Lättare att vabba efter nyår, se hur mycket du kan få i bostadsbidrag..

Varför ska man göra reklam om sånt för skattepengar?
 
Blev också förvånad, reklam för att få mer bidragstagare.
 
Oerhört tveksamt. Troligen inte det som var visionen när man införde det på 30-talet ....
 
Det är väl bra att skattebetalarna blir upplysta om vad de betalar för.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Sverige är ett fantastiskt land! Bara rättigheter, inga skyldigheter.
 
Att betala skatt är väl en skyldighet.
 
  • Gilla
Forbo och 1 till
  • Laddar…
Ja om man jobbar.
 
Eller köper något, förbrukar något, äger något, anställer någon..

(Du missade nog min ironi)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Ja, ursäkta.
 
Det konstiga är väl att försäkringskassan får ett antal miljoner extra för att göra den nya delen av hemsidan för att få till det hela! Detta borde väl vara en del av deras normala budget att utveckla it-stöd för att visa hur olika bidragsdelar fungerar.
 
Om folk vet hur de själva korrekt ansöker om rätr bidrag i rätt mängd så kan nog försäkringskassan tjäna stora pengar på det genom kortare handläggningstid (=färre arbetatommar från handläggaren) , inte behov av lika många telefonister med mera...
 
Alltså effektiviteten i FK är ju hur bra som helst. Tror inte det är många andra länder där man kan skicka ett sms när man fått barn och så börjar de jobba på att du får dina obligatoriska pappadagar.
Men reklam för att marknadsföra bidrag känns oerhört märkligt. Bostadsbidrag söker man väl för att man upplever det tomt i plånboken inte för att man precis passerat någon gräns?
 
FK har gjort reklam så länge jag kan minnas, alla minns vi väl SVTs "anslagstavlan" ?

Givetvis är bidrag inte ett självändamål i ett samhälle och vår välfärd bygger på ett socialt skyddsnät som är relativt omfattande sett till andra länder. Att ta del av detta är självfallet en rättighet för varje medborgare, likväl som det är en skyldighet att göra rätt för sig genom att tex. betala skatt och rösta. Om vi nu har ett av världens bästa socialförsäkringar så är det ju rätt puckat att inte informera medborgarna om det? Jag är nämligen rätt säker på att det är långt ifrån alla som verkligen skulle behöva bidrag som faktiskt vet om att de finns. Det finns motsatsen också, men det är en helt annan diskussion och det är principiellt lika illa som att dra av lite för mycket på deklarationen.

Jag tycker det är väldigt bra att försäkringskassan informerar om vilka rättigheter man har, om inte annat för den allmänna förståelsen om var skattepengarna tar vägen. Det finns ett underliggande syfte med just vab-reklamen och det är att försöka få föräldrar sluta trycka i sina barn en alvedon och sparka in dem på förskolan för att stressa iväg till jobbet och hoppas att fröknarna inte genomskådar bluffen. Förutom de rent mänskliga aspekterna på den typen av beteende så kostar det samhället miljardbelopp varje år på grund av minskad produktivitet. Istället för att en förälder stannar hemma med ett snorigt barn en eller två dagar så startas istället en epedemi på förskolan som gör att alla föräldrar tvingas vara hemma ett par dagar.

För övrigt påstås svenska myndigheter vara bland de effektivaste i världen.
 
Jugend skrev:
Alltså effektiviteten i FK är ju hur bra som helst. Tror inte det är många andra länder där man kan skicka ett sms när man fått barn och så börjar de jobba på att du får dina obligatoriska pappadagar.
Men reklam för att marknadsföra bidrag känns oerhört märkligt. Bostadsbidrag söker man väl för att man upplever det tomt i plånboken inte för att man precis passerat någon gräns?
De gånger jag varit i kontakt med FK har de då inte varit effektiva..
När jag i April skulle anmäla att vi fått barn och att jag ville ha 5 av de 10 dagarna vid födelse så tog det ca 25 dagar att behandla :)
 
mexitegel skrev:
FK har gjort reklam så länge jag kan minnas, alla minns vi väl SVTs "anslagstavlan" ?

Om vi nu har ett av världens bästa socialförsäkringar så är det ju rätt puckat att inte informera medborgarna om det?


För övrigt påstås svenska myndigheter vara bland de effektivaste i världen.
- Varför skulle vi ha ett av världens bästa socialförsäkringssystem? Vad man menar med "bästa" är ju oerhört subjektivt. Jag tycker vi har ett oerhört segt, ineffektivt och alldels för omfattande socialförsäkringssystem så hur det skulle vara bland de bästa i världen är ju en gåta . Rent personligt tycker jag dessutom att det är tvärfel att ha handläggare som i princip pratar jordens alla språk samt FK-blanketter på lika många språk. Vad kostar denna service??

-Varifrån kommer påståendet att svenska myndigheter ska vara bland de effektivaste i världen??

Tyvärr är det så i all statlig och kommunal verksamhet att det finns liksom inget incitament till att snabba på eller att jobba snabbare. Därför som kontakt med myndigheter ofta upplevs som "seg" i mina ögon. Hur lång tid tar det inte att t.ex. få bygglov? Borde ju ta max en vecka!

Allting som är stort behöver inte vara långsamt:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.