Vi bygger hus med Tot.entr. där de hävdar att höstens regnande är en godkännd förseningsfaktor.

Det finns inget som styrker detta i kontraktet.
Det finns vites klausuler.

- Kan regnväder vara ok för att häva vites klausuler? Borde det inte vara upp till totalentrepenaden att täcka arbetsplatsen eller liknande? I och för sig säger SMHI att det var ovanligt stor nederbörd under okt-dec 2006 men ändå...
 
Å ena sidan är jag ganska övertygad om att du har rätt. Å andra sidan skall du kanske vara tacksam för om de valde att försena bygget istället för att bygga på i ösregnet. Det fördyrande alternativet med "torrt bygge", dvs tält över hela byggplatsen är troligen inte ett alternativ såvida man inte avtalat om det från början (hört att det kostar sisådär 3-400 000 vid ett villabygge).
 
Det är så att Totalentrepenaden bygger flera likadana hus med enskilda kontrakt mitt byggdes bara grund och källare under denna period.... De menar att det har skett i samproduktion och att andras husbyggen påverkar mitt. Dock bestrider jag detta eftersom jag har mitt kontrakt och de andra sina.

summa summarium så undrar jag om dom kan få rätt att säga att osedvanligt mycket regn är hinder för att bygga? Vad tror ni?
 
Att det skulle kosta pengar att ha tält eller liknande borde väl inte drabba mig som konsument. Det är väl upp till tot. entr. att om de inte kan garantera torrt hus se till att täcka över det?
 
Det är ju upp till entrepenören att skydda sig mot dåligt väder i avtalet. Möjligt att det finns någon standard pragraf om detta men det tvivlar jag på.

Men du skriver att du som konsument inte borde drabbas av om byggaren måste lägga ut 300 000 extra på att hålla torrt. Självklart drabbar det beställaren. Om det börjar bli kutym med de här tältbyggena. Men har han inte räknat med ett tält så blir det givetvis inget heller.


Men framgår det inget av avtalet om regn som "force majeur" så har du troligen rätt till ersättning.
 
I kontraktet står det att Tot Entrepenör skall stå för erfoderlig täckning för att kunna hålla det torrt.

Kontraktet hänvisar även till ABS 05. Total entrepenören hävdar att punkt 17 i abs 05 ger dem rätt till förlängningen då det regnat kraftigt i okt-dec.

Jag klipper in punkt 17 här:
17. Entrepenören äger rätt till erforderlig förlängning av kontraktstiden, om han hindras att färdigställa kontraktsarbetena inom kontraktstiden på grund av omständigheter utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående samt att han inte heller skäligen kunde undvikit eller övervunnit dess menliga inverkan.
 
paragrafen om täckning (tror jag) handlar om att det skall täckas så att det inte regnar på det när det INTE pågår arbete. Det skall helst inte regna under pågående arbete innan huset är tätt.

Detta löser man idag ibland genom metoden mred att slå upp ett tält, men den metoden är aldeles för dyr för småhus. Kostnaden för montering av tält och hyra av det ligger i samma storleksordning som hela kostnaden för montering av ett hus.

Huruvida apragraf 17 är tillämplig för entrepenören vet jag inte. Däremot så låter det lite långsökt att han skulle kunna hävda att regnets inverkan på grannbyggena skulle påverka färdigställnadet av ditt hus.
 
Till att börja med är graden av försening intressant i sammanhanget. Handlar det om någon/några veckors försening, eller om månader? Det avgör skadeståndets storlek, och därmed om det är värt att tvista om. Men det handlar också om skäligheten. Att det regnar 25% mer än normalt, kan säkert försena ett bygge en del, men näppeligen hur mycket som helst. Jag vill också minnas att det finns en paragraf om att byggaren snarast, utan onödigt dröjsmål, skall informera om förseningar för att minimera skadan för beställaren. Att komma i Juni och påstå att det regnade så mycket i Oktober att vi nu är försenade är knappast att betrakta som snarast.

Jag skulle, om det handlar om pengar som åtminstone gränsar till sexsiffriga belopp, kontakta en jurist som kan läsa in rättspraxis för sådana här fall. Utifrån det kan du sedan sätta lämplig press på din byggherre.
 
Vilket samband menar man att regnet och förseningen haft? Innebar regnet att markförhållandena blevsådana att man inte kunde påbörja och slutföra grundarbetena i tid eller komma fram till byggnadsplatsen?

Om så inte var fallet utan husets stomme kom upp i tid och huset kom under tak borde väl inte onormalt mycket regn rimligtvis försenat bygget.
Som tidigare frågats - hur stor blev förseningen och har entreprenören inte förrän nu kommit med denna invändning? Vad är vitesbeloppet och håller ni inne motsvarande belopp?
 
har det inte inkommit en skriftlig hinderanmälan isamnd med händelsen gäller sluttid i kontrakt.... Entreprenören kör en specialare för att de klantat sig på annat håll vill jag påstå....

Är man entreprenör så ligger det i ens egna intresse att anmäla ALLA typer utav hinder och störningar så också taskigt väder... Dock så kan man smälla upp en koja när det regnar... Jag menar så länge man inte isolerar och plastar när det är plaskvått så är det lugnt...

Bestrid entreprenörens påstående och skicka en vites faktura...Samt även kontakta en bevandrad person i entreprenadjuridiska frågor....
 
Tack för allas svar!

Swetrot:
Graden av försening är intressant. De har aviserat en försening till mitten av September. Jag studerade kontraktet och där står det som jag trott 15månaders byggtid. Den tar slut i slutet av Juni. Dock menar total entrepenören att det är byggmånader och där räknas alltid semestermånaderna in....vilket jag tror är uppåtväggarna. Det kanske är något kännt internt uttryck men jag som konsument kan ju inte veta detta. Så det är 15månader och 28Juni som gäller enligt mig och då rör det sig om 2.5 månaders fördröjning...

Zankan:
De kom in med anmälan i januari till mig men jag har bestridit den eftersom jag inte förstår vad som kan vara försenat i mitt bygge då det bara var grunden som blev klar i höst fram till Januari. Byggmötesprotokollen under okt-dec visar inget om försening eller problem med regn. Först i Januari tas det upp.

Carlssoni:
* Regnvattnet hade inte någon påverkan på marken som var schaktad och väldränerad vid denna tidpunkt. Det är nog så att de menar att regnet mest har påverkat övriga hus på gatan som restes vid denna tidpunkt. (De är likadana och ingår i totalentrepenörens projekt men vi har egna kontrakt skrivna med dem.)
* Vitesbelopp är nog runt 15000/påbörjad vecka


De vill hävda att de är försenade över lag med allas hus på gatan där två eller tre hus restes under hösten (prefabriserade väggar och takstomme som jag tycker de borde kunna tätat på några dagar.
Men det bestrider jag - jag har mitt kontrakt och mitt hus byggdes ju inte vid den tiden även om det står i kontraktet (som de hävdar) att bygget sker i samproduktion med övriga hus, hyres och bostadsrätter.


De kan heller inte beskriva vad det är de är sena med utan säger att det talar de om i slutet av projektet eller under en eventuell rättslig process....hmm då är det ju dumt att inte bestrida.
 
Hur gick det med detta till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.