Vattenskada i badrum på golv och ca 1m upp på samtliga väggar i badrum renoverat runt 2010. Försäkringskillen från LF, var och kollade, men kunde inte förstå var vattnet kom ifrån. Han föreslog att vi skulle riva lite klinker och se. Ersättning från LF skulle det bli endast om vi kan bevisa att det var en ersättningsbar skada. Hur bevisar man det om man själv börjar riva? En avvikelse från byggnormen fanns enligt honom då ett spillrör från ventilationsaggregatet (Rexovent) på vinden fanns vid golvbrunnen. Kan det stämma att bevisbördan ligger på försäkringstagaren? Om det skulle vara kondensvatten från ventilationssystemet, ingår det då inte i försäkringar?
 
  • Gilla
Peter1971
  • Laddar…
Hur ser ni att det är en vattenskada om det ligger klinker och kakel?
Om ni begär ersättning från försäkringen är det väl upp till er att övertyga försäkringsbolaget att det är en vattenskada av den arten som täcks enligt villkoren.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
BirgitS
M Martlm skrev:
Hur bevisar man det om man själv börjar riva?
Ta mycket bilder?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur ser ni att det är en vattenskada om det ligger klinker och kakel?
Om ni begär ersättning från försäkringen är det väl upp till er att övertyga försäkringsbolaget att det är en vattenskada av den arten som täcks enligt villkoren.
Dörren går ej längre att stänga, golvet har rest sig vid tröskel. LF-killen mätte upp fukten i väggarna runt i rummet
 
  • Gilla
Lars Lun och 1 till
  • Laddar…
Då är det bara att riva och försöka konstatera vad fukten kommer ifrån. Det är ju svårt att se utan rivning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det gäller nog att fota och filma mycket samt ha en tät dialog med försäkringsbolaget. Jag skulle nog se till att få ett skriftligt utlåtande som säger att de vill att ni river och själva tar reda på orsaken till skadan, bara så det inte blir några diskussioner i efterhand.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
M Martlm skrev:
Dörren går ej längre att stänga, golvet har rest sig vid tröskel. LF-killen mätte upp fukten i väggarna runt i rummet
Fuktspärren sitter bakom fixet. Dvs man måste fuktmäta bakom fuktspärren.
Det skulle kunna vara så att fixkammen är dragen horisontellt då riskerar man att vatten som spolas mot väggarna rinner i sidled och hamnar i dörr- och fönsteröppningar för att där ta sig ut i bakomliggande konstruktion.
 
  • Gilla
DataJonny och 3 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Fuktspärren sitter bakom fixet. Dvs man måste fuktmäta bakom fuktspärren.
Det skulle kunna vara så att fixkammen är dragen horisontellt då riskerar man att vatten som spolas mot väggarna rinner i sidled och hamnar i dörr- och fönsteröppningar för att där ta sig ut i bakomliggande konstruktion.
Skitprat! Vilket håll man drar fixkammen har ingen betydelse. Om det däremot är för mycket silikon, mellan vägg och golv. Skulle det eventuellt kunna dra sid bort mot dörren. Inte annars, och absolut inte enbart pga. att fixkammen är dragen tvärsemot fuktavrinningen.
 
