Den firma som lagt vårt plåttak har blivit 17 veckor försenade med sitt arbete. I vårt ABS09kontrakt har entreprenören skrivit in ett förseningsvite på 5000kr per vecka som vitesbelopp. Det innebär att vi enligt kontraktet ska slippa betala 85000 kr till honom. Han erbjuder oss nu knappt 30000 som kompensation. Har vi inte rätt till hela vitesbeloppet? Kan vi hålla inne 85000 och hänvisa till kontraktet?
Han har dessutom varit mer eller mindre omöjlig att få tag på under arbetets gång. Mycket energi har gått åt till att oroa sig över om det undre trätaket skulle bli täckt av plåten inna pappen blivit förstört av regn och snö. Vad har vi rätt till?
Tove
 
Hur motiverar han att inte hela vitet skulle vara aktuellt?
 
Egentligen inte alls. Han menar på att han kom igång lite försent pga att firman innan honom inte var färdig. det kanske kan röra sig om max 2 veckor. Utöver det har han inte sagt något. Vi anser att hans 17 veckor enbart beror på att han haft för många jobb på gång samtidigt och helt enkelt inte hunnit.
 
Hänvisa till kontraktet och dra av vitesbeloppet.
 
Stenhusbyggarna skrev:
Egentligen inte alls. Han menar på att han kom igång lite försent pga att firman innan honom inte var färdig. det kanske kan röra sig om max 2 veckor. Utöver det har han inte sagt något. Vi anser att hans 17 veckor enbart beror på att han haft för många jobb på gång samtidigt och helt enkelt inte hunnit.
Nu förstår jag inte riktigt. Han har väl en egen planering. Stämmer det att ni inte gav honom möjlighet att börja som avtalat så spricker naturligtvis hela hans planering. Det är väl inte meningen att han (och alla andra kunder) ska behöva planera om jobben?

Jag kan hålla med om att 17 veckor låter mycket. Men att han skulle slippa vite för enbart de två veckorna låter inte rimligt.

...förutsatt att det är ni som orskat förseningen. Det är något oklart.
 
Ja, visst borde man kunna göra så! Vi har pratat med endel som säger att man måste medla och att man ska vara nöjd om man får 10-15% av vitesbeloppet. Vi tycker det låter konstigt, ett kontrakt ska väl gälla fullt ut. Vi kan ju inte helt plötsligt frångå kontraktet och hävda att vi tex ska betala mindre så då borde ju inte entreprenören heller kunna göra så....Men om man inte betalar kan man inte själv åka dit på det på något sätt?
 
Stenhusbyggarna skrev:
Vi tycker det låter konstigt, ett kontrakt ska väl gälla fullt ut.
...men hur var det nu? Var det ni som bröt kontraktet när ni inte gav byggaren tillträde som avtalat?
 
Det är han själv som orsakat minst 15 av de 17 veckornas försening. Firman innan honom gjorde så att han inte kunde komma igång men det rör sig om max 2 veckor. Dessutom borde väl det färdigställandedatum han valt ha varit med viss marginal kan man tycka. Enligt kontraktet hade han 3 månader på sig på jobbet som han själv räknade med skulle ta ca 4 veckor.
 
Jag kan inte tycka att vi brutit kontraktet på något vis.
 
Jag kan aldeles för lite om det här. Men vad som är alldeles klart är att han kan skylla (åtminstone till del) förseningen på er. Och då mer än två veckor.

Ponera att han hade ert jobb inplanerat, samt tagit till en vecka för att ha marginal, och därefter planerat in ett 5-veckors jobb hos en annan kund. Vad tycker du då att han skulle göra under de två veckor han inte kunde komma till er? Skulle han rulla tummarna, och hade ni i så fall varit beredda att betala honom för det?

Hade jag varit plåtslagare så hade jag ringt nästa kund och frågat om det gick bra att börja två veckor tidigare. Men man kan ju inte gärna avbryta det jobbet då, utan då får man ju göra det klart. Vips så är det ert fel att han är fem veckor sen.
 
Håller med Nyfniken, om plåtis inte fick tillträde till ert hus på utsatt tid så kan han naturligtvis hävda att han var tvungen att ta ett annat jobb först. Ett jobb som självklart var ett stort jobb som försenade ert tak med 17 veckor.
Det finns alltid två sätt att se på saker och ting. Om ni är nöjda med arbetets utförande och huset inte tagit nån skada av förseningen så skulle jag tro att ni får inrikta er på en kompromiss.
 
jag håller med om det resonemanget. MEN han skulle ha anmält redan då när förseningen uppstod att detta kommer att bli försenat.
 
Jag håller med hempularen. Om han vid två veckors försening visste att han skulle bli x veckor försenad så skulle han ju i det läget omförhandla slutdatum. Nu är ju lite i senaste laget...
Vi beställde en utbyggnad under totalentreprenad. Bygget blev försenat och byggaren försökte skylla det på oss utan framgång. Men det blev så löjligt försenat att vitesbeloppet ändå blev så stort så att vi valde att kompromissa. Man vill ju trots allt att byggaren skall finnas kvar och kunna hantera eventuella garantiärenden.
 
Han har inte sagt något om ev. försening under hela tiden. Dessutom har han kommit stötvis under hela byggtiden. Dykt upp en dag och påbörjat jobb och sagt att han ska komma dagen efter. Sen har han inte kommit på ett par, tre veckor och vi har sökt honom utan resultat för att höra vart han tog vägen och hur han planerar. Jag har ringt flera gånger varje dag, lämnat sms och besökt verkstaden 07 på morgonen. Pratat med hans anställda om att hälsa att jag söker honom och han har ändå inte hört av sig! Hans anställda bara suckar och säger att han alltid tar på sig för mycket....
 
Nu skriver jag i juridikforumet utan att ha nån kompetens inom området, men....

Som nyfniken skrev, det är ju ni som brutit avtalet från första början. Att han skulle hinna färdigt i tid bygger ju på att han hade kunnat börja jobba i tid.
Alternativt kan man ju tänka sig att han börjar ta betalt från avtalad tid, ponera då att han tar 500kr/h, det blir 4000kr/dag i två veckor = 40000kr
Det är pengar som ni isf borde kompensera honom med på grund av förseningarna...

Min summering av det hela är nog:
Eftersom han inte kunde börja i tid på grund av att ni inte var färdiga, så har ni brutit kontraktet. Jag personligen hade nog inte gått vidare med ett försök att få ut vitesbeloppet där, risken är väl att han stämmer er för avtalsbrott...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.