Hej,
Sitter med ett dilemma. Vi har fått en badrumsskada som är ersättningsbar. Vi anmälde skadan efter jul och skall snart få en sk kalkyl. Det går inte fort med andra ord. Enligt villkoren vi har har vi beställaransvar. Men vi kan tydligen inte skriva avtal med entreprenören, vi kan inte få start o slutdatum etc. Entreprenören har ingen våtrumsbehörighet men är enligt skaderegleraren "certifierad av dem". Det verkar så flummigt. Inga avtal, inga tider.....skaderegleraren tycker att "om vi undrar något kan vi ta det med byggaren på plats...."

Privat skulle jag aldrig släppa in en entreprenör utan avtal, utan tider (slutdatum) och helt utan kvalitetskontroll......

Vågar man acceptera bolagets erbjudande? Eller skall man ta det betydligt sämre (ekonomiskt) kontanterbjudande?
 
Det låter rätt märkligt att ditt försäkringsbolag skulle rekommendera en firma som inte har behörighet. Det får mig spontant att undra om det är skaderegleraren som skickar jobb till en kompis? Högst anmärkningsvärt som jag ser det.

Nej tack säger jag.
 
De rekommenderar inte en firma utan utser entreprenör. Det verkar inte som att vi har något val, om vi vill använda försäkringen dvs.
 
Men vilket försäkringsbolag skulle rekommendera en firma som inte har våtrumsbehörighet. Det stämmer inte.....
 
Moderna.

Nej, eller hur? Kan det vara så att en underleverantör tex plattsättaren är behörig? Själva entreprenören finns inte listad hos bkr.
 
Jag skulle överväga ta kontant erbjudandet iom att man kan använda ROT då.
 
Vi har bränt ROTen för i år. Sedan har vi någon typ av tilläggsförsäkring med tak på åldersavdrag så det skulle kosta oss säkerligen mer än det dubbla.
 
I så fall får du väl gå över huvudet på skaderegleraren och be denne förklara vad de pysslar med. Är det Crawford skadereglering?
 
Nej, moderna. Man kanske kan be att få ärendet omprövat av annan reglerade, eller hur klagar man om man vill?
 
Det första vi tänkte göra efter kalkylen är att försöka få till ett hantverksformulär och se om det går. I egenskap av beställare . Sen får vi väl kanske vara beredda på att betala extra för administration hos entreprenören tex, men det är det ju värt. Vite på försening kan man nog glömma vad det verkar, men ett slutdatum skulle ju vara skönt så man har rätt att avsluta efter två mån åtminstone ...
 
..ibland undrar jag varför jag inte kan vara som 95% av befolkningen. Varför vet jag ens vad BKR är? Varför blir jag inte bara jättenöjda att försäkringen betalar? Varför känner jag ens till ABS09? Varför? (Vrål).

blä ....

:banghead:

I need a...

:beer:
 
  • Gilla
EndZone och 2 till
  • Laddar…
Ignorance is a bliss... ;)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ja, eller huuuur!
 
Men för att återknyta till kärnfrågan. Hur skulle ni där ute agera?
 
C
Du har åtminstone ett val, fixa en entreprenör som gör jobbet för samma pengar som den av bolaget utsedde entrepenören ,det kan de inte förvägra dig... Förutsatt att han har de behörigheter han behöver o att han har f skattesedel o i övrigt är väl skickad att utföra jobbet....

carra f.d. skadechef o en del annat...

Ps

Du kan glömma ROT när det gäller skador som ersätts av försäkringsbolag, ROT är då undantaget= går inte att utnyttja....
ds
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.