Hej, jag är på väg in i en tvist med totalentreprenören som nyligen byggde vårt hus. Pga diverse missnöjen med entreprenaden så tillämpar jag därför vitesklausulen i vårt abs09 kontrakt för att få kompensation. Vitesklausulen, i vårt fall på 1% är ju en ganska tuff klausul, det tickar ju väldigt fort upp till stora belopp.
Byggaren skyller ju så klart allt på mig osv och hoppas slippa ta ansvar för kontraktsklausulen osv.

Men till frågan då, det jag funderar på är; hur vanligt är det att denna klausul tillämpas på nybyggen och stora renoveringar? Enligt byggarna (så klart utav egenintresse) så tillämpas denna aaaaaldrig i vanliga projekt som inte haft stora störningar utan är bara där för att skydda om projektet går helt åt skogen.
I mina ögon är det en direkt kontraktspunkt precis som vilken annan, jag skal sköta mitt och betala rätt belopp i tid, han skal leverera huset i tid, annars blir det räntor respektive vite, inga konstigheter med det.

Kan ni dela med er av era erfarenheter?
 
Jag hade vitesklausul och byggtiden var tajt eftersom det kunde påverka min uppskjutna reavinst. Har för mig att klausulen låg på 30'/påbörjad förseningsvecka.

Byggaren satte in ett gäng av sina anställda på helgarbete och det tyckte jag väl såg dyrt ut för honom. Meddelade honom att det viktigaste var att jag kunde flytta in - han fick anstånd med carport och trädäck runt hela huset. Ett givande och tagande. Men så hade jag heller inga gruff under hela byggprocessen.

Är man som byggherre irriterad redan innan pga olika fel kan det naturligtvis vara svårare.
 
Ja ett byggprojekt är ju ett långt givande och tagande.
Men om jag förstår dig så löste byggaren det då så du slapp utnyttja klausulen?
 
Ja, eftersom jag godkände "förseningen". Jag flyttade in i tid, fick skjuta upp reavinstskatten ... som jag fortfarande betalar dyrt för :|
 
Vitesklusuler utnyttjas även i "vanliga" projekt. Men det är också vanligt att det finns faktorer som gör det svårt eller omöjligt. Att byggare skyller en försening på beställaren är mer regel än undantag, de brukar kunna vara väldigt kreativa när orsakssamband skall beskrivas. Så har du ex. bytt färgnyans på en vägg i tamburen så är det väl klart att det är ditt fel att köket inte kunde monteras förrän åtta veckor försent.

Det finns en risk med att driva på om förseningsvite, det ökar risken för slarv och fusk. Som jag ser det så fyller vitet funktionen att byggaren skall prioritera att få just det här bygget klart, om jag skulle bygga och se att byggaren verkar bli sen, då tror jag att jag skulle erbjuda något i stil med att vi skippar vitet de dagar han har minst 3 mannar på plats, eller vilken bemanning som nu kan vara lämplig.

Ofta beror en försening på att de underentreprenör som byggaren helst vill ha, inte kommer loss. Då riskerar man också att vitet får byggaren att plocka in någon "städ o alltjänst" för att göra VVS.
 
Jag antar att förseningsvitet ofta blir en diskussion efter inflytt vid slutbetalning. Byggaren tycker sig snällt ha rätt till förseningen av diverse skäl så som antytt ovan, medans kunden har en annan uppfattning.

Det hade varit intressant att höra om andra som hamnat i liknande situation som vår.

Kontakta mig gärna på pm om ni inte vill skriva öppet i tråden.
 
H
Professionellt alltså företag mot företag så upplever iaf jag att de används väldigt sällan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.