Hej,

Håller på att totalrenovera ett funkishus byggt 1948 och en massa strul har uppkommit med den firma vi anlitat och nu funderar vi på vad vi ska begära i kompensation när vi gör upp slutfakturan.

Vore nyttigt med lite åsikter från ER.

Jag ska försöka göra en lång historia kort.

I Februari köper vi ett hus men tillträde i början av maj.

I början av April kontaktar vi en rad byggfirmor med anledning av fönsterbyte i hela huset (15 fönster).

Den firman som får jobbet har 20 anställda och gott rykte. 8 April är en arbetsledare och mäter upp fönstren. Vi vill ha specialmått för att få det så snyggt som möjligt.

Får besked om 6-8 veckors leveranstid.

I början av Juni börjar vi kontakta företaget angående ett annat jobb (drar det längre ner) och får beskedet att fönstren är sena. Detta är inget problem för det viktiga är att de är bytta när vår semester inleds så att vi kan färdigställa rum för rum i huset. Vi har mycket släkt och vänner som är beredda att hjälpa till under semestermånaderna.

Har kontakt med arbetsledaren 4-5 ggr och får höra om förseningar igen. Ett tag säger han att de levereras på måndag, vilket inte stämmer.

När min semester är några dagar bort ilsknar jag till och ringer runt på företaget. Ingen vet något om mina fönster. Paniken börjar komma och dagen efter ringer VDn för företaget. Arbetsledaren har glömt beställa min fönster.

Under hela tiden har han ljugit oss rakt upp i ansiktet.

Där står vi med uppreglade väggar (har tilläggsisolerat), ett gäng arbetare som vill hjälpa till men pga att fönstren inte är bytta så kan vi inte färdigställa ett enda rum. Förstår ni situationen?

VDn ber om ursäkt men det hjälper inte oss.

Fönstren beställs igen, 6-8 veckors leveranstid igen men den här gången plussas det på 5 veckor till för att det är semesterperiod och specialmått.

Vi får alltså fönstren i slutet av september.

Detta var det första problemet.

Det andra är att vi ville öppna upp och ta ner väggar på första våning. Väggarna var av blåbetong och bärande vilket gjorde att arbetsledaren (samma som med fönstren) menade att väggen skulle vägas av med järnbalk.

Efter många om och men plockades de två väggarna ner och balkar monterades.

Det tog inte många veckor innan några vänner påpekade att det inte såg bra ut. Man hade använt en fyrkantsbalk med stöttor som var smalare än balkarean.

Vi upptäckte detta efter fönster-historian och ringde direkt till VDn som kom och kollade tillsammans med arbetsledaren. När vi frågade hur man hade räknat för att få fram balkstorleken fick vi höra att man hade gått på "erfarenhet".

Vi gav oss inte utan företaget fick anlita en byggnadsingenjör som räknade på konstruktionen. Utlåtandet var: Balkarna måste plockas ner och ersättas med I-balk, konstruktionen håller inte.

Detta ska åtgärdas nästa vecka men har självklart också bromsat upp vårt arbete med väggar och tak på första våning.

Så här är situationen.

Förseningarna har gjort att vi inte kommit vidare som vi velat och den hjälp vi kunde fått i somras är självklart inte tillgänglig nu när alla arbetar.

Vår vision var att kunna ha gjort det grova (fönster,badrum, kök) och sedan kunde vi måla och finpilla under hösten. Vi hade inte blivit "klara" när vi trott ändå, men pga schabblet har vi inte kunnat göra klart en endaste del av huset.

Vi har sagt upp vårat boende sedan länge och kommer få flytta hem till våra föräldrar tillsammans med en ettåring (=ingen optimal situation).

Allmänt kan man väl säga att våra liv är kaos med ett litet barn, två som jobbar och ett gigantiskt havererat husprojekt.

Mycket av det är byggföretagets fel och min fråga till er:

Hur ska byggföretaget kompensera oss när vi gör upp slutfakturan?


Vad tycker ni är skäligt?
 
Försök göra en beräkning på antalet arbetstimmar som gått förlorade, ställ dessa mot byggföretagets timpenning, så får du en summa att börja med är mitt förslag.

Brasklapp dock för att jag inte har koll på vad som är praxis.

Jag måste fråga en annan sak. Om det är ett större företag, kan ni inte få arbetsledaren utbytt?

Hoppas det löser sig för er!
 
Den arbetsledaren vi hade har idag andra arbetsuppgifter på företaget ( läs: han blev nerpetad pga misstagen han gjort hos oss) så vi har ingen kontakt med honom idag.

Egentligen hade man velat bytta leverantör men jag anser att de har en skyldighet mot oss att ställa allt till rätta. Det hade varit fördelaktigt för dem om jag hade avslutat samarbetet.

