Önskar ta del av Era erfarenheter, tips och lärdomar av försäljning av tomt till hustillverkare och/eller privatperson. Tips och fallgropar önskas och tas emot med stor tacksamhet.

1, Vilket alternativ är mest ekonomiskt fördelaktigt?
2, Vilka fallgropar finns för respektive val av försäljning. Vad bör man tänka på?
 
Hur du får ut som mest beror nog lite på var tomten är belägen, är den i ett attraktivt område kanske det är bäst att låte en husförsäljare sälja den åt dig. Är den svårt belägen kanske det är bäst att låte en mäklare ta hand om den...
 
Vi köpte vår tomt genom privatperson, men han hade egentligen lejt den vidare till myresjöhus. Vi kontaktade honom och sa som det var. Att vi kunde betala 30 000 kr mer för tomten om vi slapp gå genom Myresjöhus (1,7 istället för 1,67). Tror inte att vi är de enda som tycker att en tomt är värd mer om man själv får välja hustillverkare. Hade vi varit tvugna att bygga med Myresjöhus hade vi inte tyckt att tomten var värd mer än ca 1,5 miljoner. Min bror har tidigare gjort samma sak med en tomt som var ute genom Älvsbyhus när han ville bygga med Myresjöhus.

Mitt tips är att gå genom en internetmäklare typ Hemverket för att få ut tomten på hemnet för en billig summa.
 
Malmöbyggaren skrev:
Hur du får ut som mest beror nog lite på var tomten är belägen, är den i ett attraktivt område kanske det är bäst att låte en husförsäljare sälja den åt dig. Är den svårt belägen kanske det är bäst att låte en mäklare ta hand om den...
Jag skulle säga tvärtom, i alla fall för den attraktiva tomten. En hussäljare har inget större intresse av att ordna budgivning på en tomt utan han/hon förmedlar oftast tomten och tjänar pengarna på själva huset.

En attraktiv tomt får en större exponering på exempelvis hemnet än hos en enskild hustillverkare, vilket troligen leder till fler spekulanter, budgivning och ett högre slutpris. Man kan till och med tänka sig att en hussäljare inte vill att tomten ska sluta på ett väldigt högt pris, då möjligheten finns att köparen istället inte har råd att spendera lika mycket pengar på huset vilket är det säljaren tjänar sina stora pengar på.
 
Jag tror absolut att du får ut mest pengar av att sälja tomten på marknaden och inte till en hustillverkare - som själv sedan kan lägga på 50 - 100 000 kr när han/hon säljer den vidare till slutkund (det hände oss). Det är mer värt för en konsument att köpa en tomt separat istället för via en hustillverkare - då man ju får möjlighet att välja och vraka och kanske helt andra möjligheter att pruta. Det du vinner på att sälja till hustillverkaren är att du har gjort en snabb och bekväm affär.
 
Plusset att sälja till en hustillverkare är att du kan få pengarna direkt och inte efter eventuella krav och villkor på byggnadslov och dyligt. Hur snabbt behöver du pengarna? Annars är nog marknaden bäst på att betala.
 
Jag tänkte inte att du skulle sälja tomten till en hussäljare utan direkt till en privatkund men låta en hussäljare som har prisvärda hus göra ett paketpris.
Då kan du höja priset rejält på tomten utan det märks i totalpriset.

Jag har gjort så och det funkade riktigt bra! Jag var den som mest betalt för tomten i ett område med ett 40-tal tomter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.