För ett tag sen monterade vi ett nytt paneltak i vardagsrummet, hall och kök på första plan.
Nya taklister i frigolit monterades även vilken bör ha försämrat ventilationen i vårat radhus med självdrag, iallafall så inbillar jag mig det då taklisterna tätat helt runt taken utåt där man tidigare kunde känna tilluften.
Vi har frånluftventiler förrådet under trappan, lilltoan, tvättstugan och köksfläkten är monterad utan kallrasspjäll. I karmen för dörrarna till trappan, lilltoan, tvättstugan finns en spalt.
Köpte mig idag en 100mm tilluftventil med rör (färdigt paket) men är inte riktigt ense med mig själv om vart jag skall montera den. Valet är antingen i vardagsrummet eller i köket.

Vad tycker ni?
 
Friskluftsventilen där du vill ha friskluften, alltså vardagsrummet (eller sovrum).
I köket vill du suga ut den "dåliga luiften", tänk som så att luften skall göra så mycket nytta som möjligt på sin väg i huset.
 
Förutom att jag bara har "inbillat" mig att ventilationen är sämre, men hur bekräftar jag det? Har provat med rök från tändstickor när frånluftsventilerna och ser att det suger inte speciellt mycket. Knappt så röken ens sugs in. Kommer jag se skillnad efter en tilluftsventil?
 
Väldigt svårt att "bekräfta" självdrag då det lite bara blir vad det vill.
Men enkelt sagt "ingen luft in" = "ingen luft ut", alltså desto mer du tätar huset desto sämre ventilation.
 
gadu^ skrev:
Kommer jag se skillnad efter en tilluftsventil?
Kanske svårt att verifiera som FrittDrag_II säger, men öppna ett fönster på glänt och prova igen om draget förbättras, i så fall saknas tilluft.

Mvh/Abbe
 
Dessutom påverkas den termiska dragkraften av temperaturskillnaden ute-inne. Framåt jul kan du kanske tom få "för bra" drag men friskluftsventilen i vardagsrummet blir aldrig fel ,och behövs säkert och betydligt mer därtill när du startar köksfläkten. De 250 kubikmeter luft i timmen som fläkten suger ut gör oftast att självdraget i resten av huset avstannar och tom "vänder" under tiden fläkten är på och går självdraget i plåtkanaler tar det en bra stund efteråt att återställa de termiska krafterna igen.
 
Skall prova lite mer innan hålsågen gör sitt jobb i väggen. Tack!
 
gadu^ skrev:
Nya taklister i frigolit monterades...
Taklister i frigolit? Har du en bild?

//KoW
 
KnockOnWood, har tyvärr ingen egen bild på taklister, men de är ju ganska vanliga(?) och söker man snabbt på google så hittar man följande...
http://taklister.com/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.