Om man väljer att flytta ifrån ett nybygge (2009) som har haft en produktionskalkyl på 4,4, men som hamnat på nästan 5 där allt ingår, avgifter, tomt, gräs osv osv... Ej möblering såklart. Utan ett färdigt hus med altan, målning, asfalt, stenläggning etc etc. Jag har inte kvitton på allt material/arbete, men har en excelfil med alla utgifter som funnits på huset.

Måste jag ändå skatta på allting över produktionskalkylen på 4,4 då jag inte kan vissa kvitton på allt (kan visa på mycket)? Värderingen på huset blev 4,8, men har kostat lite mer sen dess pga sena fakturor från t.ex elfirman och diverse.
 
Redigerat:
Kvitton är inget måste. Kvitton kan däremot komma att krävas för att bevisa dina kostnader. Risken är då att dina kostnader ifrågasätts men likväl kan det godkännas om det anses rimligt.

Kvitton är inte heller något du måste skicka in när du redovisar dina kostnader i deklarationen, enbart om skatteverket begär det som sagt.
 
Upplys Skatteverket vid avlämnande av deklarationen att du inte har kvitton på alla utgifter men att du har gjort en försiktig uppskattning. På så vis är det det "enda" du kan råka ut för är att Skatteverket säger nej till dessa utgifter där kvitton saknas, dock kommer det inte att utgå något skattetillägg.

Om du har alla utgifter noterade i en excelfil har du rimligtvis koll på vilka du har fått fakturor ifrån? Kontakta dem så kan de förhoppningsvis vara dig behjälplig med fakturakopia. Om inte annat kan du förhoppningsvis med hjälp av bankkontoutdrag visa att du har haft dessa utgifter (om du nu inte har cashat kontant) och därmed kan Skatteverket har lättare för att acceptera att kvitton saknas.
 
  • Gilla
Falun023
  • Laddar…
Nej nej. Du deklarerar dina kostnader och utgifter och OM skatteverket vill att du styrker dom med kvitton så gör du det i dom fall du kan det. I dom fall du inte kan det så riskerar du att inte få göra avdrag för hela kostnaden om dessa inte anses rimliga. Kan du argumentera eller dokumentera din utgifter på annat sätt har du dock stor chans att få igenom avdraget ändå.
 
Men som sagt det är viktigt att man upplyser om att kvitton saknas för en del av kostnaden. Annars kan man åka på skattetillägg utöver att avdraget underkänns.

I ditt fall låter det som det är relativt små summor som det saknas kvitton för, skriv då att kvitton saknas för ex. 200 000 av 5 milj.

Om det däremot hade gällt en köksrenovering för 200 000 och kvitton saknas för 150 000, då skulel jag nog bara skrivit att en del kvitton saknas utan att uppge beloppet.
 
Hempularen,

Vart står det att du måste uppge att det saknas en del kvitton och att du annars åker på skattetillägg om du inte uppgett det?
 
HusByggarTomten:
Oriktig uppgift medför skattetillägg. Det är en oriktig uppgift att yrka avdrag för något som man inte kan styrka.
 
"Oriktig uppgift" är inte detsamma som "kvitto saknas", där har du fel. Du får yrka avdrag för en kostnad, oavsett om du har kvitto eller inte. Huruvida skatteverket sen bedömer trovärdigheten i kvitton, excelark, fotografier, bygglov eller annat kan däremot bli en bedömningsfråga.
Men att det är en oriktig uppgift att sakna kvitton utan att ha talat om det, nej.

http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800053246/219703.pdf

Så där ser blanketten för förbättringsutgifter ut.
 
Redigerat:
Ingen aning, det var ett svar jag fick när jag frågade om detta hos skattemyndigheten för typ 20 år sedan.

Men enkelt utryckt så kan man få skattetillägg om man anses ha vilselett skattemyndigheten.

Låt oss ta 2 exempel:

1. Jag renoverar mitt kök för 200 000, saknar kvitton på 150 000 (svartbetalt). Jag yrkar på avdrag för 200 000. Skattemyndigheten kräver in kvitton, jag skickar in kvitton från Ikea och på vitvarorna. Låt oss anta att myndigheten tycker att 150 000 för montering, VVS och el låter lite väl mycket kanske stryker 50 000 av mitt yrkande.

I det läget tror jag att man slipper skattetillägget oavsett om man deklarerat bristen på kvitton. Men man kan aldrig vara säker på att de inte anser sig ha blivit förda bakom ljuset, såvida man inte är väldigt öppen med förhållandena.

Ex. 2:

Jag har renoverat köket för 1 milj, fortfarande bara kvitton på 50 000. Yrkar avdrag på en milj. Skickar på anmodan in Ikea kvittot och lite kvitton på vitvaror.

Skattemyndigeheten skriver även nu ner mitt yrkande till 150 000.

Nu är jag ganska övertygad om att jag löper mycket stor risk att åka på skattetillägg (40%) på det avdraget såvida jag inte tydligt deklarerat att kvitton saknas.

Skulle det sedan visa sig att köket överhuvudtaget inte renoverats så ligger man troligen ganska pyrt till oavsett vilka kvitton man har berättat om.
 
hempularen skrev:
Ingen aning, det var ett svar jag fick när jag frågade om detta hos skattemyndigheten för typ 20 år sedan.

Men enkelt utryckt så kan man få skattetillägg om man anses ha vilselett skattemyndigheten.