Det som begränsar är självklart leveranstiden på fönstren men det var ju därför vi beställde i tid...
 
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp men jag kan säga mitt som företagare och underentrepenör vad som brukar ske på projekt jag är inblandad i.
Vid större projekt (vilket bedöms av kund och firma hur stort det egentligen är, i pengar eller i omfattning) så brukar det skrivas en offert där vad som ingår i jobbet och vad som ligger kategorin reservation och då har man förhoppningsvis både som kund och företag fått med allt.
Om det är ett jobb som av någon anledning också ska ske inom en specifik tid pga någon anledning som tex inflytt eller liknande så kan det antingen i offerten eller på ett separat kontrakt skrivas i om eventuell straffavgift ska tillämpas, då under förutsättning att det har med firman att göra. Krig, transport, kaos i fabrik osv kan ju tyvärr inte firman styra över så det friskriver man ju sig ifrån. I ditt fall så är det ju helt klart firmans fel om man inte ens lyckats beställa sakerna från fabrik.

Vad bör då en firma göra? Ja, finns ingen skrivet så har ju firman eller dess UE inget ansvar för att kompensera men om dom är seriösa så kommer man ju med kunden överens om någon typ av kompensation. För min del som UE när kontrakt med kund genom byggaren är skrivet med straffavgift så får jag vara med och dela på den om jag själv ansvarar för något som gjort förseningen. Har jag själv kontrakt/offert eller bara muntlig överenskommelse om tidsplan direkt med kund och jag är ansvarig för försening pga annat jobb som tar mer tid, sjukdom och inte kan hitta tillfällig ersättare eller något annat så brukar man kunna komma överens med kunden genom rabatter på material eller tid och i vissa fall så stryker man eventuella avvikelserapporter och bjuder på den tiden.
Det enklaste är ju att förhandla om tid och timkostnad än priser på material, material kostar alltid firman vad det kostar men att bjuda på tid är en annan sak.
 
Rent formellt så är det så att entrepenören är ju skyldig att ersätta er för de faktiska förseningskostnader ni har. Detta under föreutsättning att ni hade ett avtal med datum för färdigt jobb (då tänker jag frmaförallt på fönsterproblemet). Även om avtalet är muntligt så gäller det. Men det kan då vara svårt för dig att bevisa att ett slutdatum verkligen var satt.

Din verkliga kostnad betsår ju då dels av fördyringen om du måste ta in en firma för att göra de jobb som du annars hade fått gratis arbetskraft till under sommaren, dels kostnader för försenad inflyttning.

Om ni inte har ett skriftligt avtal så får du troligen stora problem att bevisa att ett slutdatum verkligen var satt, å andra sidan så blir det ju entrepenören som får stämma dig för att få betalt för sin slutfaktura, viss bevisbörda ligger på på byggaren.

När det gäller balken så tror jag att det ev. kan vara lite struligare formellt sett. Ett sådant arbete kräver bygganmälan till kommunen, och en del av den processen handlar just om att visa att det finns eller kommer att finnas "certifierade" hållfasthetsberäkningar. Och det är ditt ansvar som fastighetsägre (och därmed byggherre) att se till att bygganmälan görs, och att beräkningar tas fram. Om du inte kan bevisa att byggaren har tagit på sig konstruktionsansvaret så ligger ansvaret på dig själv. Sedan kan man ju tycka att byggaren borde ha informerat dig om bygganmälan, och ansvarsbiten.
 
Det enda dokument som finns är ett hantverkarformulär med totalsumman och fönsterantalet. Inget om leveranstid, förseningsavgifter osv.

Detta är första gången vi renoverar och vi tänkte helt enkelt inte på allt som kunde inträffa utan litade på företaget som vi anlitade.

Det kommer bli ord mot ord. Jag antar att företaget är rädda om sitt rykte och ändå kommer kompensera, trots att jag inte kan bevisa leveransdatum osv.

Vad tycker ni om att jag begär att alla arbetstimmar stryks och endast betalar material?
 
Alla arbetstimmar kan nog bli svårt men ta ett snacka med chefen om vad han är villig att kompensera med pga att det blev struligt för er med förskjutet färdigställande och därmed förskjuten inflytt. Kör lite ge och ta för firman i sig är nog seriös och dom är ju medvetna om att det var deras egen arbetsledare som strulade till det och dom vill ju hålla sig väl med kunder, rykten sprids ju snabbt och om dom nu visar sig välvilliga så kanske du anlitar dom igen nån gång, det är ju inte firman i storts fel när en anställd lyckats strula.
Men, lite fint snack med chefen så löser sig nog det mesta i både arbete och kompensation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.