnadsrings lösning mig veterligen. Borra nya hål hade jag gjort om fästet tillåter det.
 
J Johannes Eriksson skrev:
Finns ingen färdig påbyggnadsrings lösning mig veterligen. Borra nya hål hade jag gjort om fästet tillåter det.
Jag mindes fel, dåligt med plats för nya hål. Så blir till att tillverka en adapter då.

Illustration av en elektrisk anordning med begränsat utrymme, indikerar behovet av en adapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Tekniker Tekniker skrev:
Jag mindes fel, dåligt med plats för nya hål. Så blir till att tillverka en adapter då.

[bild]
Men vad är det för bild, ser ut att vara 4 hål där?
 
E El-Löken66 skrev:
Men vad är det för bild, ser ut att vara 4 hål där?
Ja det är själva fästet med 4 hål och ett 5e för kabelgenomföring. Armaturen väger ca 2 kg så 4 hål är väl tilltaget. Kanske behövs om man sätter den på en gipsvägg (den går att ha som vägg- eller tak-lampa).
 
Fick du till en adapter? Har precis samma dilemma efter frugan valt denna Flos-lampa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.