Låt oss ta 2 exempel:

1. Jag renoverar mitt kök för 200 000, saknar kvitton på 150 000 (svartbetalt). Jag yrkar på avdrag för 200 000. Skattemyndigheten kräver in kvitton, jag skickar in kvitton från Ikea och på vitvarorna. Låt oss anta att myndigheten tycker att 150 000 för montering, VVS och el låter lite väl mycket kanske stryker 50 000 av mitt yrkande.

I det läget tror jag att man slipper skattetillägget oavsett om man deklarerat bristen på kvitton. Men man kan aldrig vara säker på att de inte anser sig ha blivit förda bakom ljuset, såvida man inte är väldigt öppen med förhållandena.

Ex. 2:

Jag har renoverat köket för 1 milj, fortfarande bara kvitton på 50 000. Yrkar avdrag på en milj. Skickar på anmodan in Ikea kvittot och lite kvitton på vitvaror.

Skattemyndigeheten skriver även nu ner mitt yrkande till 150 000.

Nu är jag ganska övertygad om att jag löper mycket stor risk att åka på skattetillägg (40%) på det avdraget såvida jag inte tydligt deklarerat att kvitton saknas.

Skulle det sedan visa sig att köket överhuvudtaget inte renoverats så ligger man troligen ganska pyrt till oavsett vilka kvitton man har berättat om.
Precis det jag menar. Om du renoverat köket för 200.000 och även om du gjort allting svart eller helt enkelt inte kan visa ett kvitto så är risken för skattetillägg inte särskilt stort för att inte säga noll. Har du däremot inte renoverat köket öht och man kan konstatera detta. Ja då har du ju lämnat oriktiga uppgifter av en enda anledning, att sno åt dig pengar. Risk för skattetillägg, absolut.

Frågan är var du ens skriver att du saknar en del kvitton, om du gör det? Jag vet att det tidigare funnits utrymme för detta men jag gissar att man tog bort det då det är en ganska meningslös uppgift för SKV. Vill man kolla någon så kollar man.
 
Redigerat:
HusByggarTomten:
Jag nämnde inget om att skulle kvitton saknas så medför det per automatik skattetillägg. Jag skrev att "Det är en oriktig uppgift att yrka avdrag för något som man inte kan styrka." I mina ögon så är det en oriktig uppgift att yrka avdrag för 200 tkr men där endast 150 tkr kan styrkas/göras sannolikt. Men antagligen är det bara jag som är för fiskal. ;)

Yrka du de avdrag som du anser dig ha rätt till, oavsett om du har kvitton eller ej. Jag råder dock att upplysa Skatteverket att kvitton saknas vid redovisningen. Då har Skatteverket blivit upplyst om rådande situation och det kan "endast" medföra att avdraget (där kvitto saknas) kan nekas.

Upplysning om "kvittoavsaknad" görs lämpligtvis i blankett BFU (underbilaga till blankett K5/K6).
 
Redigerat:
Tack för alla svar. Gäller det även smått och gott svartarbete eller får man inte räkna med sådant? Även gjort en del saker i rent utbyte, typ stenläggning mot att skapa en hemsida. Det har ju ett värde för huset.
 
Johnny Viking skrev:
Tack för alla svar. Gäller det även smått och gott svartarbete eller får man inte räkna med sådant? Även gjort en del saker i rent utbyte, typ stenläggning mot att skapa en hemsida. Det har ju ett värde för huset.
Jag tror tyvärr att byte av tjänster är inget du ska nämna. Det ska väl beskattas som allt annat.
Allt staten förlorar skatt på är något de inte gillar. Tror du lungt kan ta upp de siffror du nämner och få igenom det. Prova att prata med Skattemyndigheten också de brukar ge bra tips. När du haft en svartjobbare kan du ju formulera om det till att en kompis hjälpt till utan betalning.

Får man fråga varför du ska sälja ett så nybyggt hus?
 
Tomani skrev:
Yrka du de avdrag som du anser dig ha rätt till, oavsett om du har kvitton eller ej. Jag råder dock att upplysa Skatteverket att kvitton saknas vid redovisningen. Då har Skatteverket blivit upplyst om rådande situation och det kan "endast" medföra att avdraget (där kvitto saknas) kan nekas.

Upplysning om "kvittoavsaknad" görs lämpligtvis i blankett BFU (underbilaga till blankett K5/K6).
Var upplyser du om det på K5:an/underbilaga? (Vad är BFU?)

Det är väldigt många som gissar om ämnet kvitton och avdrag vid försäljning. Därför är det ju intressant om det är av egen tolkning eller hänvisning till Skatteverkets beskrivning eller vem som uppger dessa fakta?

Jag hävdar att du inte behöver några kvitton eller behöver uppge att du saknar kvitton för den delen. Har du fått ett arbete utfört och kan dokumentera det på NÅGOT sätt så riskerar du inte skattetillägg.
 
Redigerat:
När jag sålde förra huset för så yrkade jag avdrag på 750 tusen, och det fanns kvitton på ca 600... Ringde och pratade med handläggarn om vad hon tyckte man skulle göra (eftersom vi var tvungna att redovisa utgifterna)... Hon sa: skicka in blanketten där ni spaltar upp utgifterna med kvitton, det gick bra att klumpa ihop det ( ex avlopp 70 000, badrum 100 000 osv)...
Dom delarna där kvitton saknades gick det bra att bifoga foton eller bankpapper som visar på vad man haft för utgifter.
Då det för oss var en större utbyggnad det handlade om så bifogade jag också slutbeviset och lite bygglovshandlingar så dom skulle få en uppfattning om vad det handlade om.

Iaf, så skadar det inte att ringa och prata med dom, för hon jag hade kontakt med verkade väldigt trevlig och tillmötesgående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.