Hej,

Jag har just övertagit ett fritidshus prefabricerat, 56 m2 och byggt 1988.
Sommarvatten.

Hur mycket ska man försäkra själva huset för?
Räknar man på ersättningskostnad eller hur mycket drar man av?
Vad kostar i så fall ett nytt?
 
Kan man försäkra huset upp till ett visst värde !?!?

Jag trodde bara det var lösöret man behövde ange - det är inte det du menar ?

/K
 
Det är möjligt du har rätt!
Jag har faktiskt ingen koll alls på försäkringar av hus
 
Beloppsförsäkring har jag på min ladugård. Fick inte "fullvärdesförsäkra" den byggnaden av den anledningen att jag inte använder den i verksamhet.

Vad det nu har för betydelse kan man tycka. Den är på 400 kvm, isolerad i 2/3 av nedre plan där kossa-muerna stod förut.

Någon fullvärdesförsäkring gick inte att ta utan jag fick en beloppsförsäkring som indexeras år från år med ett utgångsvärde på 2 miljoner.

Sen kan man diskutera hur lång 2 millar räcker vid en ev totalskada. Det är mer av hypotetisk karaktär när 2 miljoner är mer än vad jag gav för alltihopa...:)

Kanske det går att göra likadant med fritidshus men å andra sidan, en försäkring på ett fritidshus är väl inte hela världen?
 
De försäkringar som jag kollade upp (ca 5 st totalt) var vanliga fritidshusförsäkringar av typen "hemförsäkring".

Dvs man försäkrar huset mot brand, vattenskador osv osv
Det som skiljde var vilket belopp lösöret värderades till (alltså typ kläder, elektronik osv) - det belopp som man väljer här påverkar förstås premien. Ibland kan man i princip välja hur mkt/lite som helst- ibland har bolagen vissa gränsbelopp.

Utöver detta så hade bolagen lite olika villkor vad det gällde skadedjur, om byggförsäkring ingick (dvs försäkring medans man byggde), hur dom beräknade värdet på lösöret (med avseende på ålder osv) etc

Det är mycket möjligt att man kan försäkra ett fritidshus upp till bara ett visst belopp - men jag har iaf inte stött på en sådan försäkring

/K
 
Jag läste på lite extra om den försäkring som fritidshuset haft sedan tidigare.

Det är en "första risk försäkring" med max belopp 599 tkr.
Försäkringsbolaget lämnar även alternativet med fullvärdesförsäkring men jag vet inte vilket belopp de i så fall räknar på.
Så vad kostar ett fritidshus på 56m2 att köpa idag?
 
Tja...frågan om vad det kostar är svår att svara på...ligger det i Övre Soppero så kanske du får det gratis och i Torekov 20 miljoner....

Det är som vanligt, läget, läget och till sist läget igen som avgör.

Det är väl bara att teckna en fullvärdesförsäkring direkt? Det kostar ju inte så många pengar att försäkra ett hus. Tycker jag.

Nu kommer jag få alla på mig som säger att det är dyrt men jag tycker tvärtom att med tanke på det enorma värdet ett hus har i nybyggnation så är det faktiskt helt ok premier. Vår försäkring täcker två bostadshus, 6 andra byggnader på säkert 6-700 kvm samt obegränsat lösöre och Länsförsäkringar tar omkring 6 lax om året för detta.

Att återställa ett sådant här ställe efter totalskada, vilket är fullt möjligt att det skulle kunna bli om oturen är fullständig med tanke på närheten mellan byggnaderna, skulle kosta måååånga miljoner. Nu hoppas jag vi klarar oss...

Premien på min bil som är värd 100.000 kr är ju snart nog lika hög, skiljer en femhundring tror jag.

Så försäkra på du!
 
Min fullvärdesförsäkring med lösöre upp till 200 kkr har jag för mig kostar mindre än 2000 kr/år (har för mig tat premien är ca 1500) - så det beror ju på hur mkt du vinner på att ta en "första risk försäkring"

Att ett hus kostar olika pga läget är ju en sak - men i detta fallet avses ju ersättning för att bygga upp huset igen - inte försäljningsvärdet.

mitt 45+6 kvm hus kostade mig ca 230 000 kr - men då var ju det utan andra hantverkare än elektrikern. Och vad 56 kvm kostar om ma inte spikare en spik själv - - well säg ca 500 000 - 1000 000 kr - beroende på standard, grund, svårighet att komma till med maskiner osv osv

/K
 
Cheesus: Kommer verkligen försäkringsbolaget att återställa dina byggnader? Jag tror de kommer lösa ut dig med en summa som motsvarar vad det kostar dig att köpa något motsvarande. Jag frågade försäkringsbolaget här vad som skulle hända vid en brand, och han skrattade glatt och sa att någon återuppbyggnad blir det i alla fall inte tal om, eftersom jag knappast skulle vilja betala mellanskillnaden mellan ett nytt hus och vad det är värt (åldersavdrag + standardhöjning p.g.a. byggregler).
 
Strunta i beloppsförsäkringar! Enklast är att begära in offert på fullvärdesförsäkring från minst tre F-bolag.

Kostnaden för att återskaffa ditt fritidshus efter totalskada borde uppgå till ett belopp obetydligt över de 599 Kkr som gäller idag. Om huset har endast sommarvatten är sannolikt dess standard ganska låg.

Bästa beredskap för händelse av en katastrof är att du ber F-bolaget om besked svart på vitt om åldersavdrag. Det är också begåvat att börja spara lite extra på ett särskilt huskonto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.