  • Gilla
Nickesågen och 1 till
  • Laddar…
Länsförsäkringar och deras villa försäkring är bara ett bluff å råge , hjälper inte till ett skit när skadan kommer, köpte ett hus förra året sen höst , hade en anmärkning på badrummet att 2 plattor va spruckna 2m från duschzon 1 , efter 3 veckor så började dörrkarmen svälla , tog bort foder och konstaterade att de va fukt i gips skiva och mögel påväxt ,, hade en 3 månader lång diskussion med den och det svaret jag fick va att badrummet hade sin tidsålder och plattor var spruckna , fanns tecken att badrummet var slut enligt dem, ersättning var 0 kr, har nu bygg upp allt själv , men byt försäkring så fort du bara kan från Länsförsäkringar då de bara vill tjäna pengar och inger annat
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Lgströ och 7 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Länsförsäkringar och deras villa försäkring är bara ett bluff å råge , hjälper inte till ett skit när skadan kommer, köpte ett hus förra året sen höst , hade en anmärkning på badrummet att 2 plattor va spruckna 2m från duschzon 1 , efter 3 veckor så började dörrkarmen svälla , tog bort foder och konstaterade att de va fukt i gips skiva och mögel påväxt ,, hade en 3 månader lång diskussion med den och det svaret jag fick va att badrummet hade sin tidsålder och plattor var spruckna , fanns tecken att badrummet var slut enligt dem, ersättning var 0 kr, har nu bygg upp allt själv , men byt försäkring så fort du bara kan från Länsförsäkringar då de bara vill tjäna pengar och inger annat
Skulle vilja säga tvärt om.
Har aldrig haft problem med dom. Oavsett om det gällt en vatten/fuktskada, inbrott, skador på byggnad, skador på fordon osv.

Men köper man ett hus, med synbara fel i badrummet och sen tror att sitt försäkringsbolag ska ersätta detta, ja då är man ju fel ute.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 27 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Länsförsäkringar och deras villa försäkring är bara ett bluff å råge , hjälper inte till ett skit när skadan kommer, köpte ett hus förra året sen höst , hade en anmärkning på badrummet att 2 plattor va spruckna 2m från duschzon 1 , efter 3 veckor så började dörrkarmen svälla , tog bort foder och konstaterade att de va fukt i gips skiva och mögel påväxt ,, hade en 3 månader lång diskussion med den och det svaret jag fick va att badrummet hade sin tidsålder och plattor var spruckna , fanns tecken att badrummet var slut enligt dem, ersättning var 0 kr, har nu bygg upp allt själv , men byt försäkring så fort du bara kan från Länsförsäkringar då de bara vill tjäna pengar och inger annat
Du har köpt ett badrum med skada OCH förväntar dig ersättning från bolaget? Jag tycker LF har agerat helt rätt. Funderar nu starkt på att välja dem faktiskt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Skulle vilja säga tvärt om.
Har aldrig haft problem med dom. Oavsett om det gällt en vatten/fuktskada, inbrott, skador på byggnad, skador på fordon osv.

Men köper man ett hus, med synbara fel i badrummet och sen tror att sitt försäkringsbolag ska ersätta detta, ja då är man ju fel ute.
Håller med, har alltid fått ut rätt i mina försäkringsärenden via Länsförsäkringar, stora som små. Som en skrev håll god dialog med dem och dokumentera mer än vad som behövs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Länsförsäkringar och deras villa försäkring är bara ett bluff å råge , hjälper inte till ett skit när skadan kommer, köpte ett hus förra året sen höst , hade en anmärkning på badrummet att 2 plattor va spruckna 2m från duschzon 1 , efter 3 veckor så började dörrkarmen svälla , tog bort foder och konstaterade att de va fukt i gips skiva och mögel påväxt ,, hade en 3 månader lång diskussion med den och det svaret jag fick va att badrummet hade sin tidsålder och plattor var spruckna , fanns tecken att badrummet var slut enligt dem, ersättning var 0 kr, har nu bygg upp allt själv , men byt försäkring så fort du bara kan från Länsförsäkringar då de bara vill tjäna pengar och inger annat
Helt rätt agerat av försäkringsbolaget. Jag vill inte att mina inbetalda pengar går till folk som köpt ett fuktskadat badrum och förväntar sig att få ersättning för det. Jag har haft LF i 15 år och de två gångerna jag behövt nyttja försäkringen har de varit väldigt trevliga att ha att göra med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Om vi istället fortsätter på sakfrågan så verkar det skumt om det skulle påvisas fukt i samtliga väggar en meter upp runt om..........Då kan man ju nästan föreställa sig att det saknas tätskikt helt och hållet och då kan man ju glömma nån ersättning. Utförandet är nog a och o här. Inga problem att renovera ett badrum och det ser skitfint ut men är felbyggt på alla sätt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om tätskit saknas så kan det vara dolt fel, om det inte gick att upptäcka vid en normal inspektion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.