Vi har hamnat i försening i vårt bygge (som så många andra). Vi har nu godkänt att vi flyttar in efter det att förbesikting gjorts inuti huset. Slutbesiktning kan ej göras än på ett tag då huset utanpå ej kommer att vara klart. (Målningsarbeten och allt annat utomhus återstår) Vi har klausul för förseningsvite, och det har redan tickat på ett tag, frågan är nu, upphör det att betalas ut den dag vi flyttar in?
 
Det går nog att förhandla om det, men byggarna brukar hävda att den inte gäller eftyer inflyttning.

Man kan se det som att ert värde av att kunna flytta in kvittas mot vitet. Det är inte riktigt bra att flytta in i förtid, byggarnas incitament för att bygga klart minskar.
 
Finns en vitesklausul i avtalet med fastställt vitesbelopp vid försenad slutbesiktning och överlämnande så löper detta vite från den utlovade tidpunkten till dessa att godkänd slutbesiktning skett. Har inflyttning skett kommer entreprenören troligen att anse att vitet skall jämkas eftersom ni förmodligen inte haft så stora kostnader för förseningen som om ni fått anskaffa tillfällig bostad m.m för en längre tid.
Det är klart fel och olämpligt att flytta in före det godkänd slutbesiktning skett. Diskussioner om vem som orsakat skador som konstateras vid slutbesiktningen uppstår lätt, även om en förbesiktning skett. Entreprenören kan hävda att ni under inflyttningen/boendetiden orsakat skador.

Om det endast återstår utvändiga arbeten (ofta väderberoende) kan man göra en invändig slutbesiktning och senare en utvändig kompletterande slutbesiktning.
 
Tänk att även vi gick på den niten med att flytta in före det var klart.. Dock var huset besiktat klart på insidan men utsidan hade inte ens takpannor. Å det gick inte bra sen kan jag säga.. Håller med ovanstående, det e bara dumt att flytta in före det e 100% klart. /Linda
 
lier skrev:
Tänk att även vi gick på den niten med att flytta in före det var klart.. Dock var huset besiktat klart på insidan men utsidan hade inte ens takpannor. Å det gick inte bra sen kan jag säga.. Håller med ovanstående, det e bara dumt att flytta in före det e 100% klart. /Linda
Japp!


Flytta ALDRIG in före godkänd slutbesiktning.
Detta innebär att chansen till att få förseningsvite så gott som försvinner, om det inte finns synnerliga skäl. (vilket det nästan aldrig gör)
 
Tack så mycket.
Det verkar dock idag som om vi kanske hamnar i ännu senare läge. Vi är redan 3 månader sena. Byggarn saknar både pengar o arbetskraft, vilket styrker era ovanstående inlägg.
Vi har hela tiden stått på oss och vill ha godkänd slutbesiktning, men inser att det är nästintill omöjligt med tanke på det utomhusarbete som kvarstår. (Ja, än är mycket kvar även inuti)
Men kanske ändå rätt att inte flytta in, utan låta vitet ticka på ett tag till så det finns chans att han jobbar vidare på just vårat hus.
Måste fundera lite.../Tina
 
Snailman
Ska bygga själv så hamnar förhoppningsvis inte i en liknande situation, men har läst en del om det....:(
Funderar på om ni har kvar att betala på huset, räcker summan till att färdigställa huset?

räcker summan till att kvittas mot förseningsvitet?

Är byggfelsförsäkring tecknad (har ni orginalpapper på det?)

finns färdigställandeförsäkring.

Med hänsyn till hur ovanstående ser ut, så kan det nog skilja på vad som är bäst för er att göra.
 
Vi har kvar ganska stor summa pengar (över 1.0 mkr), men det är svårt för mig som lekman att säga om det räcker. Hur vet jag hur mycket putsning av ett tvåvåningshus kostar? Vad kostar golvläggning för 170 kvm? Etc...

Summan räcker för att kvittas mot förseningsvite

Färdigställandegaranti finns genom att byggaren håller kvar 5% av alla fakturor hos sig. Vi har alltså betalat 5% mindre.

Byggfelsförsäkringen har varit en lång historia. Vi höll på att teckna men så drog sig försäkringsbolaget ur pga trassel med byggarens bokslut. Det här var låååångt efter det att vi tecknat kontrakt o kommunen godkänt vår byggnation (vilket de gjorde utan försäkring!) Det krävs en helt egen tråd för detta.

Några förslag utifrån ovanstående???
 
Snailman
Då låter det ju som om det är viktigt för er att förseningsvitet inte sätts ur spel (som det låter som om det gör på volvos kommentar)

Det låter ju då som om er situation är bättre än om ni betalt nästan allt, och byggaren då varit tvungen ersätta er för förseningsvitet ur sin tomma? ficka...

Så ni bör veta exakt vad det innebär om ni flyttar in i förtid... vilket inte jag kan svara på, men förhoppningsvis gör dessa uppgifter det lättare att svara för någon som vet...
 
Om man flyttar in i förtid ska förseningsvitet jämkas i skälig mån. Frågar du en byggare vad detta innebär så säger han att förseningsvitet upphör, frågar du en advokat säger han att det minskar tex till 25% av vad det ursprungligen var. Det ska dock inte upphöra helt!

Har ni någon annan möjlighet så är det bättre att vänta tills efter slutbesiktningen med att flytta in. Flyttar ni in så kommer tempot i bygget att gå ner och ni kommer också att få diskussioner med byggaren där han vill ha betalt för olika saker "eftersom ni flyttat in". Eftersom vitet hos er är lägre än på något annat bygge där han är / riskerar bli försenad kommer inte ert bygge att prioriteras.
 
Det kan ju dessutom vara så att inte alla provningar och intyg är iordning så att ert hus är potentionellt farligt att bo i.
Det är ju sådant som en besiktningsman kollar.
 
capellapepe skrev:
Byggfelsförsäkringen har varit en lång historia. Vi höll på att teckna men så drog sig försäkringsbolaget ur pga trassel med byggarens bokslut. Det här var låååångt efter det att vi tecknat kontrakt o kommunen godkänt vår byggnation (vilket de gjorde utan försäkring!) Det krävs en helt egen tråd för detta.
Man FÅR idag INTE påbörja byggnation innan giltigt försäkringsbrev kan uppvisas för byggnadsinspektören eller KA.
Att kommunen inte informerat om detta är en brist som ni troligen nu får betala konsekvensen för.

Om man får ett sådant besked som ni fick av försäkringsbolaget INNAN man låter byggaren börja så råder jag ALLA i liknande situation att omedelbart bryta kontraktet och anlita annan byggare!
Jag vet att det känns jobbigt att skjuta på byggstarten och börja om upphandlingsprocessen.
Men det är just för att undvika att man som beställare sätter sig i klistret med en entreprenör som på något sätt är på obestånd.

Tyvärr har ni ju kommit för långt i er process.
Nu handalr det mer om skademinimering.
Agera på ett sådant sätt som om entreprenören kommer att gå i konkurs imorgon och att ni är sist på listan att få betalt från konkursboet. Det är enda sättet att tackla situationen.
 
Låter som en tveksam KA, han borde väl ha stoppat bygget om inte försäkringen kan tecknas?
 
Jag tar volvos citat på största allvar och tänker följa rådet till fullo.

Agera som om han går i konkurs i morgon och att vi är sist att få betalt i konkursboet...

Träffar nog mitt i prick!
Vi ska ha möte på tisdag för att reda ut ett och annat. Får se vad som händer då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.