Vi är en familj med 2 vuxna och 2 barn under 5 år som bor i en Villa och har 2 bilar.

Vi håller på fundera på alla dessa försäkringar som finns...
Vi har pratat om dessa försäkringar...

* Villa- hem försäkring har vi redan
* Försäkringar på bilarna.. 1 hel och 1 halv har vi.
* VI har sjuk-olycksfallsförsäkring på ungarna
* Vad tycker ni om sjuk-olycksfallsförsäkring på oss vuxna och livförsäkring?

Någon annan försäkring man bör ha som man inte tänker på..

Ös på med åsikter och förslag
 
Något vi gjort med alla våra försäkringar är att lägga om dem så vi har samma förfallodag på alla. Det är inte alls svårt men ibland måste man stå på sig mot försäkringsbolaget när man vill byta förfallodag. Nu har vi siste mars på alla försäkringar. I början av mars ringer jag runt och ber om offerter för samtliga försäkringar och flyttar om det behövs. Vi har sparat många tusenlappar bara på denna enkla sak.
 
När det gäller försäkring på de vuxna så är det lätt att det underskattas och förbises. Särskilt livförsäkringen.
Men tänk på att ni redan kan ha vissa av dessa i bolag som du inte tänker på. Tex grupplivförsäkring via facket.

Det är värt att ringa runt till de olika försäkringsbolagen och kontrollera om du finns försäkrad där av någon anledning.

Vissa försäkringar finns det vits att ha parallellt i flera bolag då du ofta kan få ersättning från mer än en. Tex sjuk, olyckfall och liv. Försäkringar som ersätter ren egendom, tex villa/hem, finns det ingen vits att ha dubbelförsäkrat.
 
AnnaKanin skrev:
Något vi gjort med alla våra försäkringar är att lägga om dem så vi har samma förfallodag på alla. Det är inte alls svårt men ibland måste man stå på sig mot försäkringsbolaget när man vill byta förfallodag. Nu har vi siste mars på alla försäkringar. I början av mars ringer jag runt och ber om offerter för samtliga försäkringar och flyttar om det behövs. Vi har sparat många tusenlappar bara på denna enkla sak.

De där var inte en dum idé...
En bekant till mig har en friställd försäkringsrådgivare eller nått sånt som har aktuella försäkringar och varje år bestämmer dom om de ska bytas eller ändras osv.. Tror inte de är så himla dyrt heller.. Kanske inte en dum grej att ha...
 
Man kan ju fundera en del över försäkringar. Det man skall veta är att försäkringsbolagen är vinstdrivande och i det långa loppet förlorar man teoretiskt pengar på att försäkra sig. Just när det gäller personförsäkringar mot sjukdom/olycksfall är jag mycket skeptisk, eftersom villkoren innehåller en rad olika undantag och begränsningar. Då kan det vara bättre att skapa en egen buffert för de pengarna, som alltid finns tillgängliga, vad som än händer.
 
Livförsäkring är en sak som man kan fundera på.
Anmtingen tar man det eller så kollar man på de olika lånförsäkringsalternativen.
Då brukar det visa sig att en lagom livförsäkring är en bättre försäkring för att betala lånen vid ev. bortgång så att resten av familjen klarar sig, än att baka på 0.5 - 1 % extra på räntan, vilket i längden blir väldigt dyrt.

Sjuk/olycksfall - där får man granska villkoren, visst är det som Swe-trot säger, en del undantag, men i stort så täcker dom det mesta. Skulle tex jag bli sjukskriven en längre tid så ger mig min försäkring extra pengar utöver statens lilla bidrag, så att jag kan betala av mina lån iaf och inte behöva oroa mig för dagsekonomin i det läget. Skall tilläggas att olycksfall i mitt fall bara undantar extremsporter i princip.

Kolla också vilken försäkring (om nån) du har från arbetsgivaren, ibland är dom hyfsade ibland urusla. Dock brukar dom bara täcka arbetstid samt färd till/från arbete. Stannar man tex och lämnar på dagis så täcker dom INTE färden mella hem/dagis utan bara dagis/arbete - så man får titta lite på sånt där.

/K
 
Självklart skall ni försäkra er själva, åtminstonde utanför arbetstid!


Djurförsäkring? Har ni djur?
 
I princip behöver man bara försäkra sig om man inte har en buffert som täcker de kostnader som kan tänkas uppstå. Hellre behålla pengarna själv än låta något försäkringsbolag bli rikt på en.
Men även om man är rik redan, så är det ju inte fel att ha t ex en livförsäkring som gör ens efterlevande ännu rikare ;)

De flesta av oss är dock helt vanliga dödliga utan större tillgångar. Vi ska bygga ett hus för mycket pengar, utan kontantinsats, så vi har inga feta marginaler. Därför har vi valt att försäkra oss så gediget vi kan, med vardera två livförsäkringar, en olycks/sjukdoms/arbetsskadeförsäkring och med inkomstförsäkring även vid arbetslöshet.

En tandvårdsförsäkring är något jag själv har också - men det är samma där. OM man kan betala räkningarna själv så behövs ingen försäkring, men OM man inte utan vidare kan betala en krona om det skulle behövas så kan försäkring vara ett alternativ.
 
C
Vänd Dig till en försäkringsmäklare så kollar de vad Du behöver o handlar upp efter Ditt behov

Carra
 
Hemmakatten
Vilka försäkringsmäklare har du att rekommendera?
 
Snailman
De hade höjt min bilförsäkring rejält sist, så jag bytte till moderna försäkringar, gjorde nån tusenlapp billigare än de vanliga bolagen, däremot var det ingen ide flytta hus/fritidshus dit

ska gå att teckna via nätet men hittar inte själva länken dit...

http://www.modernaforsakringar.se/bat
 
C
För Hemmakatten..... Du bor i Stlms området ser jag, lite långt från där jag bor, om jag fortfarande varit verksam i försäkringsbranschen hade jag nog trots avståndet kunnat tipsat Dig om någon bra.... Men nu.... ledsen,det grejar jag inte...

carra
 
Hemmakatten
Okej, tack carra för omtanken. :)
Någon annan med tips om försäkringsmäklare? Iofs i sthlms län, men vi bor 5 mil norrut, på landet, glesbygd är området klassat som.
 
Jag har, iof genom företaget, en mäklare från Tailor (http://www.tailor.nu)

Nu tror jag bara dom agerar genom arbetsgivare (företag) men den andra delen av företaget (Tailor gick ihop med ett annat bolag som heter Capitalis för ngt år sen) gör även genomgångar med privatpersoner.

En försäkringsmäklare är förstås inte helt oberoende, men det finns regler från finansinspektionen som reglerar försäkringsbolagens inflytande, och de brukar ha ett antal olika försäkringsbolag som de samarbetar med och får sin inkomst ifrån till skillnad från om du gör en genomgång med tex en försäkringsagent från Skandia, Folksam etc - och för det mesta kostar inte rådgivningen något (Inkomsterna kommer från försäkringsbolagen).

Man måste förstås använda sitt förnuft när man talar med en försäkringsrådgivare också, inte för att dom medvetet försöker "lura" dig - men det kan i många fall bli ganska många olika försäkringar som rekommenderas för ett "fullständigt" skydd, och det är bara du som vet vilken nivå du vill ligga på och i slutändan du som väljer...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.