Hyr "mitt" eget hus från mitt AB till marknadsmässig hyra men börjar funderar på att sälja då det är stort för mig och min fru. Är det någon som känner till för/nackdelar med att sälja från AB eller ska jag köpa loss huset innan försäljning ? Vilka blir de skattemässiga konsekvenserna för mig privat om AB:t säljer huset ? Hur kommer jag åt pengarna bäst privat ?
 
Om du säljer huset från AB så blir du ju inte personligen ansvarig för några dolda fel. Det kan ju vara en fördel.
 
Och behöver du inte pengarna är det betydligt "billigare" att ha dom i ett AB än i din "privata" ficka.
 
Men å andra sidan så kan det vara avsevärt dyrare att plocka ut pengarna ur ett AB, än om man hade ägt huset själv och fått reavinsten privat.
 
Hur blir det med vinsten från försäljningen?
Kan den stanna kvar i bolaget eller tas in ni nya fastigheten?
 
Vinsten hamnar ju i bolaget. Om bolaget köper en ny fastighet så går ju vinsten in där. Men skall pengarna användas för att köpa något själv så måste man ju få ut pengarna ur bolaget. och det kostar typiskt egenavgifter och full marginalskatt, så ca 70% beskattning.

Fast det beror ju på, är det ett bolag med många anställda så kan man ta ut det som aktieutdelning istället, men skatten blir ändå högre än om man hade ägt huset privat och fått skatta för reavinsten privat istället.
 
Jag ser ingen fördel med att först köpa loss huset och sedan sälja det privat. Hur du än gör kommer vinsten hamna i företaget. Låt företaget sälja huset direkt. Köp nästa hus privat för att slippa krångel med Skatteverket om marknadshyra, förmånsvärde etc.
Förr eller senare ska du pensionera dig, och då vill du nog äga huset privat.

Jag vet inte om ett företag kan skjuta upp skatten på samma sätt som en privatperson genom att köpa ett nytt hus, men eftersom den uppskjutna skatten är räntebelagd bör det inte spela någon större roll. Låt företaget skatta för vinsten och köp det nya huset privat.

Har du inte tillräckligt med privata pengar för att köpa det nya huset så ta ett vanligt bostadslån, ej bundet.
Amortera snabbt med pengar du tar ut ur företaget.
Plocka inte ut mer ur företaget än lågbeskattad utdelning + kanske lön upp till brytpunkten för statlig skatt. Ta bara ut lön om företaget har inkomster att kvitta mot.

Har företaget verksamhet eller ska det avvecklas?
Finns det så stora värden att du inte kan "tömma" det på rimligt antal år bör du ta hjälp av en kunnig rådgivare. Beroende på om företaget har verksamhet eller inte finns det lösningar med holdingbolag och vilande företag. Ju tidigare du planerar för pensionen, desto bättre lösningar kan göras.
 
Det skulle ju kunna vara en finess att först köpa loss huset till ett så lågt "marknadspris" man vågar/kan motivera, och sedan sälja det vidare. Då hamnar ju en del av vinsten utanför bolaget.

Men där ligger ju en avsevärd risk att det blir skattebrott, om man inte har väldigt bra motivering till det första låga priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.