Jag flyttar fokus från plattorna till blandaren istället...

Vi behöver flytta blandaren horisontellt c:a två centimeter i en Tapwell Box 3725 och tänkte göra som följande. Först tänkte vi höra om någon här säger tvärt att det är en dum idé. Boxen är redan inkaklad så allt måste göras på plats tyvärr.

Orginalboxen visas längst ner och tydligen kom min redigerade bild in två gånger. Vet inte varför det blev så och det verkar inte gå att redigera...

De fyra distanserna i mitten går att skruva av. Vi tänkte ta bort dem, sätta dit en plåt som fyller ut åt sidan och sätta fast nya skruvar från baksidan på den. Plåten monterar vi med muttrar på de befintliga skruvarna som distanserna sitter med nu. Täckplåten tänkte vi oss att man lägger in tjockare plåtar bakom den befintliga, skruvar fast dem i de befintliga hålen och gängar nya direkt i den tjocka plåten.

tapwellbox.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta den risiga ritningen men jag har bara paint på den här datorn.

Vad tror ni? Vad ska man välja för material i de nya plåtarna? De benfintliga är pulverlackad plåt. Vanlig plåt bara och spraya med galvspray där det blir ny naken plåt? Eller mässing kanske?

Tacksam för snabba svar.

/Ola
 
  • TapwellTBOX3725-6d812edb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tapwellbox.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den där boxen (eller en likadan iaf) har jag djävlats mycket med. Trångarbetad jobbig sak. Ser inte fram emot den dag kopplingarna börjar läcka eller blandaren behöver bytas:/

Din lösning borde funka. Använd rostfri plåt samt Loctite på skruvar/muttrar du inte kommer åt senare.
 
Har ingen erfarenhet av dessa boxar men det känns problematiskt vad gäller tätskiktet hur som helst.

Är det Foliesystem så är det oftast möjligt att ta bort plattor utan att förstöra tätskiktet.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Har ingen erfarenhet av dessa boxar men det känns problematiskt vad gäller tätskiktet hur som helst.

Är det Foliesystem så är det oftast möjligt att ta bort plattor utan att förstöra tätskiktet.
Tätskiktsmässigt så är det nog ingen fara. Folien skall vikas in i boxen och tätas mot kanterna. Boxens ytterväggar blir följdaktligen tätskikt och boxens insida "våt zon".

Däremot kan det bli problematiskt att få slangarna att komma rätt mot blandarens kopplingspunkter om du flyttar den i sidled.
 
Precis som 3ple säger så rör vi inte tätskiktet på detta sättet. Slangarna tror jag går att knixa till utan problem. Förflyttningen är inte ens 2 cm. I värsta fall får de sätta ett par extra rörböjar för att det inte ska bli spänningar i slangarna vid kopplingarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.